Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Dags för ett FPV-förbund?

  1. #41

    Standard

    Finns det inte trafikskyltar vid vägarna som visar när tätort är slut och börjar? Är det samma?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #42

    Standard

    Namn:  E5-tattbebyggt.omrade.png
Visningar: 286
Storlek:  4,4 KB

    Anvisningsmärket, tättbebyggt område, - ortsnamnet kan vara infogat i märket.
    Namn:  E6-tattbebyggt-omrade-upphor.png
Visningar: 289
Storlek:  5,1 KB
    Anvisningsmärket, tättbebyggt område upphör, - ortsnamnet kan vara infogat i märket.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #43

    Standard

    Har någon ideer om tillstånd för FPV racing BLOS (beyond line of sight) på låg höjd? Det borde vara enklast att luckra upp reglerna angående det. Jag ser det som ett stort steg att bli av med det generella förbudet mot FPV flygning BLOS.

    Vilka villkor bör ställas för flygning BLOS (beyond line of sight) för FPV racing eller träning för FPV racing?

    Vad bör gälla i tätort och vad bör gälla i landsbyggd?

    Förslag på maxhöjd för fpv racing?

    Förslag på maximalt avstånd?

    Bör det kallas något annat än FPV racing? Att välja ett namn som för tankarna till motorsport är kanske inte optimalt då det redan finns ett etablerat motstånd.

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det som är mest värt att sikta på är nog storlek/vikt-gräns att de kan lätta på regler om maskinerna är tillräckligt små.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Har någon ideer om tillstånd för FPV racing BLOS (beyond line of sight) på låg höjd? Det borde vara enklast att luckra upp reglerna angående det. Jag ser det som ett stort steg att bli av med det generella förbudet mot FPV flygning BLOS.

    Vilka villkor bör ställas för flygning BLOS (beyond line of sight) för FPV racing eller träning för FPV racing?

    Vad bör gälla i tätort och vad bör gälla i landsbyggd?

    Förslag på maxhöjd för fpv racing?

    Förslag på maximalt avstånd?

    Bör det kallas något annat än FPV racing? Att välja ett namn som för tankarna till motorsport är kanske inte optimalt då det redan finns ett etablerat motstånd.
    Man borde ju kunna få tillstånd att flyga hur som helst så länge man inte flyger för högt egentligen. för fpvrace så känns det iallafall som man aldrig behöver komma över 30-50 meter tycker oftast vi ligger närmare 50cm än 30 meter.
    Motorcross får man inte heller mosa omkring överallt vad jag vet ? spärrar man av ett område för ett race kan det väl inte vara några problem även om man ska runda ett hus eller buskage som man inte ser något bakom.

    Tycker Rotorcross är ett roligt namn


    //edit

    När det gäller flygning inne i ett område med hus tycker jag att det skall vara helförbjudet sålänge det inte handlar om en fotografering av hus eller liknande under väldigt ordnade former. spelar ingen roll om man har en liten 250quad , en sån i 50-100km/h i pannan på ett barn skulle inte jag vilja vara med om iallafall.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #46

    Standard

    För BLOS bör man kanske spärra av ett område med plastband som markerar och kanske ange trädtoppshöjd som högsta gräns. Inom detta "avspärrade"(markerade) område kan man flyga på för fullt även om det är utanför LOS. Avspärrningar används till alla möjliga events så det går väl även här?

    Om det sker tävlingar i mer anordnad form (läs med publik) bör kanske skyddsnät användas för partier där risken är stor att man gasar utanför och då kan riskera olyckor.

    Det är inte alla typer av skogar/hagar som passar för 250-flygning då man vill undvika grenar och annat - men om man spärrade av en yta stor som en fotbollsplan så skulle det räcka till.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fpv.PNG 
Visningar:	68 
Storlek:	12,2 KB 
Id:	53142

    Dags för ett custom plastband...1000fot / rulle...3" bred
    Senast redigerat av UndCon den 2015-07-03 klockan 16:04.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #47

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Det finns tre kategorier VLOS, EVLOS och BVLOS som ska införas för UAV/RPAS på lägre höjder enligt http://www.uasforumsweden.se/pdf_201...05-19_v1.0.pdf .BVLOS ligger en bit fram i tiden och anses svår att införa. Jag tror det skulle bli mycket enklare att försöka få igenom EVLOS flygning, d.v.s. man sätter ut observatörer som har com-radio till observatören vid piloten. Dessa observatörer blir ju samtidigt vakter för vad som sker på marken. Och det är direkt landning som gäller om observatörerna ser annat flyg. Naturligtvis måste det till vikt och höjdbegränsning i detta regelverk också.

  8. #48

    Standard

    Haha, om det finns "annat flyg" inom området för FPV-racing så finns det nog andra mer omedelbara problem.

  9. #49

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Haha, om det finns "annat flyg" inom området för FPV-racing så finns det nog andra mer omedelbara problem.
    En vilsekommen skärmflygare, ballong eller hängglidare kanske. De får ju flyga lägre än 120 m. Nej det kommer nog inte att inträffa liksom att jag inte sett något fullskalaflyg på låg höjd sedan helikopterskolan tränade autorotation på vårt modellflygfält utan lov.

  10. #50

    Standard

    Fast om vi ska bilda ett FPV-förbund vill jag inte att det ska driva frågor som enbart gäller flygning under tio meters höjd även om det möjligen kan vara ett första steg.

  11. #51

    Standard

    Jag tror att det är bäst att hålla det inom de etablerade förbunden så länge det går. Det borde inte vara omöjligt att komma igång med FPV racing i förbundens regi. Jag tycker inte att man skall låsa in sig på multicopters när det gäller FPV racing, det går utmärkt med flygplan också.

    En av de viktigaste problemen är regeln om dubbekommando vid FPV flygning. Det fungerar helt enkelt inte om man flyger en slinga i skogen. Jag tycker att en spotter som håller koll på omgivningen räcker bra.

    Även om förslaget för EVBLOS försvårar en del så skulle det göra det möjligt att flyga FPV över lite större områden om man förbereder lite. Nu tror jag inte att förslaget om EVBLOS är tänkta för FPV hobbyn men det kanske går att applicera på det vi vill göra också.

    Faktumet är att FPV är här för att stanna.

  12. #52

    Standard

    Det är möjligt att det kommer gå att få tum racing på låg höjd och i ytterst kontrollerade former inom förbunden. Det finns säger't många som skulle vara nöjda med det men rätt många andra (t ex jag själv) skulle vilja kunna åka ut på landet (utanför CTR) och dra iväg några km. Racing är bara en del av FPV-hobbyn.

  13. #53

    Standard

    Hur gör dom i Finland och andra länder då? Flyger och har roligt istället för att jaga fram regler?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur gör dom i Finland och andra länder då? Flyger och har roligt istället för att jaga fram regler?
    Tänkte att du som bor i Finland kunde berätta det för oss som bor i Sverige i stället för tvärtom..[emoji6]

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av martinkellner0 Visa inlägg
    Tänkte att du som bor i Finland kunde berätta det för oss som bor i Sverige i stället för tvärtom..[emoji6]
    Det är just det som är det knepiga. =) Åland hör till Finland. Men modersmålet på Åland är svenska. RC i Sverige finns överallt, men i Finland vet jag inte alls hur utbrett det är, eftersom ca 90% är på finska, vilket jag inte kan. Jag läste en artikel i en av lokaltidningarna att Finland tar det hela lite med en klackspark och inte gör så stor sak av det hela. Kan hända det inte hänt något allvarligt. Inom RC har ju alltid (som med allt annat) sunt förnuft varit prio 1, försöker hålla det där.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är just det som är det knepiga. =) Åland hör till Finland. Men modersmålet på Åland är svenska. RC i Sverige finns överallt, men i Finland vet jag inte alls hur utbrett det är, eftersom ca 90% är på finska, vilket jag inte kan. Jag läste en artikel i en av lokaltidningarna att Finland tar det hela lite med en klackspark och inte gör så stor sak av det hela. Kan hända det inte hänt något allvarligt. Inom RC har ju alltid (som med allt annat) sunt förnuft varit prio 1, försöker hålla det där.
    Jo, jag vet. Jag har varit en del på Åland, jag är själv från Roslagen så det har aldrig varit långt över. Kanske dags för Åland att byta land? Eller bli ett eget?

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det är just det som är det knepiga. =) Åland hör till Finland. Men modersmålet på Åland är svenska. RC i Sverige finns överallt, men i Finland vet jag inte alls hur utbrett det är, eftersom ca 90% är på finska, vilket jag inte kan. Jag läste en artikel i en av lokaltidningarna att Finland tar det hela lite med en klackspark och inte gör så stor sak av det hela. Kan hända det inte hänt något allvarligt. Inom RC har ju alltid (som med allt annat) sunt förnuft varit prio 1, försöker hålla det där.
    Du vet ju hur vi Svenskar är.. ska vara regler för allt och finns det inte regler ja då måste vi se till så att de blir regler och sen tvinga hela världen att följa samma regler och samtidigt tala om för alla andra hur duktiga vi är *ironi*

    Sunt förnuft borde ju räcka en rätt lång bit för de flesta av oss, idioter kommer alltid finnas och regler kommer inte stoppa dom.

    Jag tror det viktiga är att vi ser till att folk fattar vad FPV är och vad de innebär och hur kul det är och hur kul det är överlag med RC. Få dom att hajja att vi inte är ute för att skada någon eller spionera på deras bakgård eller störa flygplatser etc, jag tror om vi visar dom vad vi ser så kommer dom fatta vilken grej det är och varför vi är fast på de. För första gången på länge finns det ju en chans att faktiskt få RC hobbyn att växa på allvar i flera målgrupper och ju fler vi är dessto mer får vi att säga till om och mer kan vi påverka och det är positivt för alla vare sig vi flyger FPV eller LOS med flygplan, quads, helikoptrar, modellflyg eller vad det nu är.

  18. #58

    Standard

    Även om regler inte kommer att stoppa alla idioter så stoppar det nog ändå några. En annan poäng m regler är att om man följer dem så har man ryggen fri, dvs få gör man inget olagligt. Då krävs dock att de är vettigt utformade och det är därför man kanske borde bilda ett FPV-förbund. Jag har nämligen intrycket av att det skulle vara lättare att påverka reglerna nu i början än senare. När det väl har "satt sig" lär det bli svårare. Se t ex fildelning fildelningslagstiftningen. Ett tag fanns kanske chansen att få till ngt vettigt men lycka till med det nu.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •