Projektet heter "Hur många lumen kan man kränga på en liten quad"
Långsamt projekt som jag kommer pilla med lite då och då..

Tänkte kunde skapa en tråd om nån ville se hur detta kommer gå. Ingen aning själv faktiskt haha.

Som bas använder jag min Blackout 330mm quad som är nerplockad för tillfället. Den har lång kropp så man kan få plats med endel elektronik och ett stort batteri. Är ny på leds men gjorde lite research först och kom fram till att Cree XLamp XM-L2 U3 10W verkar vara bland dom mest prisvärda om man ser till prestanda / krona.

Jag körde på näst nyaste generationen U3 bin. Varje generation är lite effektivare än den förra.
Dessa går att köpa för 25Kr styck och uppåt. U4 bin är nyaste men då verkar man få pynta det tredubbla för marginell ökning i effektivitet.

Tanken är att som första steg prova runt 7-10K lumen och sen bygga vidare när jag får det att funka tillfredsställande.

Kommer använda rc switch från hobbyking kopplad till drivern för att kontrollera dem. Ingen dimmerfunktion till att börja med men blir väl så småning om.

Finns en proffsig rc led driver som heter "TrueRC - RC6Flex LED Driver" men då blir man låst till antal leds så jag tänkte köra billigare enkla led drivers från ebay.

Kollade först på billiga cykelampor osv. från kina med hög lumen men läste sen att det dom inte är i närheten av vad som står pga. undermåliga drivare och kylningen osv. Vill också lära mig något så vill bygga själv.

Hittade en liten aluminiumplåt som jag bockade och klippte med plåtsax för att fästa under propparna för att kyla ledsen. Dom kommer generera väldigt mycket värme och kräver aktiv kylning. Vet inte om min lösning är tillräcklig men jag hoppas på att luftdraget från propparna kommer kyla aluplåten tillräckligt.

Inget man har på hela tiden men tänkte kunde va kul att slå på strålkastarna vid lite nattflygning.

Blir mer info om komponenterna senare. En bild till att börja med. 10x10W leds att leka med.
Under målartejpen är det aluplåt så ser man hur jag tänkt..
Måste klura lite på hur dom ska fästas osv. Antagligen med skruv och kylpasta under.

Är det nån som är haj på detta tveka inte att ge lite input. Mycket möjligt att jag har tänkt helt fel i något


Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0159.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	52770