Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Är närsynt - vilka Googles funkar med glasögon under?

  1. #1

    Standard Är närsynt - vilka Googles funkar med glasögon under?

    Som frågan lyder så bär jag glasögon. Jag önskar inte att slipa in glas utan undrar vilka googles man ska titta på om man behöver använda vanliga glasögon under.

    Ett förslag är visst:

    Quanum DIY FPV Goggle V2 http://goo.gl/VSUlao

  2. #2

    Standard

    I Vuzix wrap modeller.
    Jag har den gamla 920 modellen.
    Har även justerbart till -4 diopter.

    Quantum V1 har jag men funkar inte med glasögon.
    Men Kan använda dom utan glasögon faktiskt.

  3. #3

    Standard

    Jag är närsynt och behöver inte ha några linser eller glasögon när jag flyger, testa lite goggles och se om du behöver eller ej.
    Annars är nog quantum v2 eller headplay bra alternativ om du vill ha glasögon.

  4. #4

    Standard

    Har ju även brytningsfel så om det inte är korrigerade linser så lär ju huvudvärken komma som ett brev på posten.

    Någon mer med bra förslag på goggles som funkar med glasögon?

  5. #5

    Standard

    Är också närsynt men använder inte själv korrigering i mina fatsharks.

    Fatshark har ju möjlighet till linser, beroende på vilken optiker du använder har de kanske möjlighet att tillverka ett par i de dimensioner du behöver?

  6. #6
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Headplay HD fungerar med glasögon. Om de har stora skalmar kan man behöva skära bort lite EPP.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    Headplay hd lät ju intressant jag har glasögon o linser är helt uteslutet för mig pga den grova synnedsättningen så jag måste ha glasögon annars ser jag inte ett smack. tänkte precis skapa en tråd för se vad där fanns för alternativ ... men hittade denna ... klockrent.

  9. #9

    Standard

    Jag har Quanum goggles V2 och glasögon. Funkar hur bra som helst och är ju oslagbara i pris.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en kompis som har Headplay och dom ger ju en riktigt fin bild men han har fått köpa speciella flygglasögon för att kunna fokusera på det avstånd som är från ögat till displayen - alltså typ 10 cm eller nåt sånt. Så kolla först om ni ser skarpt på det avståndet med era normala brillor vilket i alla fall vi lite äldre sällan gör. Men det är ju lösbart med specialbrillor för det läsavståndet och då blir det ju ett mycket bra resultat.
    Roger

  11. #11

    Standard

    För att se skarpt med Headplay HD behöver man inte se skarpt på 10 cm. Jag tror det är är ca 25cm som man behöver se skarpt på pga fresnel-linsen.

    Jag är 38år och närsynt men med mina linser i ser jag inte skarpt närmare än 15-20cm och jag har inga problem med HPHD.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2015-08-09 klockan 21:20.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - jag mätte inte exakt men jag såg hyfsat skarpt med hans brillor i hans Headplay och när jag höll handen framför de brillorna så var det skarpt runt 10 cm från brillorna - därav min angivelse. Men oavsett så bör man nog ha ett par speciella brillor för detta - i vart fall om man inte är purung längre... Men fin bild var det otvivelaktigt.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Jag har quanum v1 som jag stoppade in ett par gamla glajjor i samt att jag fick flytta bak skärmen ca 2 cm i väntan på att köpa HDHP. Funkar ganska bra med tanke på priset.

  14. #14

    Standard

    Man ser skarven bakom accen ca 2cm utflyttad... Vävtejp är din bäste vän....

  15. #15

    Standard

    Det går att flytta fresnel-linsen men man måste skära nya skåror själv. Genom att flytta linsen närmare ögonen så blir det lättare att fokusera på skärmen om man är långsynt.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har en kompis som har Headplay och dom ger ju en riktigt fin bild men han har fått köpa speciella flygglasögon för att kunna fokusera på det avstånd som är från ögat till displayen - alltså typ 10 cm eller nåt sånt. Så kolla först om ni ser skarpt på det avståndet med era normala brillor vilket i alla fall vi lite äldre sällan gör. Men det är ju lösbart med specialbrillor för det läsavståndet och då blir det ju ett mycket bra resultat.
    Roger
    Det är jag som är kompisen. Jag har progressiva glasögon med +2,5 och fick skaffa +7,0 vanliga glasögon för att få skärpa i Headplay. Även bågarna är anpassade för att få plats. De får inte vara för vida!
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  17. #17
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Quanum-visir har plats för glasögon inuti

  18. #18
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    För de som är lite äldre så kan jag tipsa om RHO-Lens (http://rho-lens.com), avsedda för Headplay HD, men passar också Quanum V2 med lite modifikation. Jag börjar närma mig 50-strecket och har svårt att fokusera på nära avstånd (och är dessutom närsynt och bär glasögon) och får inte riktigt skarp bild i några FPV-goggles, inkl Headplay HD som jag nyligen införskaffat. Beställde då RHO-linsen, och den kombination är superb - helt knivskarp bild!

    Finns ett finfint lite fäste som underlättar monteringen, som man kan skriva ut själv på 3D-skrivare:
    http://www.thingiverse.com/thing:1471276

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Var till Specsavers när dom hade extrapris (1 kr för synundersökning) och köpte glasögon anpassade för min Quanum "dumstrut"... Kostade 396 kr inkl allt. Kan absolut rekommenderas om det finns plats för vanliga brillor och då spelar det ingen roll vilka synfel man har. Tog med mig "dumstruten" och en 250 quad med kamera så kunde man verifiera direkt på plats att det såg bra ut.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •