Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Så in i vassen kul!

  1. #1

    Standard Så in i vassen kul!

    I brist på hang så fortsätter jag att utforska möjligheterna för segelflyg i skärgården utan tillgång till lämpligt fält. Måste säga, ju mer jag håller på så ökar respekten för pågarna som hangflyger och får ner sina kärror när det står på rakt in över land.


  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det var vasst vågat!
    Men hur går det med några sekundmeters medvind??
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Då blir det verkligen en forcerad landning! Flyger bara när det blåser från rätt riktning - sjöbrisen kommer ofta på eftermiddagen och det passar perfekt. Ska till Torekov i sommar och tänkte pröva på lite hangflygning - inser utmaningen med att vända upp i vind och landa!??
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Det var vasst vågat!
    Men hur går det med några sekundmeters medvind??

  4. #4

    Standard

    [QUOTE=Pelleflygare;385316]I brist på hang så fortsätter jag att utforska möjligheterna för segelflyg i skärgården utan tillgång till lämpligt fält. Måste säga, ju mer jag håller på så ökar respekten för pågarna som hangflyger och får ner sina kärror när det står på rakt in över land.
    QUOTE]

    Försök få flapsen mer nedåt på kråkbromsen, helst 90 grader då bromsar det mer.
    Låt även proppen snurra sakta genom att ge lite, lite gas så bromsar den med ned planet.
    Den kärran borde gå att flyga mycket saktare vid landning.
    Annars får du skaffa fallskärm att landa med. Såg några på Youtube som landade flygfotoplan med kameran på undersidan med fallskärm för att inte skada kamerautrustningen. De slog på en vippströmbrytare och fallskärmen kom ut och det blev tvärnit på planet i luften och det sjönk sakta till marken.
    /Petrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •