Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Den perfekta modellen för sjöflyg!??

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Den perfekta modellen för sjöflyg!??

    Finns den? Har en skyddad skärgårdsvik utanför dörren, tanken att flyga modellplan där har funnits länge. För några år sedan köpte jag min första RC Modell - en billig RTF pontonkärra i foam. Det blev lärorikt, mycket flaxande innan jag förstod det här med tyngdpunkt etc. Så kostade det ju fartreglage och mycket CA för alla reparationer. Kanske inte idealiskt att börja sin RC karriär med sjöflyg. Efter några år och flera sjökärror börjar det gå bättre. Är ingen mästerflygare även om jag numera står under uppsikt av Mäster Ivve - högst inspirerande!

    Vad är då utmaningen. Först så gillar inte elektronik vatten och sjöflygandet är fuktigt mycket fuktigt. Det går att få kärran relativt tät men inte helt fri från fukt. Gör du en blöt landning kommer det alltid in lite vatten. Fartreglagen är det som ryker först - brukar täta med silikon i var ända på krympslangen. Mottagaren isolerar jag med Plastidip. Effektiv, tål att bli dränkta. Kontakter eroderar - sprayar med elektronik spray.
    Vingservon får ta emot mycket sprut från propeller och flygkroppen, brukar tröttna först - försöker täta men också öppna och spraya med lite elektronik spray. Flyger bara el, outrunners verkar tåla mycket med tanke på allt fukt de drar upp. Ofta är det lagren som tar mest stryk - olja regelbundet.

    Hur ska då den perfekta sjökärran vara skapt? Foam är ett bra material för vatten tyvärr så är det ett begränsat utbud om du vill ha en lite större kärra. Har inte hittat någon överkomlig modell i glas/komposit. Då återstår att bygga i balsa och klä med glas och epoxi.

    Hur ska den då se ut? Batterilucka ska sitta högt och vara tät, många modeler har luckan långt fram och med dålig passning. Vinginfästningen måste vara tät, här trycker propellern upp mycket sprut - tyvärr glipar det rätt friskt på många modeller. Flygkroppen ska slå ut och hålla nere vatten och stänk samtidigt som den ska ha ett bra steg som lyfter kärran ur vattnet. Fylligt förskepp är också bra om du kommer in för snävt. Vattenroder kan behövas med tenderar att dra med sig sjögräs mm. Tvåmotorigt är idealiskt för att taxa när det blåser lite.

    Hur ser den då ut? Två bra exempel:
    Parkzone hade en ICON A5 som var nästan lika bra som originalet. Skjutande propeller bakom vingen nästan inget sprut. Bra skrovform som som slår ifrån vatten och styr fint vid start. En perfekt tätad lucka/cockpit med en stadig packning.

    Canadair CL 415, originalet är väl en av världens bästa amfibie kärror. Bra och högt skrov, högt placerade vingar och motorgondoler. Tyvärr finns bara HKs foamie som inte är av bästa kvalitet, kräver en del jobb för att få tät. Flyger snällt och taxar bra med motorstyrning. Finns några riktigt dyra "kit" i glasfiber borta i USA samt några laserskurna satser. Alla med bra vingbredd på ca 2m. Ska färdigställa en Grumman Goose sen ligger en Canadair med ritningar från Traplet och väntar.

    Slutligen hoppas jag riva upp mycket damm om sjöflyg med detta och sluta med en snutt på en konverterad Twinstar som har alla brister - lågt skrov, lucka/cokcpit långt fram och så otät ett den måste tejpas. Vinginfästningar som glipar mm.
    Senast redigerat av Pelleflygare den 2015-06-07 klockan 17:48.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har märkligt nog (efter ett 45-årigt RC-flygarliv) ännu ingen egen erfarenhet av sjöflyg men hoppas få det under denna säsong. Dock - har en kompis som flugit väldigt mycket på sjön med nåt så trivialt som en Multiplex Funman och han har nog dessutom gjort alla möjliga kullerbyttor på vattnet men såvitt jag vet så har elektroniken klarat sig genom alla dessa prövningar.
    Nu är det ju inget för dig men för andra som vill testa denna del av RC-flyget så kan det vara ett tips. Och denna Funman är nog inte på nåt sätt specialbehandlad för sjöflyg. Men den flyter som en kork när det är nåt som gått snett...
    En annan kompis flyger bl a med en Sebart Macci MC 50E - en ståtlig kärra som tycks fungera utmärkt som sjöflygplan - http://www.autopartner.se/flygplan/s...-mc-50e-silver
    Han har också en HK Canadair som han flugit mycket med och även den verkar fungera mycket bra.
    Roger

  3. #3

    Standard

    MPX Funcub, var den kärra som gav mig självförtroende i mitts sjöflygande. Fungerar fortfarande efter fyra år även om linkage mm rostar friskt. Startar på en halv meter och landar på fem! Har säkert mer än 50 starter och landningar - har fått byta några servon. Har lyckats landa bara med roder när skeven lagt av. Funman eller Funcub är riktigt bra för att busa på sjön!

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Polaris är en annan kul sjökärra. Den jag flyger här gav jag bort men håller på med en ny nu.
    http://youtu.be/RynHc798LZM
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Intressant läsning Pelleflygare. Jag har också haft ett Icon A5, det upplevde jag dock som väldigt ostadigt.
    Eftersom det inte hade några stödpontoner på vingarna ville det tippa ner vingen i vattnet vid minsta bris.
    Likaså gjorde motorns moment att flygplanet tenderade att tippa åt sidan vid gaspådrag.
    Hur hanterade du dessa problem?
    Jag sålde mitt A5 och köpte ett Dynam Seawind istället. Lite trixigt att få upp ur vattnet, möjligt jag har tyngdpunkten fel.
    Men väl i luften är det jättekul att flyga det.

  6. #6

    Standard

    Var det den stora ICON A5 på 130 cm. Lite motorsvag så det blev långstartsträcka - men då blir det skalenligt…? Hade nog inga problem med tipp tendenser. Startade snällt i motvind med något + på skevarna. Mjuka landningar krävde lite gaspådrag för att den inte skulle vingtippa. Tappade min - satte på ledbelysning för kvällsflyg. Blev för modig och prövade på en nattlandning på blankvatten gick inte alls att se när den mötte vattenytan. Seawinden har en tendens att fastna innan den stiger - kan det vara ytspänningen?

    Citat Ursprungligen postat av Andy808 Visa inlägg
    Intressant läsning Pelleflygare. Jag har också haft ett Icon A5, det upplevde jag dock som väldigt ostadigt.
    Eftersom det inte hade några stödpontoner på vingarna ville det tippa ner vingen i vattnet vid minsta bris.
    Likaså gjorde motorns moment att flygplanet tenderade att tippa åt sidan vid gaspådrag.
    Hur hanterade du dessa problem?
    Jag sålde mitt A5 och köpte ett Dynam Seawind istället. Lite trixigt att få upp ur vattnet, möjligt jag har tyngdpunkten fel.
    Men väl i luften är det jättekul att flyga det.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Var nog den lilla Iconen jag hade. Vingspann dryga metern om jag inte minns fel. Motorn upplevde jag som för svag, var väldigt svår att få fart på planet. Ville mest bara ploga genom vattnet.
    När det gäller seawinden läste jag på ett utländsk forum om att vissa har förlängt steget en smula och att det då lyfte bättre.
    Uppl
    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    Var det den stora ICON A5 på 130 cm. Lite motorsvag så det blev långstartsträcka - men då blir det skalenligt…? Hade nog inga problem med tipp tendenser. Startade snällt i motvind med något + på skevarna. Mjuka landningar krävde lite gaspådrag för att den inte skulle vingtippa. Tappade min - satte på ledbelysning för kvällsflyg. Blev för modig och prövade på en nattlandning på blankvatten gick inte alls att se när den mötte vattenytan. Seawinden har en tendens att fastna innan den stiger - kan det vara ytspänningen?

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hoppas man på att få riva upp mycket damm ska man flyga med sprygelvinge.
    Det är i stort sett omöjligt att inte ha något microhål som drar in fukt.
    Sommar sol och "drivhuseffekt" sätter fart på mögglet.
    Det märker man den dag man får så stor skada att man måste riva av klädseln.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    På inrådan av Ivve så lackar jag insidan på flygkroppen och vingens spryglar mm. innan jag klär dem. Vi får se hur det går - har en bit kvar på det bygget. Funderar på att köpa färdiga vingprofiler i foam till ett kommande Canadair bygge med 2m vingbredd!??

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Hoppas man på att få riva upp mycket damm ska man flyga med sprygelvinge.
    Det är i stort sett omöjligt att inte ha något microhål som drar in fukt.
    Sommar sol och "drivhuseffekt" sätter fart på mögglet.
    Det märker man den dag man får så stor skada att man måste riva av klädseln.

  10. #10

    Standard

    Det är kul att sjöflyga med goa vänner och bra väder. =)
    Del 1, 2 och 3 nedan (har ej flugit fler ggr på vatten,
    sålde flyget för att jag inte hade hämtbåt där jag ville flyga).

    http://www.youtube.com/watch?v=IVOIi1gRrNE

    http://www.youtube.com/watch?v=EQWiWJfc4EA

    http://www.youtube.com/watch?v=DynK1j2EOHw
    Senast redigerat av Ålänning den 2015-06-07 klockan 20:33.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är kul att sjöflyga med goa vänner och bra väder. =)
    Del 1, 2 och 3 nedan (har ej flugit fler ggr på vatten,
    sålde flyget för att jag inte hade hämtbåt där jag ville
    Tyckte jag kände igen det där vraket..
    Det råkar inte vara på Bergö?
    Hyrde landställe där i flera år (för många år sen)
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Tyckte jag kände igen det där vraket..
    Det råkar inte vara på Bergö?
    Hyrde landställe där i flera år (för många år sen)
    (hade ju missat en av de tre filmerna, nu är den länkad den med längre upp i tråden).
    Bergö, tyvärr inte, detta var vid Färjsundet (man ser bron "till höger"). Det finns runt 1000 registrerade vrak runt Åland (6880 öar ställde till det för sjöfararna förr) och det finns en hel del som är ovan ytan på det där sättet. Kul med en som har "hängt på Åland". =) Finns förresten flera Bergö här.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kul med en som har "hängt på Åland". =) Finns förresten flera Bergö här.
    Jo, vi hyrde stuga på norra Bergö i Finström 1997-2002. Åkte över minst en gång i månaden. Saknar det.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Jo, vi hyrde stuga på norra Bergö i Finström 1997-2002. Åkte över minst en gång i månaden. Saknar det.
    Det är dags igen då ;-) http://www.visitaland.com/service_ca...ugor-stugbyar/
    Vet om en RC-flygare (och UL-flygare) som har stuga där och vet att det är fint ställe att RC-sjöflyga på.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Nån här som byggt en Mako, förresten?
    Den verkar nästan lika populär som Polaris på RCG.

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1696964

    http://www.wmparkflyers.com/mako-plane-p-35.html
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Med min FuncCub har jag flugit drygt 100 timmar sjöflyg hemma från tomten och kan varmt rekommendera FC för detta ändamål. Det är underbart att ljunmma sommarmorgnar/kvällar gå ner till brygganoch flyga en tur. Jag är inbiten metanolflygare, men just för detta ändamål passar eldriften perfekt. Motorljudet kan bära iväg ganska långt över sjön och elmotordriften gör livet behagligare för grannarna som till och med har kommenterat att de tycker det är trevligt att sitta och titta på när jag flyger.
    Den enda modifikation jag gjort på FunCuben är att montera två kolfiberstavar mellan flottörerna för att stabilisera deras inbördes läge.
    Jag har inte gjort några försök att vattentäta flygplanet. Det håller sig torrt och bra inuti ändå trots diverse öppningar.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FC-lake.jpg 
Visningar:	498 
Storlek:	240,8 KB 
Id:	52710

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Den enda modifikation jag gjort på FunCuben är att montera två kolfiberstavar mellan flottörerna för att stabilisera deras inbördes läge.
    Du använder inte vattenrodret som medföljer flottörerna? Behövs ej?

    Får nog bli ett par flottörer till min FC snart. [emoji3]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Du använder inte vattenrodret som medföljer flottörerna? Behövs ej?

    Får nog bli ett par flottörer till min FC snart. [emoji3]
    Jag klarar mig utmärkt utan vattenroder. Blåser det är knepet att inte taxa för långsamt. Ge fullt höjdroder och lite gas så gräver flottörernas bakre del ner sig i vattnet och man får väldigt bra kursstabilitet som gör att man taxa säkert även i ganska hård sidvind. Under startförloppet gäller det sedan att efterhand som man successivt drar på gas släppa efter på höjdrodret så att flottörerna går upp på steget samtidigt som höjdrodret hamnar nära neutralläget. Det går under hela startfasen då utmärkt att styra enbart med sidrodret.

    För mig fungerar vattenroder dåligt eftersom det finns en del vattenväxtlighet som ett sådant roder gärna trasslar in sig i.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flyger en Beaver - S.T Models tillverkar den och den har 152 cm spännvidd - och till den finns det också originalflottörer och jag kan tänka mig att den skulle fungera utmärkt med dessa för det är en mycket trevlig kärra i "hjul-utförandet". Kanske inte riktigt samma typ som Funcub men jag föredrar helt klart Beavern efter att ha flugit båda modellerna. Och dessutom är ju Beavern mycket snyggare. Modellen har funnits med olika tillverkarnamn men är i grunden samma kärra. Kan tyvärr vara lite svår att få tag i numera men denna variant på samma kärra finns i alla fall - https://www.rchobbysweden.se/radiost...oflygplan-arf/
    Roger

  20. #20

    Standard

    Tänkte inte skaffa någon mer Foamie - så hade Staufenbiel specialpris på en Beaver med flottörer från T2M samma som S.T models. Så nu är den på väg och bör vara flygklar om någon vecka. Grumman Goosen i balsa blir inte klar till midsommar som planerat - men alla större projekt blir ju försenade….

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Flyger en Beaver - S.T Models tillverkar den och den har 152 cm spännvidd - och till den finns det också originalflottörer och jag kan tänka mig att den skulle fungera utmärkt med dessa för det är en mycket trevlig kärra i "hjul-utförandet". Kanske inte riktigt samma typ som Funcub men jag föredrar helt klart Beavern efter att ha flugit båda modellerna. Och dessutom är ju Beavern mycket snyggare. Modellen har funnits med olika tillverkarnamn men är i grunden samma kärra. Kan tyvärr vara lite svår att få tag i numera men denna variant på samma kärra finns i alla fall - https://www.rchobbysweden.se/radiost...oflygplan-arf/
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •