Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Den perfekta modellen för sjöflyg!??

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Den perfekta modellen för sjöflyg!??

    Finns den? Har en skyddad skärgårdsvik utanför dörren, tanken att flyga modellplan där har funnits länge. För några år sedan köpte jag min första RC Modell - en billig RTF pontonkärra i foam. Det blev lärorikt, mycket flaxande innan jag förstod det här med tyngdpunkt etc. Så kostade det ju fartreglage och mycket CA för alla reparationer. Kanske inte idealiskt att börja sin RC karriär med sjöflyg. Efter några år och flera sjökärror börjar det gå bättre. Är ingen mästerflygare även om jag numera står under uppsikt av Mäster Ivve - högst inspirerande!

    Vad är då utmaningen. Först så gillar inte elektronik vatten och sjöflygandet är fuktigt mycket fuktigt. Det går att få kärran relativt tät men inte helt fri från fukt. Gör du en blöt landning kommer det alltid in lite vatten. Fartreglagen är det som ryker först - brukar täta med silikon i var ända på krympslangen. Mottagaren isolerar jag med Plastidip. Effektiv, tål att bli dränkta. Kontakter eroderar - sprayar med elektronik spray.
    Vingservon får ta emot mycket sprut från propeller och flygkroppen, brukar tröttna först - försöker täta men också öppna och spraya med lite elektronik spray. Flyger bara el, outrunners verkar tåla mycket med tanke på allt fukt de drar upp. Ofta är det lagren som tar mest stryk - olja regelbundet.

    Hur ska då den perfekta sjökärran vara skapt? Foam är ett bra material för vatten tyvärr så är det ett begränsat utbud om du vill ha en lite större kärra. Har inte hittat någon överkomlig modell i glas/komposit. Då återstår att bygga i balsa och klä med glas och epoxi.

    Hur ska den då se ut? Batterilucka ska sitta högt och vara tät, många modeler har luckan långt fram och med dålig passning. Vinginfästningen måste vara tät, här trycker propellern upp mycket sprut - tyvärr glipar det rätt friskt på många modeller. Flygkroppen ska slå ut och hålla nere vatten och stänk samtidigt som den ska ha ett bra steg som lyfter kärran ur vattnet. Fylligt förskepp är också bra om du kommer in för snävt. Vattenroder kan behövas med tenderar att dra med sig sjögräs mm. Tvåmotorigt är idealiskt för att taxa när det blåser lite.

    Hur ser den då ut? Två bra exempel:
    Parkzone hade en ICON A5 som var nästan lika bra som originalet. Skjutande propeller bakom vingen nästan inget sprut. Bra skrovform som som slår ifrån vatten och styr fint vid start. En perfekt tätad lucka/cockpit med en stadig packning.

    Canadair CL 415, originalet är väl en av världens bästa amfibie kärror. Bra och högt skrov, högt placerade vingar och motorgondoler. Tyvärr finns bara HKs foamie som inte är av bästa kvalitet, kräver en del jobb för att få tät. Flyger snällt och taxar bra med motorstyrning. Finns några riktigt dyra "kit" i glasfiber borta i USA samt några laserskurna satser. Alla med bra vingbredd på ca 2m. Ska färdigställa en Grumman Goose sen ligger en Canadair med ritningar från Traplet och väntar.

    Slutligen hoppas jag riva upp mycket damm om sjöflyg med detta och sluta med en snutt på en konverterad Twinstar som har alla brister - lågt skrov, lucka/cokcpit långt fram och så otät ett den måste tejpas. Vinginfästningar som glipar mm.
    Senast redigerat av Pelleflygare den 2015-06-07 klockan 16:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •