Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Dubbelfel och inomhuskrasch

  1. #1

    Standard Dubbelfel och inomhuskrasch

    I raden av klantiga misstag har jag nu tillfogat ännu ett. Jag håller precis på att färdigaställa en scratschbyggd dubbeldäckare och höll på med lite radio och motortester (elmotor). När jag är klar gör jag det ena misstaget och slår av sändaren innan jag kopplar bort acken i modellen. Då avslöjar sig på ett brutalt sätt misstag nummer två. Motorn ger nämligen fullgas och modellen sätter av genom vardagsrummet i fullt fart, en wire i vingstagningen hakar tag i propellern på en 1/4 Cub som av någon anledning stod där (frun är för snäll). Det blir tvärstopp och hel motorkonsollen lossnar vilket egentligen är tur då kontakterna på kablarna slits isär och motorn stannar. Failsafe var kvar i mottagaren från en annan modell och på den här så blev jag tvungen att reversera gasservot med givet resultat.

    Lärdom ett: Slå aldrig av sändaren först. (och det lärde man sig väl för 30 år sedan)
    Lärdom två: Sätt failsafe det första du gör när mottagare och servon är på plats.

    Tur i oturen: Inte ett märke vare sig i rummet eller på Cuben. Skadorna på min nya modell var lätta att laga. Det som återstår är wiren som gick av i mötet med Cubens propeller.

    /Mats

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard




    Alla har vi gjort misstag, men få förunnat att krascha två modeller i vardagsrummet med ett misstag.

    Härligt att det inte blev värre skador, särskilt inte på hemmet eller den stora cuben.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Ja det blev en Mid Vardagsrum. Tredje felet i det hela var väl att inte ta bort propellern medan man håller på och testar.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •