Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Dags för ett FPV-förbund?

  1. #1

    Standard Dags för ett FPV-förbund?

    Efter diverse diskussioner angående FPV utom synhåll med personer som säger't sig företräda RCFF tycks det klart att sagda förbund inte har ngt intresse av att driva på för att FPV ska bli lagligt utom i ytterst begränsade former. Därför ställer jag ett antal öppna frågor till samtliga FPV-flygare i Sverige:

    1. Upplever ni att RCFF driver de frågor som är relevanta för er?

    2. Om inte, vilka frågor skulle ni bilda att RCFF drev?

    3. Om ni svarar nej på fråga 1, är det bäst att försöka förändra RCFF inifrån eller bör det bildas ett FPV-förbund som driver FPV-relaterade frågor?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du hade lite bättre koll på historiken så skulle du finna att motsvarande frågor varit uppe för diskussion många gånger men det har i samtliga dessa fallit på det faktum att det inte finns nån som vill ställa upp med egen tid och driva dessa frågor gentemot bl a TS - nåt man måste tolka som att "nån annan" skall driva detta för att tillfredsställa ett relativt fåtal av alla modellflygare. Glöm inte att allt förbundsarbete utförs på ideell basis och är det frågor som redan från början kan anses väldigt svåra att ta sig igenom så blir inte incitamentet större för de som förbundsmässigt jobbar med modellflygfrågor och inte bara ställer krav på förbunden - utan att i många fall ens vara med i dessa organisationer.Och bland de som använder dessa farkoster yrkesmässigt så finns det redan en organisation. Sen måste du nog acceptera att det måste finnas en enkel och lättförståelig definition på modellflyg - annars lär vi bli avsevärt mycket mera reglerade och det tror jag ingen modellflygare är intresserad av. Men du får väl starta upp ett FPV-förbund för amatörer där er huvudsakliga fråga är att försöka få möjlighet att flyga utanför LOS - för FPV-flyg inom LOS hanteras ju redan av befintliga förbund.
    Lycka till med uppstarten av det nya förbundet och lyckas ni i era intentioner så är det bara att gratulera er - men var beredd på mycket och hårt jobb.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Nu var jag ju ute efter svar på enkla frågor för att sondera terrängen lite, inte efter negativa kommentarer. Jag är beredd att lägga en del jobb om det finns fler som vill jobba tillsammans med mig och jag tror att det finns ngt slags förutsättning för att lyckas. Detta skulle jag kunna göra inom ramen för RCFF om jag uppfattar att det finns ett sådant intresse men så tycks inte vara fallet (ni som inte följt mitt och McRegors tidigare meningsutbyte, se tråden "ännu en idiot"). Därmed finns det ingen som driver de frågor som jag vill driva och slutsatsen är kanske att det behövs ett annat forum. Det jag vill med den här tråden är att undersöka hur stort intresset är. Hädanefter tycker jag att ni som inte är intresserade av att jobba positivt åt det håll jag vill jobba åt kan hålla er i trådar av typen "ännu en idiot" där ni kan fortsätta räcka ned på FPV-flygare bäst ni vill.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom det redan konstaterats att varken SMFF eller RCFF knappast kommer att driva "utanför LOS-frågan" p g a att man känner till problematiken att ta sig igenom de hinder som finns så tror jag att din enda möjlighet är att starta ett eget förbund och försöka den vägen. Ove (AM) är liksom ingen duvunge när det gäller flyg och säkerhet eftersom det varit hans profession under många år så hans insikt i dessa frågor får man nog betrakta som stor och trovärdig.
    Sen inbillar jag mig att vem som helst har rätt att kommentera i trådar på RC-flyg - t o m vi som är medlemmar i RCFF.
    Så att starta ett eget förbund kan du nog ta som ett gott råd om denna fråga är central för dig och du vill se en relativt snar uppstart av dessa diskussioner med TS och andra myndigheter. Sen är det ju EU-direktiv på gång dessutom och blir dessa snarlika det nuvarande regelverket i Sverige så lär det inte öka möjligheten till framgång med "utanför LOS-flygning". Men det vet vi ju inte ännu så vi får väl se vad det blir när det är en realitet.
    Däremot har ju Bokis lovat att ta tag i detta med FPV-racefrågan som antagligen är enklare att lösa eftersom det i praktiken är relativt korta avstånd och mycket låga höjder så den frågan hoppas jag att det går att finna en lösning på och det förhoppningsvis relativt snart.
    Likaså borde det ju kunna vara OK att flyga inom kontrollerat område så länge som man håller sig under omgivande bebyggelses höjd så även den frågan kanske vore nåt att dryfta med TS...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Bra att vi är överens om att vi inte är överens åtminstone. Jag inser också att ett eventuellt FPV-förbund skulle krävs mkt arbete men det kan det ju vara värt om det finns ngn chans att lyckas. Måste dock se om intresset finns, som sagt.

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vill du arbeta för FPV i Sverige kan du gå med i UAV Sweden, där tar de säkert emot ditt ideella arbete mot myndigheterna och jag ser fram emot en stor förbättring till nästa år, lycka till.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Du menar UAS Sweden? Tack för tipset! Vid en första snabbtitt ser det ut som att det är för de som flyger professionellt men jag ska kolla mer och kanske även kontakta dem.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är till för de som flyger professionellt och det måste du göra för att flyga UAV.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du kan läsa den här tråden så kanske du kan hitta arbetsvilliga själsfränder.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...at-sina-regler
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Standard

    Tack! Det ska jag göra.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det är till för de som flyger professionellt och det måste du göra för att flyga UAV.
    Menar du att man måste använda det i jobbet för att få tillstånd eller att man måste ha ett tillstånd bara? För det UAS Sweden kräver av sina medlemmar tycks vara att man har tillstånd.

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har tillstånd skall det vara. Vi var många som ville gå med för att kunna påverka men de krävde att alls skulle ha tillstånd och va jag vet så fick de inga fler medlemmar som för frågan om fpv flyget
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    HM.... Är det svårt att få ett tillstånd för klass 1A tro?

  15. #15

    Standard

    Det blir bara ett papper i handen och en massa regler att följa.

    Jag vet många på tillståndslistan som inte följer de regler de skrivit på att göra.

    Jag har haft tillstånd men valt att inte förnya det då det bara kostar en massa pengar - speciellt om man inte får in pengar på sin typ av flygning då all uppdragsflygning kräver tillstånd.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Tänkte om man skulle skaffa det för att gå vara med i UAS Sweden och kunna påverka därifrån men om det är dyrt så...

  17. #17

    Standard

    När jag skaffade mitt så informerades det inte ens på deras hemsida om att det kostade att söka... (och kanske få avslag) Det damp bara ner en räkning på flera tusen i brevlådan.

    Det informerades inte heller om att det skulle bli en återkommande avgift så det har diskuterats en hel del om detta och det har de givetvis lag till på hemsidan sedan dess...

    Eftersom jag inte flyger på uppdrag för att tjäna pengar så är det bara utlägg på flera tusen om året i avgifter + försäkringar (Den är ett av deras krav)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    1. Nej det är inte lönt att ens försöka skaffa, det kostar flera tusen bara att "ansöka" om det, utan garanti att du får det.

    2. Nej det innebär inte någonting att ha tillståndet för inga av de personerna som har det följer reglerna ändå, så det spelar ju ingen roll om man har det eller ej såvida man inte vill känna sig viktig.

    Angående mitt påstående hurvida de som har licens följer alla reglerna är det ganska uppenbart att de absolut inte gör det för listan över bestämmelser som ska följas är fullkomligt absurd och orealistisk. Den får det att framstå som om man måste förebereda sig en hel månad innan och ha en hel besättning med sig för att göra ett litet filmuppdrag på en kvart.
    Läs "hela" listan med bestämmelser som ska följas https://www.transportstyrelsen.se/TS...14_45_kons.pdf
    ________________________________________
    Mina maskiner

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har för mig det va 3500 i ansökan och sedan 1000/ år i tre år som tillståndet gäller sedan får man söka nytt.
    ta siffrorna med en nypa salt för det va ett tag sedan jag kikade.

    För mig som hade en tanke på ett par uppdrag / år max så hoppade jag det direkt innan ansökan.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Martin Kellner- Du är inte ensam, slösa inte mer tid på detta forum. De har redan bevisat sitt värde.
    Du är välkommen att kontakta mig. Med vänlig hälsning, Magnus Strömqvist
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •