Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bocka landningsställ

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Bocka landningsställ

    Jag tänkte bocka ett landningsställ av 4-5 mm pianotråd.
    Är det någon som har någon bra metod för att stålet ska behålla härdningen efter värmning??
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    4-5 mm brukar väl inte vara några problem att bocka utan att värma. Ett tips jag lärt mig är att trä på ett rör i lämplig dimension från varje ände och bocka med hjälp av rören. Det måste naturligtvis vara lite stuns i rören om dom ska hålla men man kan få till en lite skarpare böj än om man sätter det i skruvstädet plus att böjen blir där den ska vara. Röret kan vara ngn mm större i innerdiameter än pianotråden. Går även att kombinera skruvstäd och rör.

    /Mats

  3. #3
    ivves avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    655
    Jobb
    Rekreationsdocent.
    Klubb
    Roslagens MFK / Östhammars MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag tänkte bocka ett landningsställ av 4-5 mm pianotråd.
    Är det någon som har någon bra metod för att stålet ska behålla härdningen efter värmning??
    Ett par stötstänger från en small block cheva eller liknade motor så har du det perfekta bockverktyget. ( Härdade stålrör )

    Snacka med grabbarna som mekar jänkare. Kan du säkert få några gratis.

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hej Thomas,

    Så här gör jag när jag bockar pianotråd, upp till 6mm har jag bockat med det här verktyget, en mutterspräckare.
    Tagit upp avlånga hål i kanten/ringen och rundat spetsen på "stansen".

    Har inte pianotråd hemma i den dimmension som du önskar annars skulle jag ha knäckt några åt dig.
    Men vill du skicka upp tråd så är du välkommen, jag hjälper dig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6140085.jpg 
Visningar:	358 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	52841Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P6140085.jpg 
Visningar:	358 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	52841
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Himla smart verktyg!
    Det verkar som om du snart får ett paket...
    ska bara ta lite mått först.
    Retroholic!

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Himla smart verktyg!
    Det verkar som om du snart får ett paket...
    ska bara ta lite mått först.
    Du är välkommen!
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Finns en del om härdning på nätet. Om inte jag har fel ( är inte proffs på detta ) så handlar det om att först värma till rött o mjukt och göra böjningen. Låt svalna. Värm sen till blått men inte rött och doppa ner i olja eller kanske vatten går bra till hobbyändamål.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    Finns en del om härdning på nätet. Om inte jag har fel ( är inte proffs på detta ) så handlar det om att först värma till rött o mjukt och göra böjningen. Låt svalna. Värm sen till blått men inte rött och doppa ner i olja eller kanske vatten går bra till hobbyändamål.



    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk


    Svårt med pianotråd att avhärda och sedan härda igen, det brukar bli sprött och går lätt utav.
    Men det går alldeles utmärkt att kallbocka med rätt verktyg typ som jag visar i inlägget ovan.

    Det är inte speciellt svårt att modifiera en mutterspräckare.
    Mutterspräckare finns bla. på Jula.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    Standard

    Pianotråd har fått sina egenskaper genom kalldragning, dvs kornen är inte runda längre. Om man glödgar pianotråd förlorar den spänsten (men blir naturligtvis lättare att bocka). Det går aldrig att återfå pianotrådens ursprungliga egenskaper genom värmebehandling.
    Härdning är inte alldeles banal, ett ståls egenskaper efter härdning beror på utgångsmaterialets analys, främst kolhalten. Du vet aldrig vad du har för kolhalt i pianotråden du köpt! Ofta är den inte tillräcklig men ibland alldeles för hög... Vilken temperatur man ska värma till beror på kolhalt och värmningstid, stålet måste austenitiseras och kolet få tid att lösa sig i strukturen. För en lämplig kolhalt på 0,4% kol och en 5 mm tråd handlar det om 950 grader C, det vill säga betydligt mer gult än rött, och att sedan inom ett par sekunder kyla ned till martensitbildningstemperatur, ett par hundra grader. Problemet man får då är att man får en genomhärdad tråd/stång med dragspänningar på ytan. När den belastas kommer den väldigt lätt att spricka, om den inte spruckit redan innan. Då är det bättre att ythärda genom att kola upp ytan i en sätthärdningsugn eller för grövre dimensioner induktionshärda. Då kan man skapa sig tryckrestspänningar som ökar det härdade stålets styrka.
    KristianB

  10. #10
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tack för erbjudandet, LIP, men en tjurig smålänning måste ju prova själv...

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post385438
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •