Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Genomgående jord / GND?

  1. #1

    Standard Genomgående jord / GND?

    Hur är det med jord/ground/GND genom (matningsjord -> utgående jord):
    - ESC med BEC
    - Opto-ESC
    - UBEC
    - SBEC
    - Videosändare

    Alltså är det exakt samma, eller är de åtskilda på något sätt med någon komponent emellan?

    Håller på funderar på undvikandet av jordslingor som kan ta upp störningar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det är detta jag funderar på:

    1. Genomgående jord? Vill ju inte ha jordslingor som skapar störningar.
    2. Ska man använda ESC med BEC eller OptoESC + UBEC?

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hur tänker du här? Du behöver bara signalen till thottle och vtx om jag förstår ditt schema rätt? Du har genomgående jord till alla komponenterna, dock kan vissa komponenter behöva separat matning av spänning dock inte på vtx vad jag vet i allafall. oftast handlar det om spänningsmatning av själva komponenten, idag klara man sig med huvudmtningen.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Ah, så jag skulle klara mig med en 3S-ack till allt?

    Det är väl ändå lika bra att ha en UBEC för att driva allt som ska gå på 5V istället för att ha en ESC med BEC (brukar bara vara 2-3A på 20A ESCs som jag ska ha). Lika bra satsa på en Opto-ESC med en gång.

    Om det är genomgående jord överallt så beheöver jag inte dra jord parallellt med throttle från RC-mottagaren till ESCen. Om jag förstått dig rätt. =)

    Och om det är genomgående jord även vid videosändaren och UBEC (i nedre halvan av de två alternativen), så behöver jag inte jordkabel längs med video-signalen heller, fast jag kommer ändå sätta skärmad kabel som är jordad i ena änden.

    Jag trodde det skulle bli störningar i videosändaren, som det blev förr pga störningar från ESCen bakåt.

    Får väl testa bara.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Om de streckade linjerna visar var du tänkt dra jordkablar så skall du bara låta bli då det ger jordslingor högt och lågt om du gör det.

    Kameran bör jordas i jordpunkten som delas av batteriet, VTX och ingången till BEC kretsen. Då menar jag verkligen att alla fyra kablarna skall lödas ihop i en fysisk punkt. Inte lite här och var på samma kabel. Jordkabeln som går ut från BEC kretsen och enligt skissen är kopplad till kameran skall alltså inte anslutas till något.

    Om du har två batterier som på schemat så behöver du inte tänka på jordslingor om du kopplar in en OSD till din APM. Om du däremot ändrar dig och använder ett batteri så gäller det att hålla tungan rätt i mun för att slippa jordslingor.

    Jordslingan för trottel signalen behöver du inte bry dig om, du får ta i ganska bra för att skapa tillräckligt starka störningar för att slå ut en digital signal. Men dra inte en jordkabel längs den streckade linjen!

  6. #6

    Standard

    Kamera-delen: Aha, så du menar att jord inte ska användas på jord ut från UBEC som går till kameran. Bra idé.

    Blir nog två batterier trots allt. Ett 3S 2200 och ett 3S 500.

    Tack för bra svar! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •