Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilket lim ska jag använda för att laga vingen.

  1. #1

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard Vilket lim ska jag använda för att laga vingen.

    Fukt i reglagen gjorde att min Dynam Seawind kraschade i vattnet med en bruten huvudvinge som följd.
    Vingen sitter fortfarande fast men spruckit upp rejält på undersidan. Precis där förstärkningsstaven i vingen slutar.
    Hur lagar jag detta på bästa sätt? Vingen är gjord av EPO foam.
    Funderar på att beställa lim. Nån som kan tipsa om lämpligt lim, gärna länk.
    Vad blir starkast, kontaktlim, epoxy, vitlim eller smältlim?
    Senast redigerat av Andy808 den 2015-06-14 klockan 01:34.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    UHU-Por eller PU-lim som fuktas m vatten om du vill fylla sprickor.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    UHU-Por visst är det en typ av kontaktlim, kommer det att hålla? Vingen är helt av på undersidan, om lyfter vingen öppnas sprickan helt. Blir inte kontaktlim för elastiskt?

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andy808 Visa inlägg
    Blir inte kontaktlim för elastiskt?
    Näpp,
    UHU-Por är grymt bra för foam. Epoxy och CA är mycket hårdare och sprödare, bättre med en lite flexibel limfog.
    Mer lim-info här: http://rcflight.se/modellflyg/Lim-CA-Epoxy-UHU.aspx
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du kan lägga upp en bild kanske så får du fler tips. Det kan vara så att du måste på något sätt förlänga vingbalken, med t.ex att plantera 1x3mm kolfiber som du limmar med CA.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 831
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du behöver inte använda UHU Por som kontaktlim utan du kan limma som vanligt ("våtlimma") även med UHU Por. Sen kan du i ditt fall kanske behöva förstärka över själva brottet/limfogen - t ex som Fredrik föreslår eller kanske genom att limma en glasfiber-remsa över brottet (t ex en målar-remsa).
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Okej ska försöka fixa en bild

  8. #8

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Måste man ha härdare till ca lim eller funkar det ändå?
    Måste härdare och lim vara av samma märke? Har en gammal sprayburk med härdare hemma men inget kvar av limmet. Funkar det att beställa ett random ca lim till den härdaren?

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns två typer av CA, foam safe och vanlig. Det finns en type av accelerator. Eftersom foam är torrt är det fördel med accelerator, men det går utan. Härdare är vatten (ur luften). Blomspruta innan du limmar är nästan lika bra som accelertor. Det fungerar utan accelerator men går långsammare, upp till 10 minuter på foam. Saknas material kan man ha bakpulver som utfyllnad!
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 831
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast undvik CA i möjligaste mån och speciellt i kombination med accelerator vilket ofta ger en sprödare fog. Och CA är inte direkt nyttigt för hälsan...
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Jag lyckas inte ladda upp en bild från telefonen..Limmade vingen idag med det kontaktlim som följde med planet.
    Själva sprickan limmade jag med kontaktlimmet, sen limmade jag staven med epoxylim 2 komp från byggmax.
    Täckte över alltihop med glasfiberremsa från byggmax som jag epoxade fast.
    Tänkte låta det vila över natten. Kommer det att hålla tro?

  12. #12

    Standard

    Jag tror att det är svårt att sia om hållbarheten utan bild på lagningen. Man kan väl säga att om typen av lim är viktig så är hur lagningen är utförd ännu viktigare. Nu har jag inte någon större erfarenhet av foam modeller men en rätt lagad trämodell blir inte sällan starkare efter en lagning och i bästa fall inte märkbart tyngre.

    /Mats

  13. #13

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150614_131746.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	78,5 KB 
Id:	52844Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150614_131735.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	50,4 KB 
Id:	52845Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150614_221829.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	52843 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150614_222214.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	33,3 KB 
Id:	52842
    Visar lite bilder på skadan och lagningen. Sprickorna är limmade med det kontaktlim som följde med planet. Har det samma hållfasthets som UHU Por?

  14. #14

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Provflög idag. Planet flög lika bra som innan. När man känner på vingarna tycker jag dock att den lagade vingen flexar ngt mer än den andra. Måhända är limskarven av kontaktlim lite mer elastiskt än övriga materialet..

  15. #15
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Ett litet förstärkningstips:

    Min funcub vinge gick av förra året när den slog i backen.
    Jag skar en skåra med hobbykniven och tryckte ner 2 st kolfiberlister
    stående längs vingens ytterkanter vill minnas listen var 5x1mm.
    Sedan druttade jag på tunn ca så det sögs in runt båda sidor av listen.

    Blev så pass nöjd med resultatet att jag gjorde likadant på andra sidan också.

    Efter det har den hjulat ett otal gånger när man landat i hård vind men förstärkningen
    fungerar kalasbra.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  16. #16

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Menar du liggande stavar ungefär som de som sitter i vingen original?

  17. #17
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Jajjemen fast stående list vilket gör vingen mycket stark.

    Denna borde funka bra:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=455

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  18. #18

    Reg.datum
    May 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Ah då förstår jag. Tack för tipset. Tror jag ska beställa hem såna där.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •