Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Får inte telemetrin att funka på Taranisen med min FrSky X8R-mottagare

  1. #1


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard Får inte telemetrin att funka på Taranisen med min FrSky X8R-mottagare

    Hej!

    Jag får inte någon funktion på telemetrin via smartport-anslutningen på min X8R-mottagare. Jag har provat två olika variosensorer samt en LiPo-sensor utan resultat. Ingen data kommer tillbaka till sändaren! De röda dioderna på sensorerna blinkar som de ska när de ansluts. Den sänder dock tillbaks RSSI-värdet respektive interna spänningen "A1" men inte datan från de externa sensorerna. Noll för "Alt" och noll för "Cell" respektive "Cells"!

    Jag har rätt nyligen uppgraderat sändaren till 2.0.15 vilket väl är anpassningen till nya EU-reglerna för 2,4 GHz. Mottagaren är dock något år gammal och har väl knappast EU-anpassad firmware. Måste den uppgraderas med ny firmware för att det ska funka? Alla tre sensorerna kan ju inte vara paj...

    Anslutna servon på mottagaren funkar som de ska!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmmm?
    Nu funkar det! Ställde om sändaren till mode D16 (kanal 1-8) och band om mottagaren i läge mode 5 (D16 kanal 1-8). Tidigare var både sändare och mottagare ställda i läge D8. Enligt mottagarmanualen ska Mode 1 (D8) ge telemetri! Men det gör den bevisligen inte.
    Skumt...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Standard

    D8 är för D (d4r/d8r) serien mottagare. Jag är förvånad över att en X8R ens band med det protokollet valt.

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    D8 är för D (d4r/d8r) serien mottagare. Jag är förvånad över att en X8R ens band med det protokollet valt.
    Jodå! C7 och C8 byglas så binder den i mode 1 D8 enligt manualen! Men om man orkar läsa igenom HELA manualen så står det tydligt och med fetskrift i raden ovanför; "Please be attention that the Smart Port Protocol is only running in D16 mode."

    Intresseklubben skäms och antecknar....
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •