Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 49 av 49

Ämne: Nästa projekt.....gissa vad

  1. #41

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Tack för Dina synpunkter Lars.

    Det börjar bli svårt att hitta en motor som klarar ca 9300 rpm med en APC 16 x 8.

    Av motorerna jag nämnde ovan verkar det som om Saito FA 220a inte längre tillverkas och då återstår bara OS FSa 155 Alpha. Den motorn har jag hittat en test på i "RC Sport Flyer" (jan-feb.2012) där den gör 9225 RPM med APC 16x8.
    Med Lars synpunkter börjar jag då titta på 2T och minns då OS BSX (tror jag den hette) som jag en gång provkörde för ev. köp men den spottade ut så mycket olja så jag blev helt förskräckt och det blev inget köp den gången (många år sen). .

    För att ringa in motorvalet lite bättre skulle man kunna tänka sig att få svar på lite frågor.

    Kan man generellt säga att en metanolare är varvvilligare än en bensinare?

    Kan man generellt säga att en kortslagig motor är varvvilligare än en långslagig?

    Kan man generellt säga att en 2T är varvvilligare än en 4T?

    Är det lättare att skrämma upp varvtalet på en metanolare genom mer nitro än en bensinare (hur? - trimma?) ?

    Börjar nu inse att jag nog måste börja kolla på 2T motorer och bensin vore ju bra (mindre oljestänk) . Därför skall jag nu snart prova min MOKI 30 cc bensinare i min Spitfire (har nu 18x10x3) med 16x8x2 samt har jag flera andra 16" som jag kan prova inkl. 16x6x3 men om den klarar 9300 RPM blir spännande att se.

    Både DLE 35 RA och RCGF 35 har ok vikt och anger 9000 RPM men jag gillar inte förgasarplaceringen baktill - men styrkan anges till 4,1 Hp. MVVS 30 IFS har ju förgasaren framtill (gillar jag - ) så även MOKI 30cc 3,9 Hp bensin.

    Verkar som om 35 cc är en lämplig storlek men inte så vanlig idag verkar det.

    Tacksam för synpunkter för detta börjar bli svårt och långdraget.

    PF

  2. #42

    Standard

    Denna är bra se på också vad gäller APC och max varvtal, men det har du säkert koll på.
    https://www.apcprop.com/technical-in...on/rpm-limits/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Vad är vikten på kärran? Och varför en 16x8" snurra? Du ska ju flyga "långsamt" och ha bra drag vid starten från vattenytan så en snurra med 8" stigning tycker jag har för stor stigning. Bättre med stor diameter på snurran än stor stigning på ett flygplan som ska flyga långsamt men ha bra dragkraft i starten. Kör du med OS 1.55 Alpha så testa med en 18x6 eller 17x6 APC.
    16x6 är ju standard på en OS 1.20 fyrtakt så då borde en OS 1.55 klara en 17x6 eller 18x6 med 5-10% nitro.

  4. #44

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Jaka
    Peder skrev detta i ett tidigare inlägg:
    Motorval blir snart och det blir inte Saito FG 33 R3 utan annan lättare motor som klarar att dra en 16"x 8" propp (största som går att ha ) med 9000 rpm så jag får 9 kp drag (ca 70% av totalvikten 13 kg).

    /Peo

  5. #45

    Standard

    Imponerande bygge!

    Här finns en samling tester av olika motorer som kan ge tips om möjliga motorval: http://sceptreflight.com/Model%20Eng...sts/Index.html

    Saito 180 levererar över 9000 varv med en 16x8, finns att köpa på aircpro.com

    Den lättaste 4-taktaren som levererar över 9000 med en 16x8 är sannolikt YS-115, men kan vara lite svårare att få tag i.

  6. #46

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Sceptreflight är en guldgruva. Tack Emil !

    Jag håller fast vid att 2-taktare är bäst för detta plan. Låg vikt och måttliga vibrationer.
    Har du Peder någon OS Max 108 FSR liggande? Den verkar vara optimal för ditt behov.
    Jaka har rätt i att en propeller med lägre stigning passar bäst för denna långsamflygande modell. Jag föreslår 16x6 som 108'an bör kunna dra med minst 10 000 rpm.

    Vill du absolut ha 4-taktare så är YS-110 eller YS-115 ett bra val. Den måste dock ha ett vibrationsdämpande motorfäste så med ljuddämpare väger den 1 kg.
    https://webshop.rcsweden.com/sv/ys-motorer/ys/motorer/4-taktare/
    har 3 st YS-110 i lager.

    Lars

  7. #47

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Tack Emil för tipset om motortestsamlingen som verkligen är imponerande och till stor nytta även om många moderna motorer lyser med sin frånvaro. Jag har just nu fastnat för Laser 200V där jag har mailat morris mini motors om varvtal för olika propellrar i den till bensin converterade versionen - låt oss kalla den för Laser 200 V FG. En V motor har (vad jag förstått) väsentligt mindre vibrationer. Vill helst ha 4T med låg oljehalt, bensin, och låga vibbar. Vi har inte sett slutet ännu på denna problematik så stort tack till alla som delar med sig av sina synpunkter.

    Lars --- Jag har ingen OS 108 liggande tyvärr. Propp 16x6 är ok för min del och kanske helt rätt och förenklar kanske problemet något. YS har jag med i mina funderingar men har mött synpunkten om att den har väldigt hög komp och därför vibrerar mycket.

    Ny fråga till Lars ; Hur inverkar kroppens bromsande verkan på ett plan med motor/er i vingen som på Sikorsky S39 och Catalinan? Ger kroppens motstånd en kraftig "nose down" inverkan så man måste ha mycket höjdtrim eller stabben med minus anfallsvinkel?

    På min Josefin har övervingen precis motsatt effekt. Jag flög den en gång med bara undervingen på planet och det visade sig då vara väldigt nertrimmat så jag fick upp trimma våldsamt. Således borde Sik S 39 o Catalinan vara i stort behov av upptrimning som en följd av kroppens bromsande "nose down" effekt ?

    Tacksam för synpunkter

    Intrikata frågor

    PF
    Senast redigerat av Fyhren2 den 2022-03-02 klockan 01:45.

  8. #48

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren2 Visa inlägg


    Ny fråga till Lars ; Hur inverkar kroppens bromsande verkan på ett plan med motor/er i vingen som på Sikorsky S39 och Catalinan? Ger kroppens motstånd en kraftig "nose down" inverkan så man måste ha mycket höjdtrim eller stabben med minus anfallsvinkel?

    Tacksam för synpunkter

    Intrikata frågor

    PF
    Hej Peder,

    Ja, flygbåtens kropp bromsar när den dras genom vattnet. Första gången jag skulle flyga med Catalinan gick den som en pråm genom vattnet och kunde inte komma upp på steget. Hade då minus anfallsvinkel på stabben men fullt höjdroder räckte inte till trots att höjdrodren sitter rakt bakom propellerströmmarna.

    Min Catalina väger 10 kg och har lika stor och bred vinge som din S39. Den har två ASP-61 fyrtaktare med 3-bladiga propellrar Master Airscrew 12x6 som varvar 9000 rpm. Motorerna sitter mitt för vingarna med propellernavet 140 mm framför vingens framkant. Skrovets undervattensdel är 260 mm brett och 1040 mm långt varav 560 mm är framför steget.

    Vid nästa flygförsök hade jag monterat en nosskida av transparent 1 mm seg plast. Det fungerade! Bra start men två studsar vid landningen eftersom jag har byggt steget längre föröver än vad som är skalariktigt. Detta enligt råd av Chuck Cunningham till modellflygare för att underlätta för nosen att komma upp.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Catnos_1.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	195,5 KB 
Id:	74136Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Catnos_2.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	176,3 KB 
Id:	74137

    Efter denna andra start fick jag ge mycket dyktrim. Det blev nog en stabbe med bärande profil. Jag trimmade upp stabbens framkant rejält och flög en tredje gång. Det gick fortfarande lätt att få upp Cat'en på steget och det behövdes bara lite dyktrim under flygningen.

    Styrning i sidled är ett bekymmer eftersom Catalinan inte har något vattenroder. Min modell har en funktion som mixar sidorodret till motorpådraget höger/vänster. Det går inte bra vid taxning på tomgång eftersom ena motorn måste dra på mycket för att skutan skall svänga och då går det för fort när den skall in mot land. Måste installera ett vattenroder...
    S39 har sidorodret mitt i propellerströmmen så det borde fungera för dig.

    Spännande!
    Lars
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Catnos_3.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	221,0 KB 
Id:	74138  
    Senast redigerat av Lars 41an den 2022-03-02 klockan 23:52.

  9. #49

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Dagsläget

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sikor klar.JPG 
Visningar:	94 
Storlek:	438,7 KB 
Id:	76837 Modellen klar men utan motor. Nu till salu pga jag lägger av med denna hobby.. Blir 80 i feb nästa år.

    Peder Fyhr

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •