Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Copterdudes B330 ledsystemprojekt

  1. #1

    Standard Copterdudes B330 ledsystemprojekt

    Projektet heter "Hur många lumen kan man kränga på en liten quad"
    Långsamt projekt som jag kommer pilla med lite då och då..

    Tänkte kunde skapa en tråd om nån ville se hur detta kommer gå. Ingen aning själv faktiskt haha.

    Som bas använder jag min Blackout 330mm quad som är nerplockad för tillfället. Den har lång kropp så man kan få plats med endel elektronik och ett stort batteri. Är ny på leds men gjorde lite research först och kom fram till att Cree XLamp XM-L2 U3 10W verkar vara bland dom mest prisvärda om man ser till prestanda / krona.

    Jag körde på näst nyaste generationen U3 bin. Varje generation är lite effektivare än den förra.
    Dessa går att köpa för 25Kr styck och uppåt. U4 bin är nyaste men då verkar man få pynta det tredubbla för marginell ökning i effektivitet.

    Tanken är att som första steg prova runt 7-10K lumen och sen bygga vidare när jag får det att funka tillfredsställande.

    Kommer använda rc switch från hobbyking kopplad till drivern för att kontrollera dem. Ingen dimmerfunktion till att börja med men blir väl så småning om.

    Finns en proffsig rc led driver som heter "TrueRC - RC6Flex LED Driver" men då blir man låst till antal leds så jag tänkte köra billigare enkla led drivers från ebay.

    Kollade först på billiga cykelampor osv. från kina med hög lumen men läste sen att det dom inte är i närheten av vad som står pga. undermåliga drivare och kylningen osv. Vill också lära mig något så vill bygga själv.

    Hittade en liten aluminiumplåt som jag bockade och klippte med plåtsax för att fästa under propparna för att kyla ledsen. Dom kommer generera väldigt mycket värme och kräver aktiv kylning. Vet inte om min lösning är tillräcklig men jag hoppas på att luftdraget från propparna kommer kyla aluplåten tillräckligt.

    Inget man har på hela tiden men tänkte kunde va kul att slå på strålkastarna vid lite nattflygning.

    Blir mer info om komponenterna senare. En bild till att börja med. 10x10W leds att leka med.
    Under målartejpen är det aluplåt så ser man hur jag tänkt..
    Måste klura lite på hur dom ska fästas osv. Antagligen med skruv och kylpasta under.

    Är det nån som är haj på detta tveka inte att ge lite input. Mycket möjligt att jag har tänkt helt fel i något


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0159.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	52770

  2. #2

    Standard

    Dessa LED's drar väl max 3A / stycket...10*3A = 30A och det klarar inte HK's witch av...

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ed_Switch.html

    Den klarar "Maximum throughput : 10A / 30v"

    Nu kör du kanske 3 eller 4 celler så det är inte 30V utan du kanske kan öka A något....men inte till 30A
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Hmm fast jag räkna om jag kör 4S 16.8V behövs bara 6A. 16.8v * 6A = 100,8W
    Blir lägre spänning och förluster men borde inte dra jättemycket mer ström.
    Kommer dock inte köra alla leds. Kanske 8st. Blir lite trångt annars märkte jag.

    Sen beroende på värmeutveckling tänkte jag senare att mata dom med högre än nominell ström för att få mer lumen som vissa gör. Lägre livslängd men dom är inte igång så ofta så gör nog inget.

    Beställde dock fler än 1 switch så kan lösa det så också då jag kommer köra två drivers där varje driver en slinga var. Hittade inte nån bra som klarar så många leds själv.
    Blir två som driver 4 leds var i serie.

  4. #4

    Standard

    För den som är intresserad bygger Hugo på fpvlab helt brutalt starka ljussystem med vattenkylning.
    Hans senaste projekt ska bli intressant att följa. Upp till 70W på en led och han har plats för 24st att ha på sitt plan.. Folk lär tro att det är typ en 747 som är påväg över trädtopparna

    http://fpvlab.com/forums/showthread....ur-site/page11

  5. #5

    Standard

    Liten mockup.
    Tycker det blev ganska bra för att inte mäta med linjal och klippa med enkel plåtsax och sen fila lite. Har inge tålamod för noggrann mätning så ibland blir det helt fel haha men blev hyffsat rakt denna gång iaf.

    Kör aluskruv och mutter för att spara vikt. Led:sen har alubas också så hela paketet blev lättare än jag trodde när jag känner på den vilket är bra. Kommer kanske trimma plåten lite för att spara vikt men vill nog se hur varmt det blir först.

    Ska väga den sen när jag monterat dom med kylpasta och kablar. Måste nog ha plastbrickor så skruvhuvena inte kortsluter nått..

    Hålet till vänster var där från början så det var ingen misslyckad borrning

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0160.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	98,2 KB 
Id:	52807

  6. #6

    Standard

    Vattenkylda LED såg jag på RCG för några år sedan och det är inget nytt (kan ha varit Hugo)

    Jag tror inte den stora platta basen tillför så mycket i kylning men den tillför problem med motstånd och lyftkraften

    Det kommer dock en snabb test visa hur varmt det blir...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Det var nog Hugo, han verkar ha hållit på ett tag med leds. Det var bl.a hans gamla trådar som fick mig intresserad

    Ja det blir helt klart extra luftmotstånd när plattan täcker så mycket. Får se detta som revision1 och modda den beroende på hur det går. Tanken är att göra en till med ännu kraftigare leds senare om denna typ av kylning funkar effektivt.

    Såhär ser det ut uppåfrån. Markerat var armen går under med röda linjer. Får finurla på hur det går bäst att optimera det.
    Designen var mer en idé jag fick och sen gick jag direkt till garaget och bände till nått hehe.

    Väntar fortfarande på drivarna så blir väl inte så mycket mer på nån vecka.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0162.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	106,4 KB 
Id:	52808

  8. #8

    Standard

    Trillade in lite prylar.
    Ett set med LD-3A drivare från ebay. Två för 82Kr(plus frakt). Överkomligt !

    Jag kan dock ha förbisett ett problem. Beroende på design så behöver spänningen vara strax över utspänningen på buck drivaren vad jag förstått. Hur mycket verkar variera ?

    Vf på XM-L2 LEDs vid 3A är 3.3v så att driva 4st i serie på 4S kan bli på gränsen om batterispänningen sjunker för mycket under flygning. Det enda som verkar hända dock är att dom lyser svagare när inspänningen på bucken blir för låg kontra utspänningen. Får helt enkelt testa.

    Om man går på specen verkar det vara 2v ? input vs output :S
    Alternativet är att köra 3st drivare eller 5S batteri eller 6st LEDs bara men det verkar tråkigt när man köpt 10st...

    Specs:Input voltage: DC 5-35V
    Output voltage: 3-33 V
    Output current: 3190 mA
    Efficiency (efficiency): 94% (Input: 12V, Load 3pc. series-connected LEDs Cree XM-L2)
    Operating temperature: -45 to +90 °C
    Dimensions: 42.6x15.9x8 mm

    Bild på storleken vs Colaburk (som vanligt haha)
    Lite arctic silverpasta också.

    Blir att löda ihop allt nån regnig helg vilket lär bli snart då det regnar varje helg typ
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0181.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	119,9 KB 
Id:	52878
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-06-16 klockan 19:17.

  9. #9

    Standard

    Tristaste midsommarvädret på år asså. Regn midsommar och hela helgen yay. Fick iaf tid till att löda ihop grejorna.
    Bara första test, kommer optimera vikten nu när jag vet hur varma grejorna blir.

    Plåten med LEDsen blir brännhet efter 30s utan luftström. Plåten med drivarna blir inte märkbart varm så där kommer jag klippa bort en hel del av aluminiumet för att spara vikt. Kommer även byta ut några kablar mot tunnare då det är så korta sträckor. Visar ljuset i videon men var fortfarande dagsljus så dom är starkare än dom ser ut. Kameran exponerar även ner så blir mörkare. Ska testa ute ikväll när det är mörkare.

    Det funkade även med bara två drivare, ska testa lägre batterispänning sen och se hur dom reagerar. Nu körde jag dem på ett 4S lipo med 3.8v / cell.

    JST kontakter så jag kan ta loss varje del vid behov. Bara 3A så ska nog gå bra.

    Om man går på spec så ska detta 80W ledsystem ge 9600 lumen.
    Det som är bra när man bygger själv är att man vet att det är riktiga grejor. Kinalampor på ebay osv. överspecar något grovt.

    Råkade klippa bort endel så blev bara kort snutt. Gör en till i mörkret ikväll.


  10. #10

    Standard

    Taget kl23 med gopro4:an sittande på quaden.
    Med quaden så nära marken verkar hälften av ljuset gå rakt ner i backen men blir nog bättre när man flyger sen. Råkade ha på ljuset i 1min och det började osa elektronik :S
    Hoppas jag inte skada dem nu.
    Dom ska iof klara 150C och 50k timmar drift tror jag.

    Fortfarande endel kvar att mecka. Tar väl en stund innan den är i luften.


  11. #11

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jadå den lär man inte ha svårt att missa ifal lden flåyger framåt eller bakåt. Nu saknar du bara positionsljus på vänster och höger sida också.

  12. #12

    Standard

    Aa kanske sätta några svagare leds på sidorna sen.

    Funderar lite på vad för grejor jag ska driva quaden med denna gång. Har ett gäng SN20 reglage
    men lite osäker på vilka motorer jag ska köra. Vill ha flygtid hellre än mycket kraft men samtidigt ska den lyfta ett 4S 3200mah 65C batteri så behövs nog ändå endel kraft om den ska vara kul att flyga.

    Ska nog byta ir blockerada linsen på effio kameran till ir känslig också.
    Vill kunna flyga även utan lampor så man inte är beroende av ljuset om det skulle slockna

  13. #13

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    2208 1200kv med 8tummare flyger helt okej med gopro vikt och 1800mah. Så kanske 1000kv 2208 med 9tum och 3200mah. så bör har du något som svarar bra.

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Aa kanske sätta några svagare leds på sidorna sen.

    Funderar lite på vad för grejor jag ska driva quaden med denna gång. Har ett gäng SN20 reglage
    men lite osäker på vilka motorer jag ska köra. Vill ha flygtid hellre än mycket kraft men samtidigt ska den lyfta ett 4S 3200mah 65C batteri så behövs nog ändå endel kraft om den ska vara kul att flyga.

    Ska nog byta ir blockerada linsen på effio kameran till ir känslig också.
    Vill kunna flyga även utan lampor så man inte är beroende av ljuset om det skulle slockna

  14. #14

    Standard

    Bara plats för 6" dock. Ska jag ha 8" blir det nog någon ihopvikbart ram som Armattan har nångång.
    3200mah kanske blir aningen tungt men har flugit med det innan på denna ram.
    Får prova lite olika batteristorlekar annars som jag har hemma och se vilket som funkar bäst. Tänkte mest att med lyset på vill man nog ha endel extra mah i tanken men samtidigt blir tungt.

    Får nog bli större ram nångång. 6" går inte jue inte att göra så mycket med för att få längre flygtid.
    Sparar dina tipps inför framtiden dock

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    2208 1200kv med 8tummare flyger helt okej med gopro vikt och 1800mah. Så kanske 1000kv 2208 med 9tum och 3200mah. så bör har du något som svarar bra.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-06-21 klockan 20:55.

  15. #15

    Standard

    Lite nördvarning nu...

    Jag blev lite nyfiken över hur framspänningsfallet på de här lysdioderna ändrade sig i förhållande till temperatur och det ser ut som om du kan läsa ut temperaturen från framspänningsfallet om du vet strömmen. Det finns kanske fallgropar men det är värt att prova.

    Om det är Cree XLamp XM-L2 {White} som du har så bör den ha ett framspänningfall på 2.77v vid 0.5A om den är 100 grader varm. 2.85v vid 50C, 2.72v vid 130C och 2.69v vid 150C.

    Här har du ett verktyg som räknar fram tabeller för dig: http://pct.cree.com/dt/index.html

    Det räcker ju för att mäta med en multimeter, men det är kanske kul att på upp på OSD'n, det går också att lösa.

    Det borde gå att skicka in i telemetrin på mottagaren eller i flight controllern så att du får upp det på OSD'n. Det är nog viktigt att använda en operationsförstärkare för att se till så att potentialskillnader i jorden inte gör att det visar fel. Det handlar om så höga strömmar att det är otroligt att jorden på lysdioden och jorden på flight controllern är exakt samma. Sök på "Ground referencing a differential input.", bland annat figur32 i LM124,LM224 och LM324 databladet.

    Om man vill ha lite högre upplösning så kan man skapa en spänningsreferens på den spänning som motsvarar 0C varma lysdioder. Man kan sedan förstärka signalen så att du får 0v vid 0C och 5v vid 150C...eller 0V vid 0C och 1.5v vid 150C.

  16. #16

    Standard

    Lagom nördigt, det gillas

    Skulle då behöva mäta i luften när propparna går då det är så kylningen ska funka och läsa spänningen via taranis:en.
    Blir ingen OSD initialt. Får se om jag gör något med telemetrin sen. Mina drivare matar LEDsen med 3190ma i serie om 4st LEDS / drivare så det ska passa inspänningen.

    Tackar för infon ändå, bra att ha om man känner sig manad att testa det nån dag.

  17. #17

    Standard

    Jahopp då var det dags att fortsätta detta bygge. Nu är det faktiskt bäcksvart vid kl22 så nu kan man iaf ha nytta av ljuset.
    Min RD270 får offra lite delar bl.a. Cobra 2206 2100Kv motorerna. Reglage blir RG20. Vände alla med rätt sida upp så det kommer luftström på dem då dom inte har någon kylfläns så vill man nog inte ha dom vända uppåner.

    Ska byta ut linsen på min Effio 800tvl till ir och ställa in nattinställningar sen när quaden flyger bra.
    Det ska gå att se även utan lampa så man inte är beroende på att lamporna funkar men att man kan se mycket bättre med dem på. Men nu blir det att ta paus och dra ut i solen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03741.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	98,9 KB 
Id:	53744

  18. #18

    Standard

    Den är flygfärdig nu men av det jag han testa kändes den skum/tung att flyga. Kanske man vant sig vid lätta quads nu. Blir iaf att byta ut 6x4.5 mot bullnosen så det blir lite bättre tryck.

    Bara kul att testa lite, kanske plockar isär allt nån dag när jag vill bygga nått annat

    Första test i bäckmörker ej flygande då jag måste fixa inställningarna/pids.
    Kamera Effio på dagsljusinställningarna ir block lins.
    Live feed. Kan spola till 20s. Det hjälper endel med ljus får se hur det blir med ir lins och nattinställningar sen.

    Varning vid 1min kommer högt brus, glömde stänga inspelningen !


  19. #19

    Standard

    Ser fram emot att se flygningen!

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr. Rosso Visa inlägg
    Ser fram emot att se flygningen!
    Jag med !

    *edit* kom på att ir filtret sitter även på sensorn om man köper ir blocket. Så hjälper ej att byta lins och vill inte spendera $50 på en effio utan ir filter så använder en annan kamera som jag fick hem förut. Billig med alu skal så chansade. Den är köpt med ir sensitive.
    Får se hur den funkar.



    http://www.surveilzone.com/28x28mm-S...oy-Case-g-1380


    Ett problem jag kan se är att ingen vanlig kamera funkar bra i totalt mörker om man inte kör riktig dyr nightvision eller värmekamera. Slocknar lampan ska det jue gå att ta sig tillbaka hjälpligt iaf.

    Blir ett par dagars paus nu dock innan jag fortstätter.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-05 klockan 19:44.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •