Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: BEC eller RX-batteri?

  1. #1

    Question BEC eller RX-batteri?

    Jag funderar vad som är bäst/effektivast att använda.
    (Har en ZMR250clone så låg vikt är rätt viktigt, men ställer frågan rent allmänt på hur ni använder.)

    Att ha en BEC från batteriet till sändaren/sändarna eller använda ett separat batteri med annan spänning.

    Ett separat batteri gör att man slipper ha LC filter för att förhindra störningar, men det väger ju mer.
    En BEC sparar vikt, men drar mer på batteriet till resten av maskinen. Har inte räknat ut än på mina grejjer, men känns som både RX och FPV-sändaren kan dra en del av batteriet.

    Vikten för BEC är ca 15g + 8g för LC filter de jag har kikat på, och de RX-batterierna jag har sett (500mAh 2S Li-Po) är ca 31g. Så vikten blir inte så stor skillnad i slutändan ändå.


    Vilken lösning har ni, och varför använder ni den?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Antar att du menar +5V regulator till FC och Rx. 15g låter väldigt mycket, mina hemmagjorda väger under 1g. Köksvågen har bara 1g upplösning och den reagerar inte när jag försöker väga regulator med kablar o kontakt.
    12V till vTx och kamera tar jag direkt från 3s lipo utan filter.
    Har haft en 5v kamera som då matades från en 5V regulator i aomway vTx.
    Aldrig sett ngn ha separat Rx/Fc batteri.

    Ska man köra 4s eller mer, får man kanskle planera strömförsörjningen lite annorlunda.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0183[1].jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	52921  

  3. #3

    Standard

    Det där beror nog en hel del på vilken videosändare och kamera du använder. Jag har kört Immersion 600mW direkt från motorbatteriet helt utan filter från 2-3s, skall fungera upp till 6S. Min Fatshark 100mW VTX var specificerad till max 12v och då jag körde 3S så lade jag två antiparallella dioder i serie med matningen för säkerhets skull. När jag ändå var där och kluddade med lödpennan så byggde ett LC filter till den, mer för att runda av spänningsspikar när jag låg så nära deras maxgräns för spänningen än för att förhindra störningar.

    På RMRC 1.3GHz, 300mW sändaren använde jag också ett likadant LC filter i serie när jag körde 3s. På 4s och 2s använder jag små Pololu switchregulatorer för att göra om spänningen till 12v för kamera och VTX.

    Om du tex använder en Immersion 600mW på 4s och har en 12v kamera så behöver du en BEC/switchregulator lika förbanat för att kunna driva kameran från 12v.

  4. #4

    Standard

    Ett minipdb typ sån här är rätt smidigt. Dock är det väl ingen direkt filtrering men formfaktorn är trevlig.
    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=4147


  5. #5

    Standard

    @andWho
    När jag kollar på färdiga BEC så ligger de runt 10-15g, men skumt att det skulle vara sådan vikt skillnad emot din hemmagjorda. Men jag får definitivt fungera på BEC om de väger så lite. Jag är ännu rätt ny. Och vill försöka köra rätt simpelt i början så därför köpte jag separat RX-batteri ifall något går fel.

    Min FC (CC3D) drar ström direkt via ESC (då de har inbyggda BEC, men jag använder ju alla kablar), så det enda jag behöver BEC till är RX, då allt annat kan köras på 3S/12V.

    Vet inte om jag var smart eller korkad som valde att alla övriga delar har möjlighet att använda 12V, men av min gamla elektroniklära så verkade det smidigaste då.
    Så just nu verkar det som jag borde investera i en BEC till RX istället för att ha det extra batteriet som jag har just nu.


    @Copterdude, har redan en typ av mini PDB men utan inbyggda BEC, bara en simpel version. Men tack för tipset

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Vikten på regulatorn är nog inte så viktig.
    Om du nu har ESC med BEC som matar FC så får ju Rx också kraft den vägen via Fc. Du behöver ingen separat BEC alls i det fallet.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •