Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Motor ej rakt monterad

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard Motor ej rakt monterad

    Hej hej,
    Som liten fick jag aldrig något radiostyrt flygplan, men nu i mogen ålder gjorde jag slag i saken och inhandlade en FMS Cessna 182 1100 mm på Hobbex. Skall bli grymt kul.

    När jag packade upp den idag såg jag dock att motorn inte är rakt monterad i förhållande till flygplanskroppen, den pekar nedåt rätt rejält och även lite snett åt höger (sett bakifrån). Har försökt googla på detta och hittade en rätt avancerad bygginstruktion med några ord som jag tolkade som att det skulle vara så, eller åtminstone att det KAN vara så. Stämmer det eller är det slarv vid monteringen tro?

    Modellen är en RTF vilket jag tolkade som att det bara var att skruva på vingar och fenor, men det är ändå en del pillejox att göra och instruktionen, som är på engelska, är inget under av god pedagogik. Hoppas det går vägen.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är nog helt rätt.
    Nedåt höger brukar det vara på högvingade kärror typ Cessna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Det är flera modeller som kräver detta för att flyga rakt. Min Parkzone UMX Mustang t ex så är det rejält vinklat åt höger och inte fullt lika mycket nedåt. Det är en effekt av de krafter som propellerns rotation ger som kan behöva motverkas på detta sätt.

  4. #4


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det är nog helt rätt.
    Nedåt höger brukar det vara på högvingade kärror typ Cessna.
    Precis, och som jag förstår det så är sidoriktningen för att kompensera för vridmomentet i motor...eller propeller. Nedåtriktningen är för att motverka att flygplanet stiger när man gasar på. Mer fart, mer lyft ju.

    Det här gissar jag, så jag kan ju ha fel..

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Högerriktning för att kompensera för att fenan träffas av en roterande luftsttröm från propellern och att fenan är ovanför tyngdpunkten.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej.

    Vingen skapar oavsett var den sitter ett motstånd likväl som att den alstrar lyftkraft. Nedåtriktningen kommer av att om vingen sitter ovanför motoraxeln så skapar vingens motstånd en kraft som vill ge lite grand motsvarande höjd roder. Denna kraft måste balanseras ut och ett sätt att göra detta är att rikta motorn neråt lite grand. Hur mycket kan bero på vingens profil, hur högt vingen är placerad i förhållande till motoraxeln. Motorns högerriktning har behandlats i tidigare inlägg.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard

    Oj, vad många svar så snabbt. Tack snälla. Då slutar jag genast att oroa mig för det.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mamel Visa inlägg
    Då slutar jag genast att oroa mig för det.
    Välkommen in i en fantastiskt rolig hobby!
    Men jag skulle nog mer oroa mig för hur första flygturen går...
    Har du flugit nånting innan?
    Simulator? Dubbelkommando på närmaste klubb?

    Jag gjorde nämligen själv samma "misstag", att börja flyga direkt, utan nån som helst skolning.
    Det gick inte bra.
    Planet lever faktiskt fortfarande, men är säkert ett hekto eller två tyngre av alla lagningar.
    Köpte sedermera en enkel simulator som jag harvade med, sen "släppte det" och jag började kunna flyga utan att krascha hela tiden.

    Lycka till!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Nja, att det är propellerströmmen som blåser snett på sidrodret och fenan är diskutabelt. Då skulle ju detta vara en konstant faktor oavsett flygläget och hastigheten. Vid exempelvis en lodrät stigning som till en hjulning märkte jag då jag flög Zlin 526 och Yak50 ingen "sidrodereffekt".
    Min förklaring är snarare att i planflykt har flygplanet en anfallsvinkel mot den egentliga flyglinjen. Det innebär att det nedåtgående propellerbladet får en 3-5 grader högre "pitch" än det uppåtgående bladet/en. Dvs att vid en propeller som snurrar medurs - från piloten sett (bakifrån) - kommer dragcentrum att flyttas ut åt höger från propellercentrum mätt. Det innebär att flygplanet vill gira vänster - och man håller emot med höger sidroder. Ju långsammare man flyger - ju mer sidroder får man lägga in. Då faller ju också teorin om att virvlar från propellern träffar sidrodret ojämnt. Samtidigt stärks ju mitt påstående om att dragcentrum flyttas beroende på skillnaden i färdlinje och flygplanets längdaxel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Extra330-Q-effekt_explain.JPG 
Visningar:	150 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	52851
    Ove (AM) Nielsen

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    ...och om du flyger upp och ner? blir det dubbelt så fel då? Vänsterriktad motor och samma rotationshåll.
    Superhero

  11. #11

    Standard

    Kan hålla med AM där... för det står i aerodynamik-kursens pärm till cert. Men det gör även det andra, att den roterande luftströmmen från propellern vill vrida/trycka kroppen. Minns ej korrekt. Slipstream eller va det kallas. Och jag minns att det stod att fenor på vissa flyg är lite skeva för att motverka detta. KSAK-luntan alltså.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM;384923[COLOR=#333333
    Det innebär att det nedåtgående propellerbladet får en 3-5 grader högre "pitch" än det uppåtgående bladet/en. Dvs att vid en propeller som snurrar medurs - från piloten sett (bakifrån) - kommer dragcentrum att flyttas ut åt höger från propellercentrum mätt. [/COLOR]
    Det där lät ju helt rimligt. Till och med så jag förstår det.

  13. #13
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...och om du flyger upp och ner? blir det dubbelt så fel då? Vänsterriktad motor och samma rotationshåll.


    Det blir omvänt. Dvs man får ge vänster sidroder för då är det vänster propellerblad som får störst relativ anfallsvinkel.
    Ove (AM) Nielsen

  14. #14

    Standard

    okej, men det betyder att om man riktar motorn nedåt behöver man ingen sidriktning men flyger man upp och ner måste man ge väldigt mycket sidroder för att flyga rakt...?

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    Jag håller på det här med roterande luftström som träffar fenans ena sida, det lärde jag mig när jag tog A-cert för länge sedan, jag minns att redan när man gav full gas på startbanan med Cherokee så fick man ge högerroder för att hålla kursen.

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmmm...
    Även enmotoriga fullskalakärror har väl motorn en aning sidoriktad?
    Jag har för mig att det var så när jag flög Eurostar.
    Retroholic!

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    42
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Helsingborgs mfk

    Standard

    På Zlin 50 syns det väldigt markant.

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, antingen sidoriktad motor eller en fena som är lite sned.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Välkommen in i en fantastiskt rolig hobby!
    Men jag skulle nog mer oroa mig för hur första flygturen går...
    Har du flugit nånting innan?
    Simulator? Dubbelkommando på närmaste klubb?

    Jag gjorde nämligen själv samma "misstag", att börja flyga direkt, utan nån som helst skolning.
    Det gick inte bra.


    Planet lever faktiskt fortfarande, men är säkert ett hekto eller två tyngre av alla lagningar.
    Köpte sedermera en enkel simulator som jag harvade med, sen "släppte det" och jag började kunna flyga utan att krascha hela tiden.

    Lycka till!
    Nä, har inte flugit RC tidigare. Min erfarenhet inskränker sig till byggandet av ett antal balsaplan med gummimotor (som kraschade i parti och minut) samt att jag provade ett linstyrt flygplan med glödstiftsmotor en gång. Jag har funderat på att skaffa en simulator men tvekar lite inför kostnaden: 1200 kr är lika mycket som ett halvt komplett flygplan. Så för att det skall vara lönt måste risken för en totalkrasch överstiga 50 procent, men det kanske den gör... Modellen jag köpt, såg jag på Youtube, förefaller dessutom vara rätt självstabiliserande i den meningen att man tycks kunna släppa spakarna om man hamnar i ett kritiskt läge och så går planet in i glidflykt. Fast vid start och landning lär det förstås inte hjälpa.


    I övrigt var det fascinerande att min enkla fråga kunde generera så många lärda utläggningar om aerodynamik. Jag inser att det finns en värld här att utforska :-)

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Risken att krasha utan dubbelkommand eller simulator 100% inom 10 sekunder från start. Simulator är återbetalt av en totalkrash. Jag råkar numera sällan ut för totalkrasher, men i början var det flitigt förekommande. Simulator har sparat mycket pengar. Det finns ibland begagnade. Det finns dessutom lite sämre gratisvarianter, där man bara köper en kabel eller en färdig simulatordummy på ställen som teknikmagasinet eller modellflygbutiker. Men jag rekommenderar en bra simulator som t.ex. har ställbar hastighet på fysik och ställbar vind. som man kan använda för att lära sig nya tricks på ett mycket billgt sätt. Rollande cirkel har jag först övat i simulator innan jag vågade försöka på riktigt.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •