Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hangflyg på Fjärås Bräcka

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard Hangflyg på Fjärås Bräcka

    Det är sällan man läser nåt nuförtiden om Fjärås Bräcka utanför Kungsbacka.

    Jag flög där idag, första gången på minst tio år. Vinden enligt SMHI 5(9) Väst. Det blir dock väldigt mycket mer på hangkanten. Det svåra var att starta och landa, starten pga att jag trodde planet skulle brytas sönder vid ett vanligt kast, så jag satt på huk i "lä" och kastade det lågt över kanten. Landningarna svåra då det helt enkelt blåste massor.

    Lyftet var riktigt bra och stadigt så man kunde flyga långt ut och det kom några omgångar med bra termik också och jag hade god hjälp av flockar med måsar som visste var de skulle vara både för hanglyft och termik. De flyger otroligt bra och utklassade mig lätt i termiken.

    Närmare hanget var det mycket turbulens, framförallt då det står en del träd spridda runtom. Tappar man höjd är det därför svårt att snika in nära och rädda sig så det blev en promenad ned ...

    Jag fick även begränsa flygtiden då det blev för kallt om fingrarna i längden! 13 plusgrader och fuktigt....

    Jag flög en modell som heter Nano Floh (såldes av Nasko Hobby under namnet Mini Micro Flea). Det är en V-tail seglare i glasfiber med balsavinge, spv 78 cm. Den är pilsnabb även utan ballast och klarade ett antal saltomortal-landningar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	52922   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	52923  
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Usch... vad det ser härligt ut!
    Jag känner igen problemet, utanför hanget är det inga problem att flyga och försöka följa måsarna (som oftast skiter i att det kommer ett flygplan!) men innanför, vid landningarna, är det turbulent som tusan.
    Men kul är det när man känner trycket och lyftet från motvinden....
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hej!

    Jag klippte ihop en liten filmsnutt, jag är nybörjare på filma och klippa men hoppas den funkar.
    http://youtu.be/FboqL_vwndY

    Det går även att flyga på hanget i södra änden, det är lite flackare. Jag blev sugen på att testa men det får bli en annan gång. Dock ett gammalt gravfält med ca 2m höga stenpelare så man bör inte ta sin finaste kärra dit. Jag hittade ett klipp från en som flög där för några år sen i hårdare vind.
    http://youtu.be/xfKoxyWECVg
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har varit ute på en annan plats; Sandsjöbacka Bräcka. Man ser det från E6 mellan Kungsbacka och Lindome.



    Det är ett fantastiskt bra hang.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hääärligt!
    Platsen liknar lite "Countryside Hill" i Phoenix-simulatorn...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •