Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Den perfekta modellen för sjöflyg!??

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Pelleflygare - tror inte du blir besviken för denna modell flyger mycket bra och har inga som helst hyss för sig.
    Ibland får man tumma på principerna...
    Roger

  2. #22

    Standard

    Kul, återkommer med flygrapport! /Pelle

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Pelleflygare - tror inte du blir besviken för denna modell flyger mycket bra och har inga som helst hyss för sig.
    Ibland får man tumma på principerna...
    Roger

  3. #23
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är dags igen då ;-)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Själv premiärade jag en Skipper (oblyg HK-kopia på originalet Polaris) ikväll - dock inte på blött underlag utan på vårt gräsfält. Verkar tämligen okritisk men fick ställa ner roderutslagen en hel del.
    Hoppas få flyga på lite våtare underlag inom kort...
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Själv premiärade jag en Skipper (oblyg HK-kopia på originalet Polaris) ikväll - dock inte på blött underlag utan på vårt gräsfält. Verkar tämligen okritisk men fick ställa ner roderutslagen en hel del.
    Hoppas få flyga på lite våtare underlag inom kort...
    Roger
    Har en nästan färdigställd aqua cat från modelaero.com som ska sjösättas någon gång nästa vecka. Det blir oxo min premiär på vatten [emoji2]

  6. #26

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Tänkte inte skaffa någon mer Foamie - så hade Staufenbiel specialpris på en Beaver med flottörer från T2M samma som S.T models. Så nu är den på väg och bör vara flygklar om någon vecka. Grumman Goosen i balsa blir inte klar till midsommar som planerat - men alla större projekt blir ju försenade….
    Vad blev totalkostnaden med frakt?

    Är den att föredra framför Dynam-modellen McRegor länkar till?

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Är den att föredra framför Dynam-modellen McRegor länkar till?
    Det är nog exakt samma modell (inkl flöttörer) så köp där du får den billigast.
    Roger

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Beställde en ST Bäver förra vecka från http://www.brigitte-ritter.de/xtcomm...r-EP-ARTF.html , billigaste jag kunde hitta. €175.20 med flottörer och frakt. Men dom har inte levererat än...vi får väl se om/när det kommer ngt.
    Har sedan tidigare en Parkzone Icon A5 och en Dynam Catalina.Mysigt med sjöflyg.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCN2369.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	117,5 KB 
Id:	52744  

  9. #29

    Standard

    En känd träbåtstillverkare lär ha sagt att trä är ett fantastiskt material att bygga båtar av. Det är formbart, det är vackert, det är starkt men stoppa för allt i världen inte båten i vatten för det tål den inte. Detsamma torde i än högre grad gälla modellflygplan oavsett material

    Den erfarenhet jag har av att flyga på vatten är med pontonförsett flygplan. Jag gissar att det med et sådant är avgjort mycket enklare att håla elektroniken torr i jämförelse med att att starta och landa på själva flygkroppen med all elektronik närmare vattnet. Med pontoner kommer ju allt en bit upp. Problemet med vatten är att det är nästan omöjligt att hålla ute med att täta på olika sätt medan diverse tätningar tycks ha en fantastisk förmåga att hålla kvar det vatten som väl kommit in. Och vattenånga tränger sig som bekant in i saker och ting på ett mycket effektivare sätt än vattendroppar.

    Jag håller på att reparera en 1/4 J3 Cub och till den ligger ett par pontoner och väntar. Jag kommer dock att göra typ tusen starter och landningar på fast mark innan jag dristar mig till att stoppa den i vattnet. Fördelen med en sådan lite större modell är att elektroniken kommer en rejäl bit ifrån vattnet. Så länge man håller sig på rätt köl och ovanför vattenytan så att säga.

    /Mats

  10. #30

    Standard

    Staufenbiel tar 200 EURO inkl frakt.
    http://www.modellhobby.de/Models/Mot...=20070&p=20070

    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Vad blev totalkostnaden med frakt?

    Är den att föredra framför Dynam-modellen McRegor länkar till?

  11. #31

    Standard

    Använder du Flaps vid både start och landning? Hur mycket mixar du ner höjdrodret vid full resp halv Flaps? FunCuben skuttar upp ur vattnet med halv Flap efter en knapp meter, däremot så landar den "snyggare" utan Flaps - hur är det med Beavern? Tänkte du kunde hjälpa mig med att "cut some corners"! /Pelle


    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Pelleflygare - tror inte du blir besviken för denna modell flyger mycket bra och har inga som helst hyss för sig.
    Ibland får man tumma på principerna...
    Roger

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Använder du Flaps vid både start och landning? Hur mycket mixar du ner höjdrodret vid full resp halv Flaps? FunCuben skuttar upp ur vattnet med halv Flap efter en knapp meter, däremot så landar den "snyggare" utan Flaps - hur är det med Beavern? Tänkte du kunde hjälpa mig med att "cut some corners"! /Pelle
    Använder ytterst sällan flapsen av den enkla anledningen att jag inte tycker att dom behövs - i alla fall för mig som flyger på ett vanligt gräsfält och inte sjöflyger Beavern. Jag kan kolla vid tillfälle om och i så fall hur mycket jag mixat dykroder men rakt ur minnet tror jag inte att den reagerade speciellt dramatiskt när man fäller ut klaffarna - i alla fall inte i låg fart. Sen är den faktiskt rätt OK motoriserad - och därmed avser jag att den har en motor med rätt bra effekt vilket inte jämt är fallet med RTF-kärror. Jag kör f ö på 3S2200-ackar vilka för min typ av flygning räcker mycket bra. Batteriutrymmet är lite speciellt och inte så flexibelt utrymmesmässigt (eller för att ändra TP) men med hjul-ställen fungerar den bra utan behov av TP-justeringar med de ackar jag har (Genz Ace).
    Roger

  13. #33
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kom på en till kärra jag är sugen på... (varför kan man aldrig nöja sig med de man har...?)

    RC Factory Puddle Star:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3415

    https://youtu.be/tTEefuPE_K0
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Testade lite mera med flapsen på Beavern ikväll. Flyger man långsamt, som inför en landning t ex, så blir det inga våldsamma hissningar när flapsen fälls ut. I alla fall inte mera än man enkelt kan korrigera. Vid start, när det är mera fart på vispen i nosen, så blir också hisseffekten klart större men efter inmixning av ca: 25 % dykroder så fick man en kompromiss som fungerar vid både start och landning. Vill man vara riktigt noga så kan man ju mixa även med trottelpådrag men personligen tycker jag att det är överkurs på denna snälla kärra. Och som sagt - de allra flesta flygningarna med kärran under de år jag haft den har varit "klafflösa" av den enkla anledningen att jag inte känt nåt behov.
    Roger

  15. #35

    Standard

    Låter övetygande! Brevbäraren var här för en stund sen med Beavern. La order i torsdag em och har den i handen på tisdagen - Staufenbiel är duktiga på att leverera. Instruktion på tyska och franska - nyttig språkövning. Samtidigt som det är rätt självklart hur den ska skruvas i hop. Återkommer med flygrapport! /Pelle

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Testade lite mera med flapsen på Beavern ikväll. Flyger man långsamt, som inför en landning t ex, så blir det inga våldsamma hissningar när flapsen fälls ut. I alla fall inte mera än man enkelt kan korrigera. Vid start, när det är mera fart på vispen i nosen, så blir också hisseffekten klart större men efter inmixning av ca: 25 % dykroder så fick man en kompromiss som fungerar vid både start och landning. Vill man vara riktigt noga så kan man ju mixa även med trottelpådrag men personligen tycker jag att det är överkurs på denna snälla kärra. Och som sagt - de allra flesta flygningarna med kärran under de år jag haft den har varit "klafflösa" av den enkla anledningen att jag inte känt nåt behov.
    Roger

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Manual på engelska - http://manuals.hobbico.com/flz/flza4020-22-manual.pdf
    Lycka till hälsar
    Roger

  17. #37

    Standard

    Tackar, nu vinner jag någon timme på monteringen!!

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Manual på engelska - http://manuals.hobbico.com/flz/flza4020-22-manual.pdf
    Lycka till hälsar
    Roger

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Kom på en till kärra jag är sugen på... (varför kan man aldrig nöja sig med de man har...?)

    RC Factory Puddle Star:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3415

    https://youtu.be/tTEefuPE_K0
    F_n ta dig Jocke...
    Jag hade ju förträngt att jag ville ha en sån här...


  19. #39
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hehe!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #40

    Standard

    Nu är DCH Beavern från T2M (ST-Models) hopskruvad och provflugen. Enkel att sätta ihop bara att skruva. Har nog den snyggaste infästningen av pontonerna i den här klassen av PNP kärror. Några mindre anmärkningar, dekalerna sitter dåligt och vattenrodren kärvade. Det sista måste fungera för att kunna taxa modellen, V-botten på pontonerna och litet roder gör att den annars följer vind och ström. Åtgärdas genom att fila bort gjutskäggen i plasten.

    Den flyger snällt, lyfter vid halvgas och kommer in för landning utan några överraskningar. Kör med en 2200 3S ack i batteriluckan som är rätt fix - CG kom rätt utan några justeringar. Modellen hänger med stjärten i svängarna, ska lägga in skevroder diff och ev. mix mot roder. Så går den förhållande vis torrt - en fördel med pontonkärror före flygbåtar. Noterade ESCen var tätad med silikon el dyl. från leverantören.

    Här kommer några klipp:


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •