Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Copterdudes B330 ledsystemprojekt

  1. #21

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Varför vill man ha IR-block, vad blir det för skillnad på dem?
    Någon som vill förklara?

  2. #22

    Standard

    Själv började jag med ir blocked för att Blackout (mini quad designern) gillade det bättre.
    Kortfattat kan man säga att flyger man på dagen får man något bättre kontraster och färger med ir block.
    Flyger man vid skymning / natt är ir sensitive bättre då sensorn kan fånga upp mer ljus.

    Är nog smaksak beroende på vilket ljus man ska flyga i.
    Själv flög jag i princip endast i dagsljus förut så valde ir blocked.

    Verkar dock finnas en fördel med ir sensitive att skuggorna blir lite ljusare. Kommer nog köpa sensitive i fortsättningen iaf om jag skulle behöva nån mer kamera.

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-06 klockan 07:33.

  3. #23

    Reg.datum
    Dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Tack för det svaret. Jag flyger ofta på kvällarna, fast oftast är det rätt ljust ändå, men ska nog prova en IR-sensitive bara för att se vad det gör för skillnad.

  4. #24

    Standard

    Redo att testas.
    Copy pastade PIDs från tuben jag testat lite snabbt men dom funkar att flyga med om än långt ifrån bra. Bara vänta till kl22 och testflyga


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC03751.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	53829

  5. #25

    Standard

    Aningen besviken. Såg inte lika ljust ut på gopron alls som i verkligheten. Ska se om det blir bättre med nightmode i gopron.
    Var iaf inga problem att se i fpv kameran. Nästan lika lätt som på dan.
    Tror den ljusa himlen förstörde effekten endel. Fortfarande ganska ljust på kvällen.
    Blev 3.92v kvar efter landning. Hade Timern på 2:30 då jag inte visste hur mycket kortare flygtid det skulle bli med lampan men det kunde man nog räknat om man orkat

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-07 klockan 14:51.

  6. #26

    Standard

    Kommer försöka förbättra systemet då jag vill att det ska synas bättre.
    Ska först testa när det är ännu mörkare då det faktiskt inte var så mörkt som det ser ut i videon vilket förmodligen gör att ljuset inte ser så starkt ut. Kanske Superview läget inte är bästa heller då den måste hantera ett stort dynamiskt omfång med så mycket i bilden.

    Ska vinkla upp belysningen då en hel del försvinner ur bild vid framfart.
    Testa olika settings/FOV/upplösningar etc. på Gopron och se vad som funkar bäst.
    Kanske prova reflektorer på några av lamporna för att få mer ljus framåt.

    Sista utvägen.
    More power Scotty ? Mata LEDsen med mer ström = fler lumen. Dock måste jag då beställa nya drivare. Iof bara 40-50Kr kr styck så inte så farligt då jag bara behöver två.
    ebaysäljaren kan göra dem med vilket strömstyrka man vill ha upp till 4.6A !
    Aluminiumet blev kanske 30 grader efter min flight så kylningen fungerar jue faktiskt.. Utan luftströmmen så blir den brännhet på 30s.

    Lite pid tuning. Nu känns det betydligt bättre.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PID.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	53847
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-07 klockan 18:15. Anledning: Mer info.

  7. #27

    Standard

    Inte nattflygning men nästan
    Får arbeta lite till med PIDsen men tycker Luxfloat passar crusing mycket bra. Yawen driftar när som synes. Mer P och I kanske..

    *edit* gjorde "bättre" edit. Roligt att mecka med After Effects. Jobbigt bara när introt tog 1tim20min att rendera på I5 4,5Ghz och så glömde man ta bort lipsum texten.. palla rendera igen haha.

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-08 klockan 12:26.

  8. #28

    Standard

    Som en virrigpanna med kass arbetsminne så är tuna metodiskt inget för mig. Fick lite tips och ökade D på Yaw rejält. På en akrobatiskt eller sportflygande maskin är det inga bra då det blir slö respons men på en crusier som ska ha mjuka rörelser fungerar det bra faktiskt. Testade bara lite snabbt i 2min men nu ser PIDsen ut såhär istället och den känns faktiskt mycket bättre. Får se om jag hinner ut ikväll till nått ställe.

    Ökade även P och I för pitch då den är väldigt tung i den ledden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PID2.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	53880

  9. #29

    Standard

    Grymt kul att flyga på natten. Känns helt annorlunda när det är tyst och mörkt.
    PIDsen känns sjukt najs, behöver knappt korrigera alls med spakarna.
    CCD FPV kameran klarar mer dynamik i ljuset så jag flög inte blind som det ser ut i gopro vidoen.
    Dock är räckvidden kass på ljuset ändå så ska beställa lite olika reflektorer från ebay och kanske öka till 100W på ljusen. Finn jue en anledning till varför bilar har reflektorer = räckvidd


  10. #30

    Standard

    Grymt lyse (Y) Lite kort räckvidd som du skriver bara, men sjukt coolt

  11. #31

    Standard

    Tack, nästa version ska vara bättre. Blir svårt att fästa reflektorer som jag har satt dem nu så får göra om lite.
    Ska prova ett par Cree XHP70 (32W) leds då det tar lite mindre plats för samma ljus. Kanske ha reflektor på ena så man får räckvidd.

  12. #32

    Standard

    Riktigt coolt, du får sätta en systemkamera på marken med lång slutartid så kan du "måla" ljus på landskapet

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr. Rosso Visa inlägg
    Riktigt coolt, du får sätta en systemkamera på marken med lång slutartid så kan du "måla" ljus på landskapet
    Tack, bra idé ! Har inte gjort det tidigare men får läsa på lite hur man gör. Kan nog bli rätt tufft

    Blev ett par olika linser/reflektorer från ebay.

    15-60grader så jag kan prova vad som funkar. Kostar inte mer än 6Kr styck typ.
    Ta väl dock två veckor att få hem..

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-08-10 klockan 23:26.

  14. #34

    Standard

    Inget flygsug alls på senare tid. Däremot börjat pilla med videoredigering. Kanske kan man kombinera dom två och göra nått kul.

    Försökte följa en guide och göra en Terminator 2 (favvo film) inspirerad logga till Blackouten. I slutet ska det brinna rejält och vill jag att man ska se quaden men hur man gör det snyggt vet jag inte ännu.. får fortsätta pilla.. Youtube sabba kvallen dessvärre

    Kanske ska metallblocken vara helt svart metall och röd eld istället för att passa Blackout.
    Eller så öppnas blocken igen och där är quaden rykande från hettan ?



  15. #35

    Standard

    Vet inte vad som hänt med flyglusten men har meckat lite mer med introt iaf.

    Matade på med en aningen många effekter kanske men det är himla kul
    La till eldljud också som egentligen är vulkanljud men tyckte det passade.
    Skulle sitta fint med 4K upplöst eld.. Funderar fortfarande på hur quaden ska komma in i bilden men det löser sig nog.


  16. #36

    Standard

    Kan inte se dom två senaste klippen. Är det bara jag? Har bara provat från teletuten än så länge

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INK Visa inlägg
    Kan inte se dom två senaste klippen. Är det bara jag? Har bara provat från teletuten än så länge
    Ah, håller på att rensa i min kanal. Denna tråd är utdaterad nu typ hehe. Blev att tänka om och flytta sakerna till en mycket lättare ram jag har. Ska även optimera allt för att bli så lätt som möjligt.

    Loggan är också utdaterad då jag bytte ram och ska göra en bättre logga till den.

    Men kan fixa tillbaka klippen lite senare annars.
    Blir nya bilder sen när jag flyttat om allt till den andra ramen.

    Blir aldrig nöjd känns det som :P

    Har iaf fått endel av reflektorerna så börjat spåna på hur jag ska montera saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •