Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hitec Optic 6 Sport

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Hitec Optic 6 Sport

    Hej!

    har en Optic 6 Sport som jag skulle haft igång servo på alla 6 kanaler och undrar om någon vet om det går på denna, har läst manualen fram och tillbaka gång på gång utan att bli något klokare.

    Planen är att köra en Y-kabel för ström sen dom 4 vanliga kanalerna plus SW1 för landställ (fungarar) och SW2 för flaps. Får allt att fungera förutom att kanal 6 (SW2) inte går att aktivera på något sätt, så undrar om någon vet hur man gör.

    Modellen är en Kyosho Kawasaki Ki-61 Hien 40 med 6 servo.
    1. Trottle - fungerar (Y-kabel för ström)
    2. Höjd - fungerar
    3. Sida - fungerar
    4. Skev - fungerar
    5. Infällbara ställ (Inställd på SW1) - fungerar
    6. Flaps. (Vill ha dessa på SW2) - fungerar inte

    Mottagaren som används är en Hitec Optima 6
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Standard

    Jag hade en Hitec Optic 6 för några år sen och om jag minns gick det inte att kombinera flaps och landställ, eller om man var tvungen att välja en annan modell typ.
    Jag löste det genom att byta radio....
    Då till en Turnigy 9X, nu flyger jag med Taranis eftersom modellminnet tog slut efter sju eller åtta modeller i Turnigy 9X.

    /Jonas

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Planen är att byta över till en Taranis X9D Plus, men ekonomin säger nej just nu så hade hoppas att man kunde kombinera flaps och landställ på denna tills möjligheten till en uppgradering är i boks.

    Kan vara att jag måste göra en rensning i hangaren tidigare än planerad för inköp av ny sändare.....
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4

    Standard

    Jag kan väl säga att inte har ångrat att jag bytte bort optic 6, det var om inte annat väldigt bra för mitt blodtryck ;-)

    Och köpet av Taranis var nog det bästa jag gjort, kan varmt rekommendera den.
    Nu har jag iofs inte plus modellen men jag är oerhört nöjd med radion.
    / Jonas

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Om du kör skevrodren med endast en kanal (=Y-kabel till skevservona) ska det funka. Men jag vill minnas att det har något med att FLPN måste ställas i Inh först. Och sedan har jag för mig att det är slide-reglagen som styr den funktionen. Tror inte att du kan få den på någon av switcharna. Jag körde klaff på en kärra och höll på och bråkade både länge och väl innan jag fick skiten att funka.
    Manualen är fullständigt skit när det gäller detta. Jag minns att jag skickade en fråga direkt till Hitec om hur man mixade två servon till varsin höjdroderhalva. Det gick enligt manualen men resultatet blev att trimmern bara påverkade det ena servot. Hitec svarade att det inte gick(!) på något annat sätt. Det visade sig dock vara skitsnack för efter lite googlande hittade jag en lösning (finns på en tråd på Svensk Modellflyg om detta).

    //Mange
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Jodå kör Y-kabel på skeven, men får inte skiten att fungera. Går det inte att lägga in får det bli en maiden utan flaps eller landställ så får man testa om flapsen ger såpass stor skillnad så man flyger med dom eller om det blir landställ tills ny sändare är inköpt.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •