Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Webra 4-40

  1. #1
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard Webra 4-40

    Har en god gammal Webra 4t som är märkt med 4-40 och undrar om det finns någon plats man kan få tag på manual samt delar så som nya lager och liknande.
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Kullager köper du från vilken kullagerfirma som helst, exv. Kullagergrossiste,
    Reservdelar kan vara lite knivigare men om du Googlar med sökorden webra ersatzteilen så får du träffar på olika österikiska och tyska firmor som har olika reservdelar i sina webbshoppar.

    Jag har faktiskt en bruksanvisning liggande sedan mitten av 80-talet då jag hade just en sådan Webra som du fått tag på (länk till min Dropbox nedan).
    Det var en trevlig motor som gick väldigt tyst och sög bränsle bra. Effekten var dock måttlig.

    Betriebsanleitung T4-40

  3. #3
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Tusen tack för snabbt svar Michael
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

  4. #4

    Standard

    Hur är det med kullager i dessa motorer? Har läst på forum om att vissa motorer inte funkar bra med alla kullager pga värmen och centrifugalkraft etc beroende på varvtal mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är först när det är fråga om riktigt högvarviga motorer eller motorer som arbetar vid hög temperatur som det kan bli aktuellt att använda annat än "standardlager". Webra T4-40 är knappast en sådan motor.

  6. #6
    Bjs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    388
    Jobb
    Sjukpänsjonär
    Klubb
    Bj's Modellflyg Klubb (Sveg)

    Standard

    Webra 40 är inte direkt någon högvarvs motor, den var/är planerad till en god gammal Flair Puppeteer när den blir klar.

    Samma modellen som denna: http://www.gcmfc.com.au/justins_pup.htm
    Mvh
    Bjarne Kvilvang

    Flyger el och metanol plan och har flugit sen tidig 80-tal
    För närvarande har jag ungefär 20 flygplan i hangaren, spännvidd från 50 cm till 250 cm.

    Blir mycket glad om ni vill prenumerera på min Youtube kanal, normalt laddar jag upp flera videoer vare månad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •