Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Propellern behöver komma längre ut

  1. #1

    Standard Propellern behöver komma längre ut

    Hej!

    Jag försöker få till motorinstallationen på min Hawker Cygnet (lika som den här http://www.modelflying.co.uk/forums/...p?th=46673&p=6 ) och problemet är att jag skulle behöva hitta en lösning för att få ut propellern en bit från själva motorn. Jag har köpt en E-Max GT 2826 och har monterat propelleradaptern som följde med. Den som man skruvar fast i motorhuset. På den här motorn är det bara en platta med motoraxel. På en annan motor jag har är det en distans som gör att proppen kommer 15 mm längre ut. Jag har sökt efter en sådan till den motor jag har men inte hittat någon.

    Det är någonting sådant här jag skulle behöva eller någon annan typ av distans. http://www.gravesrc.com/gpmq4903-gre...pter-35mm.html Propelleraxeln är tillräckligt lång som den är. Sätter jag ett gäng brickor bakom proppen är jag rätt att den slirar. Kåpan är lite för trång för att bara flytta ut motorn.

    /Mats

  2. #2


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Mats,
    Kan du inte lägga distansen mellan propelleradaptern och motorhuset istället. En distans med samma diameter som propelleradaptern och med samma hålcirkel som på adaptern. Du behöver förstås 15 mm längre skruvar då men då låser du ju hela förlängningen från att slira och fäster propellern som vanligt.

    Går säkert att printa en sådan adapter i plast, alternativt svarva en i aluminium. Snabbast med printad och det håller säkert.

    Kan göra en åt dig om du vill - vi kanske ses på Ope på lördag?

    MVH
    Kjell

  3. #3

    Standard

    Går det inte att flytta hela motorn med distanser på skruvarna?

  4. #4

    Standard

    Problemet med det är att adaptern som sitter där har så stor diameter att den inte får plats i motorkåpan. De adaptrar som också är en distans har i regel mycket mindre diameter. Annars var det en lysande idé. Men tack så mycket ändå får erbjudandet om hjälp. Jag ska kolla om det eventuellt kan finnas adaptrar från någon annan motor som passar med samma avstånd mellan skruvarna. Men hoppas vi ses ändå på Lördag, jag vet ju hur du ser med hjälp av pilotdockan

    /Mats

  5. #5


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej, OK. Men om axeln har tillräcklig längd går det väl att göra en klassisk förlängare typ"trådrulle" mellan adaptern och propellern (15 mm tjock "bricka) ev med ett par hål för skruvar/sprintar så att den inte roterar. Diameter lagom för att få plats i nosen?

    /Kjell

    Tillägg: Typ en sån här, kommer från en gammal Fox 78...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	L1040832.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	55,3 KB 
Id:	52759

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Problemet med det är att adaptern som sitter där har så stor diameter att den inte får plats i motorkåpan. De adaptrar som också är en distans har i regel mycket mindre diameter. Annars var det en lysande idé. Men tack så mycket ändå får erbjudandet om hjälp. Jag ska kolla om det eventuellt kan finnas adaptrar från någon annan motor som passar med samma avstånd mellan skruvarna. Men hoppas vi ses ändå på Lördag, jag vet ju hur du ser med hjälp av pilotdockan

    /Mats
    Du kan ju sätta distanser på skruvarna som sitter mellan motorn och monteringskorset. Då är det fortfarande bara motorns diameter som behöver få plats i motorkåpan.

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vänd på axeln så att du kan använda en prop-adapter typ "chuck". Brukar bygga lite mera framåt och är inte så stora i diametern.
    Det följer väl med en sådan adapter tror jag.
    /A

  8. #8

    Standard

    Tack för tips och idéer! Det hjälper en att tänka vidare. Nu blev det den enkla lösningen, med hjälp av Dremeln slipade jag upp motorkåpan så att jag kan montera motorn med adaptern som följde med.

    Kjell, annars hade ditt förslag med trådrulle varit perfekt och enligt boken för hur en distans bör göras. Hmm... hur ska jag motivera att en lite metallsvarv är helt oumbärlig för hushållet

    Jag tittade på några bilder på förebilden och där var det en rejäl öppning där proppelleraxeln kom ut så det blev nog inte så fel med ett större hål i kåpan. Det som är lite dumt med medbringaren som följer med är att det inte är någon form av lättring för att få grepp om propellern. Det är det inte på medbringaren som är tänkt att sitta på andra sidan motorn heller. Beror kanske på att det är en ganska billig motor.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •