Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bygge: Balsakit Sunbird el-seglare

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Bygge: Balsakit Sunbird el-seglare

    Tjo,

    När jag lyckades rimligt få ihop en Guillows FW109 är det läge att ge sig på det riktiga bygget för sommaren.

    Projektet är en Sunbird elseglare från Hobbyking på ca 160cm.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_Kit_.html




    Medföljande instruktion hade dugt för en ARF eller PnP, men är riktigt illa för ett kit. Instruktionerna i sig är på engelska och tryckt på kvalitativt papper. MEN det är ingen ritning, det är inte heller ingående instruktioner. Hela vingen är totalt 8 instruktioner med icke-detaljerande bilder. Så man får vara lite kreativ

    Första problemet var att hitta vilka delar som skall användas till vad. Träarken är nämligen inte märkta på något sätt. Så det första jag fick göra var att gå igenom alla ark och märka varje del med en penna vad varje del heter, detta var möjligt tack vare en 3e part ritning som jag hittade.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...X970275X13.pdf


    När delarna var märkta började jag plocka ut de som skulle användas till en innersektion av vingen. Notera att det finns 14 olika vingribbor att välja på, dessutom skall några av dem delas på för att få plats med vingbalken. Tog lite klurande innan jag var med på banan vilken bit som skulle vart.


    Lägger ut alla bitarna och dubbelkollar så allt är med där det skall. På väggen ser ni 3eparts ritningen (som inte är skalenlig) samt de 3 A4 som är bygginstruktionerna.


    Nålar fast stommen, klämmer ihop, kontrollerar vinklar och rakhet, sedan på med CA lim i fogarna.


    Inre delen av vingen som går över kroppen och är tänkt att ha gummiband skall plankas och har 5 lager ribbor innerst. De ribborna limmas mot varandra med trälim som är lätt utspätt med vatten (torrlimmar dem, eller kladd-limmar snarare)


    Min första plankning! Även här använder jag lätt utspätt trälim. Står att den skall ha 5min presstid, men jag körde ca 30 min presstid för att vara på den säkra sidan. Plankade lite över kanten så jag kan skära och slipa till form sedan.


    Första segmentet klart, grovslipat så att stygga kanter är borta men vill inte slipa för mycket innan jag har alla delar på plats.



    Det får räcka för idag! Tig sina timmar att starta upp.




    Funderar lite på hur jag skall täcka den sedan. Jag har följande färger hemma.
    - Transparent gul/orange
    - Täckande röd
    - Täckande vit
    - Täckande svart

    Jag funderade på någonting i denna stilen fast med transparent gul över ribborna och stjärtpartierna, ovansidan av vingarna och kroppen vit, undersidan av kroppen och vingarna svart. Samt två feta band med rött runt ena vingen långt ut för att hjälpa med orientering.


    Kan det funka?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Visst är det väl skönt att få sätta händerna i ett rejält pinnabygge!
    Och snyggt verkar det bli...
    Retroholic!

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En sak lär man garanterat lär sig av Sweeper på detta forat är... Slipa slipa slipa slipa.. Host host.

    Har måttlig ventillering i lokalen och glömde ansiktsmask igår. Kan lova att jag hade en illa natt med täppt och rinnande näsa med sömnbrist, vätskebrist och huvudvärk som efterföljd

    Idag körde jag med mask hela dagen och lät en liten städrobot gå nonstop över hela lokalen under dagen, hoppas det blir bättre i natt. Har ju problem med pollen också så lite svårt att veta vad som är vad.

    Men men, en heldag i lokalen har gett mer resultat


    Yttre vingen gav mig lite hubudbry då jag inte har en ritning att nåla på, så det var bara att bestämma sig för en ribba, den länksta ribban som jag kallar "Alfa-Ribban" som skulle vara utgångsläget och sedan vinkla och mäta från den helt enkelt.



    Varje ribba passades först in med ögonmått för att få en utgångsbild innan de små rektangulära bitarna skulle passas in. Då bakkantslisten hade dedikerade hål för varje ribba så var ddet bara vinkeln på ribban som behövde fixas.



    Notera den innersta ribban, det slog mig att den bör vara vinklad för att ta hänsyn till skränkningen i vingen som är i den skarven. Inget manualen sade någonting om så tur att man tänker själv och torrpassar alla delar ett gänge gånger innan man limmar.

    För att få raka fina ribbor slipade jag till rektangulära balsa klotsen så den passade perfekt nära bakkantslisten, sedan flyttade upp den till centerlisten och sedan mätte så att distansen mellan Alfa-ribban och infästningen vid bakkantslisten var samma som på andra sidan centerlisten dvs distansen mellan Alfa-ribban och aktuell ribba jag jobbade med i höjd med framkantslisten. Väldigt omständligt men det blev hyfsat rakt och tight.



    Limma med CA när allt är nålat på plats och kontrollerat och sedan är det bara att lägga till framkantslisten, gummiband är bra att hålla den på plats.



    Sedan är det bara att slipa slipa slipa och göra som Sweeper och slipa lite till. Var spännande att forma vingspetsen då det var ett frihandsjobb som jag ännu inte är van vid. Skevroderlisten är väl tilltagen i alla dimensioner så man kan passa in den som man känner för beroende på gångjärn etc.



    Efter lite grundlipning var det dax att foga samman inner och yttervingen, då det är stora träytor mot varandra så gör jag detta med trälim.



    En servobrunn skall in med på något sätt. Spillbitar av framkantslisten som är hårdbalsa gick bra till det. Dessutom med lite CA i sig så blir det trät riktigt hårt.



    Servot jag använder var liiite för tjockt (standard 9g dimensioner) för hur jag hade slipat ribborna så då var det bara att bygga upp en liten puckel med spillbitar och slipa till form.



    Och såhär ser nu vingen ut, servot är limmat med smältlim på insidan servoluckan och luckan skruvbas fast med M2 skruv (inga muttrar utan drog dem direkt i hårdbalsat som är CA impregnerat, gängorna biter bra efter förborrning med 1,5mm).





    Det var allt från idag. Nu har jag tvättar håret, snutit mig och hällt upp en redig GT. Detta jobbet tog mig ca 6-7 timmar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    ...Detta jobbet tog mig ca 6-7 timmar.
    Jo - och då inser man att ARF/RTF-kärror är jäkligt billiga i många fall...
    Men visst är det en annan känsla att bygga själv.
    Lycka till hälsar
    Roger

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Då var det på et igen i morse Ner i grottan och gotta sig.

    Körde en lite annan variant på innervingen denna gången, körde vinkeljärn ribba för ribba för att nåla ut formen.




    Innan limningen och allting mätt och kollat.



    Sedan slipa varje klots till exakt form för just den spanten.



    Och sedan framkantslisten. Tycker det gick fortare och smidigare denna gången, men så var det färre frågetecken också.



    Plankade ovansidan men inte undersidan, och adderade en genomgående liten spik för att hjälpa till med passningen.



    Då det är bara en knappt 1600mm vinge beslöt jag mig för att ha den i ett stycke istället för delbar. Får se hur jag löser infästningen sedan, skall klura på det när jag jag kroppen på plats och kan torrpassa och låta hjärnan visualisera lite.




    Sedan är det så gott väder att man fick ta en paus, ta en helikopter i handen och gå till Kvibergs 28st fotbollsplaner (10min promenad från min lokal). Tränar lite inverterad hovring, är stapplande än så länge, men på bra höjd är det rätt säkert.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Då är det nästa vingspets på gång. Med erfarenhet från andra spetsen och två mittpaneler gick det lite smidigare. Men mittklotsarna eller vad de kan kallas. Dels var det för få, och sedan var jag inte riktigt nöjd med dimensionerna på dem.



    Tack o lov finns det en hel del balsa att ta av från de "färdiga" kartorna.



    Lite klipp o klistra så fick jag till alla bitar som jag ville ha.



    Att handskas med CA har sina nackdelar om man spiller på fel ställen.



    Tror inte alla vinklar och vrår är exakt rätt, men det känns som jag fick vingen rimligt rak i alla fall till slut när alla delar fästes ihop. Med tanke på att det är tre skränkningar mellan de fyra panelerna och ingen fullskalaritning utan bara riktigt lama instruktioner så känns det helt OK.



    Med stora vingen klar så var det läge att kolla på stjärtfjädrarna och skära ut delarna för dem.



    Zig-zag mönstret i den vertikala stabilisatorn körs på frihand av lister, är rätt nöjd med resultatet. MEN!! Det var i dett aläget jag kom underfund med att det fanns två lister! En typ av list var av hårdbalsa, den andra var en mm bredare men av mjukare balsa. Hårdbalsan ska naturligtvis vara till framkantslisten på vingen, men tror att jag fått 3 av 4 rätt där. Lite olustigt, hade ingen aning om att det fanns flera lister och det framkom inte någonstans i instruktioner eller paketet som jag märkte det.




    Det var så långt jag han idag. Med lite tur kanske jag blir trä-färdig i morgon och kan börja fundera på elektronikinstallation och planera för täckning.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det där är abselut inget att skämmas över!!
    Det blir sk*t-snyggt!
    Och du ska se att när du klätt över alltsammans så 'göms' alla skavanker.
    Se bara till att spackla/slipa alla skarvar ordentligt, där brukar det avslöjas om man varit noggrann vid ihoplimningen.
    Ska du ha genomskinlig klädsel, så är det än viktigare med fina, täta skarvar.....
    Retroholic!

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för de snälla orden Thomas

    Har dessvärre dåligt med vettigt spackel, så tar detta som en testmodell. Det är inte en sakala-sak utan mest funktionsduglighet som är fokus (i rimligt läckert fodral).

    Valde att inte köra mylar (eller vad det nu var) som gångjärn utan köra nylon med sprint istället, dvs ett riktigt gångjärn. Känns bättre för min del.



    Valde samma gångjärn till skevrodrena med. Skar ett jack i listen, och petade in gångjärnet. Efter ha passat i gångjärnet och sett till att det var rimligt med utrymme för det tog jag ut gångjärnet igen och försleglade trät med CA för att minska risken för sprickbildning. Sedan tog Jag två bitar balsa frå blev-över-högen och klämde gångjärnet i en macka så det är bra friktionspassning och slipa till lite kanter etc. Gångjärnet skall limmas efter vingen och skevrodret har klätts in, men passformen är kanon som det är nu.



    Skevrodret var överdimensionerat i alla led så man kan passa in vilken form och storlek man känner för, körde en rak och tight variant.



    Likadant med roderhornet, passade in så tänkt hål är rakt över gångjärnet, skär hål, passar in hornet, tar ur och förseglar trät med CA lim. Hornen monteras permanent efter rodrena har klätts.



    Nu är vingen redo att kläs in, dvs helt träfärdig. Skall bara förlänga kablaget till servona innn, men det går under "elektronik installtion" inte det mekaniska




    Detta firar jag med att gå ut och flyga ett par report med min Gaui 550 Hurricane, en bra vardagsbeater att träna heli med. Får se vad som sker ikväll. Blir nog horisontell stabb och kanske kroppen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  9. #9

    Standard

    Snyggen! Men ska man inte ha roderhorn och servoarm vinkelrätt med rodret? Annars bänder det väl när rodret används.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Snyggen! Men ska man inte ha roderhorn och servoarm vinkelrätt med rodret? Annars bänder det väl när rodret används.
    Tack för komplimangen och tack för att du påpekade vinklarna.

    Jo, lite felvinklat blir det. Men med de ribborna, avstånden och vinklarna hade jag inte mycket annat val än att sätta servot rakt (dvs inte i vinkel med skevrodret). Men vinklarna blir inte så illa så tror inte det blir något seriöst problem, dessutom är det inte mycket som de skevrodrena skall jobba när hon väl är i luften ^^
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Man kan ju köra med kul-linkar....
    Retroholic!

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Bra idé, skall rota bland mina 450 helikoptersaker och se om jag kan hitta nått bra.


    Bygger gick vidare igår. Stjärfjädrarna Väldigt basic bygge.



    Limma ihop, slipa, lägg till gångjärn och en ståltråd som håller de två roderytorna tillsammans.



    Sedan var det bara att sätta igång med kroppen. Extremt otydliga instruktioner och torrpassa 3-4 ggr för att komam fram till korrekt lösningar var sättet man fick gå till väga.



    Lixom, kolla in byggplanen för kroppen.



    Kollar så allting blir rakt.



    Provmonterar motorn Skall se om jag kan göra en liten plugg av balsa och värma en gammal Cola flaska med värmepistol för att få en motorkåpa, inget nödvändigt med kul.



    Första torrpassningen av delarna, kändes som ett jättestort steg! Det är en hel del jobb kvar med kroppen och inte minst planeringen och installationen av komponenter på ett vettigt sätt. Jag har limmat botten och sidorna, men inte ovansidan ännu för installation av el och länkage.




    Med lite tur så blir det premiär i högsommarvärmen på onsdag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Trimmade till genomgångarna med pneumatisk slang som guidar kolfiberstavarna.





    Vinklarna verkar bli rätt raka, noggrannhet lönar sig



    Sedan var det där med vinginfästningen, vill ju kunna komma åt och byta servo om det behövs med så placeringen på fästpunkterna är begränsade.


    Borrar litet 2mm hål och testar passningen med spikar efter att ha mätt och mätt om många gånger.



    Passningen blev bra så limmade i försänkta brickor i vingen och borrade rätt dimensioner, kommer använda M3.



    Blindnötter sitter på insidan som håller emot.



    Börjar närma sig, servoinstalltion, se så att de kan komma i och ur vid behov innan jag avslutar träarbetet.



    Huven håller jag på plats med neodymmagneter. Har 2mm balsa mellan magneterna för att det inte skall bli för starkt.



    Det blev en hel del balsa över, bra o ha en del av det.




    Och nu till den spännande biten, täcka alltihop! Kommer köra huvudsakligen svart med en del transparent gula detaljer på fenor etc. Svart brukar ju synas rätt bra mot en ljus himmel.



    Huven blev rätt lyckad och röd.



    Var nära att missa att förlänga servokablaget innan jag täckte vingen, huvudet på skaft.



    Så här långt hann jag idag. De otäckta bitarna på vingen samt mittdelen av vingen och skevrodrena blir svarta. Kommer antagligen göra någon tydlig röd-vit märkning på ena vingen för att hjälpa orientering.



    Det tar sig, borde bli klar i morgon. Sista el-installtionen sker när tyngpunkt är invägd.

    Fråga ang tyngpunkt på denna. Manualen visar en prick på en skiss, inget om dimensioner eller referenser på flygkroppen. Är det ett säkert kort att börja med tyngdpunkten rakt under "vingröret"?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fy 17, vad snyggt det blir!
    Tyngdpunkten är nog inga problem på den vingen, balansera på 25% av kordan mätt från framkanten....

    Som nån sa:
    "En framtung kärra flyger dåligt, en baktung flyger en gång!"
    Retroholic!

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det har varit en rätt så bra dag idag

    Vingen blev klar, riktigt nöjd med resultatet, när man kollar närmare på en del skarvar så är det inte 100% men det är funktionsdugligt och ser bra ut på en meters avstånd.



    Riktigt nöjd med färgschemat!



    Ungefärlig installation på insidan.




    Flygning blev det med idag!



    Får vara godkänt som första balsabygge och första riktiga täckning med film.

    Första starten = krasch, gjorde som Baby-Draken, hade skeven reverserad Nosen först ner (hade även sidoroder reverserad)... Så går det när man har för bråttom. Två sprickor i trät i vingen som lätt ordnades och ett roderhorn som byttes.

    Gjorde ett försök till då det gick snabbt att laga och jag har gångavstånd till närmaste fält.
    - Hon flyger!
    - Hon glider helt OK.
    - Fick trimma en del höjd, tror hon är nostung för närvarande då efter höjdtrimmning "guppar" hon om hon flyger lite fortare.
    - Motorn kan vara ett par grader mer nedriktad, gjorde en liten riktning med brandväggen, men kunde gjort mer, får schimma med brickor.
    - Extremt känslig på höjdroder, inga problem ett loopa med en diameter på tre meter.
    - Lite seg på skevroderutslagen, men det är OK på en seglare
    - Svarar bra på roder, mycket sid-effekt och lite lagom skev-effekt på sidoroder.
    - Motor och propeller räcker lagom för denna kärran. 7.5x4 fällbar propeller och en 2822 1450kv motor.

    Relativt lyckat projekt, men det tog mig 7 dagar med 5-8 timmar om dagen, PHEW!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16

    Standard

    Det är inte illa att få ihop den där på bara en vecka. Känner igen det där att det lätt blir lite för bråttom då modellen börjar bli klar och det blir slarv med den sista kontrollen. Har pajat ett antal modeller p.g.a. slarvfel.

    /Mats

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Applååååååååååd!
    Skönt när det ordnar sig efter fadäserna.
    Och.... skitsnygg!! (Åtminstone på bilderna...)
    Retroholic!

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack Mats och Thomas Kul att det man delar med sig uppskattas.

    Körde första långflygningen idag, trimmat tyngdpunkt lite och så vidare. Kan tillägga att jag inte kan nåt om termikflygning, hang eller liknande, kör bara det som känns ok, och om jag ser måsar cirkla i en kon försöker jag jaga dem lite för att hitta termiken.

    Med 8x4 fällbar propeller drar motorn 15A på full spetta och då går den nästan vertikalt, med ett 1300 mAh LiPo och ett antal stigningar fick jag en flygtid på 40 minuter på första långflyg försöket. Får klassas som ett OK bygge om en så kass segelpilot som jag kan hålla den vid liv i 40 min.



    Möjligtvis att jag vill fixa en snygg cowl till nosen. Får se om det blir av, har andra projekt som är mer akuta nu att fixa när denna flyger helt OK.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  19. #19

    Standard

    Du hittade säkert lite termik om du flög i 40 min på en laddning. Även om inte modellen direkt stiger märkbart tycker jag att det kan skilja väldigt mycket i sjunkhastighet från gång till annan. Soliga dagar är det väl oftast lite termik.

    /Mats

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    En av dom snyggaste jag sett! snyggt jobbat!
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •