Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Det kraschas mycket med 250?

  1. #1

    Standard Det kraschas mycket med 250?

    Är det för att det är många nybörjare som flyger?
    Eller är det för att de är svåra att tweaka?
    Eller är det för att ni vill leverera så bra filmer som möjligt så ni flyger för nära?
    Eller går det för fort?
    Annat?

    ;-)

    Bara nyfiken. Vissa kan plöja igenom hur många proppar som helst på en kväll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Man tar mer risker med en liten quad skulle jag säga är nr:1. Hade aldrig flugit likadant med en 400 t.ex. för då vet man att en krash så knäcks ramen oftast. Nuförtiden har jag dock blivit en fegis och tar knappt några risker. Gick åt ett par mottagare och fpvkameror sen tog man det lite lugnare. Det hjälper inte att man är lite av en klant heller

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det är för att man pushar gränserna till vad som är möjligt hela tiden, då är det inte alltid man lyckas.

    Det är som grusbana med en 1/10 bil. Om du inte kraschar och voltar nån gång då och då så pushar du inte hårt nog
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag försöker alltid utmana mig max. Som igår hade vi race imellan träden i 6m/s vind. Bara för att det är skojj och man får träning. Körde väl slut 4pack med dal oförstörbara proppar.

  5. #5

    Standard

    eAk hur är de propparna jämfört med vanliga hq? Funderar på att testa 5040 till min vortex och 6045 till min armattan.
    Går åt rätt ordentligt med proppar om man flyger hq i skogen.

  6. #6

    Standard

    Jag krashar eftersom jag vill lära mig o flyga bättre o är lite adrenalin junkie .

    Det kräver risker men belöningen när man lyckas med något svårt är i stil med när jag tar ett stort hopp med min freeride cykel eller ett svårt parti på åreskutan, ni vet den där känslan att hjärtat sitter i halsgropen följt av lättnad när man är genom o sen ren extas efteråt - men utan personliga risker. Jag är fortfarande rätt kass jämfört med dom som vekligen kan men nyligen när jag fick se en film hur det ser ut filmat mot quaden såg det nästan läskigt snabbt ut. När jag flyger som "vanligt" folk krashar jag endast vid tekniska fel, men jag tror verkligen på att varje hastigt möte med marken är en läxa man lär sig fort av.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    eAk hur är de propparna jämfört med vanliga hq? Funderar på att testa 5040 till min vortex och 6045 till min armattan.
    Går åt rätt ordentligt med proppar om man flyger hq i skogen.
    5040 propparana är värdlösa kräver 4s för att ens lyfta från marken typ.
    6040 propparna kapade ner till 5040 bullnose är raktav jämförbara med hqprop 5045 bullnose. jag har inga jämnförelse mellan 6045hq och ej kapade 6040 dal. men då dom går sönder lika lätt men priset är det halva så kommer jag köpa fler dal proppar och kapa ner dom eftersopm det blir så mycket bnilligare i längden. när man lätt gör av med 5 uppsättningar varända gång man är ute och gör in i grenar.

  8. #8

    Standard

    Afan, och jag som beställde 5 påsar av 5040 och 6040.
    Nåja, flyger bara 4s, så 5040 lär väl fungera någotsånär på våran tekniska skogsbana.

    6040 var egentligen till min andra quad, men får se vad jag gjör med dom.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Man kanske kan jämföra 5040dal med 5030hq propp i lyftkraft.
    Jag beställde precis hem 50pack med 6040 iallafall hoppas dom röda är bättre än de blå men det tror jag knappast.
    Jag skrev ett inlägg på rcmodelreviews dal video oatt dom går sönder jätte lätt. Verekar som han modererar sina kommentarer och inte vill visa det. Så han får säkert betalt för att göra många av sina review ändå.

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Afan, och jag som beställde 5 påsar av 5040 och 6040.
    Nåja, flyger bara 4s, så 5040 lär väl fungera någotsånär på våran tekniska skogsbana.

    6040 var egentligen till min andra quad, men får se vad jag gjör med dom.

  10. #10

    Standard

    Hur skruvar ni fast era propellrar om ni kan byta ut dom relativt enkelt när ni är ute och flyger?
    Till mina motorer så följde det med typ hubbar som man först skruvar fast mot propellern och sen skruvar man in två små skruvar mot själva skruv gängan.
    Men detta förstör gängorna och sitter inte särskilt bra så jag letat efter alternativa metoder att fästa mina propellrar på.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Det var då en välldigt skum fäst anordning.
    jag tror de flesta har m5 nylock mutter. Jag går och köper ett packet på jarnhandeln ibland så att jag har ifall man tappar eller nylocken börjar bli sliten.
    Citat Ursprungligen postat av Hawk2831 Visa inlägg
    Hur skruvar ni fast era propellrar om ni kan byta ut dom relativt enkelt när ni är ute och flyger?
    Till mina motorer så följde det med typ hubbar som man först skruvar fast mot propellern och sen skruvar man in två små skruvar mot själva skruv gängan.
    Men detta förstör gängorna och sitter inte särskilt bra så jag letat efter alternativa metoder att fästa mina propellrar på.

  12. #12

    Standard

    Det var troligare min förklaring som var dålig. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1434454274540.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	34,3 KB 
Id:	52858Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1434454314919.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	52859

    Så här ser det jag har ut. Först skruvar man på den gråa delen mot själva propellern och sen skruvar man in två små skruvar mot gängorna på skruven som håller propellern. Dock så förstör dom små skruvarna gängorna på den stora skruven. (hoppas bilderna förklarar bättre än jag)
    Jag tar nog och köper nyloc muttrar jag med då. Låter mycket bättre än det jag har nu i alla fall

  13. #13

    Standard

    Borde väl gå att skippa hatten och sätte en mutter på toppen istället?

  14. #14

    Standard

    Jo det är det som är planen just nu.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    För att svara ålänningen.. All of the above..

    Det är en kombination av allt. 250 är rätt lätta att ställa in.. men folk jagar den optimala inställningen.. Sen är ju 250 klassen särskilt känd för proximity flying.. vilket kräver sina offer

  16. #16

    Standard

    många proppar fick sätta livet till idag när vi flög

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11218209_1071146742913830_3286365257796538516_n.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	68,1 KB 
Id:	52892

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Flyger ni över betesmark? Tänker att ett avslaget propellerblad som käkas upp av en kossa nog kan ställa till en hel del problem för just kossan....

    Det är ju inte lätt att hitta delarna som flyger iväg när det blir krasch direkt.

  18. #18

    Standard

    Nej, vi flyger på våran fpv bana.




  19. #19

    Standard

    Nu förstår jag varför ni gör av med så många proppar
    Måste vara bra träning ser ut att kräva mycket finlir och tungan rätt i mun !

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    krashar ni??
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •