Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batteri Futaba T14SG

  1. #1

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Batteri Futaba T14SG

    Till min sändare Futaba T14SG medföljde ett batteri: Lipo 2S 2400 mah ingen ballanseringskontakt. Märkt max laddström 2A
    Medföljande laddare var märkt Lipo laddström 500 ma. Om jag laddar en hel dag med den laddaren visar inte sändaren mer än 7,7V. Vid 7.3 V varnar sändaren. Om jag kopplar batteriet till en extern lipoladdare och laddar säg 1200 ma visar sändaren bara 7.7 V. Jag vet att ett Lipo nominellt är 3,7V men ett fulladdt skall vara 4,2V. Någon som kan förklara?

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Mitt tips är köp en acc som passar i radion med ballanseringskontakt och ladda accen utanför radion
    Tobbe

  3. #3
    Kennys avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    221
    Jobb
    Automationstekniker
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Egentligen för lite info för analys, men...

    Märkliga fakta du presenterar..
    Ett LiPopack som maxar vid 0,83C laddning ( verkar urgammalt)
    Laddaren ger 0,2C (verkar passa bättre till nimh) Är det verkligen en lipo laddare
    Slutspänning 7,7v (liknar mer 5s nimh)
    Larmnivå verkar ok för LiPo
    Detta går inte ihop.

    De 14SG som jag kommit i kontakt med har ett LiFePo4(har balanskontakt) = 2s 6.6 volt eller NiMh 5s 6v.

    Är det ett Futaba orginal eller är det tredjeparts lev?
    Kan du med en multimeter bekräfta spänningen? Jag håller för osannolikt att sändaren mäter fel, men det måste kollas.

    Slutspänning för NiMh lär vara 1.65v/cell men sjunker snabbt efter laddnng avbryts. 7.7v kan nog stämma med NiMh
    LiFePo4 kan enligt tillverkare överladdas till högre spänning, men livslängden reduceras avsevärt i så fall.

    Som du kanske förstår så spekulerar jag i att det är fel laddare/acce i det du beskriver.
    Kan naturligtvis också vara så att något av detta är defekt.

    Behöver egentligen se prylarna för att ge ett bra svar.

    Men det ser ut som du måste byta ut något av det.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #4

    Standard

    I min Futaba T14SG sitter det 6.0V-1800mAh NiMh batteri till sändaren som är original ack.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  5. #5

    Standard

    Även min T14SG originalack är ett 5 cells Futaba HT5F1800B NiMH 6v,1800mAh. Fulladdat ligger det på drygt 7V och när det når 6V brukar jag ladda på. Sändaren larmar vid 5,2V.
    Kristian

  6. #6

    Standard

    Jag har detta batteri i min T14SG
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=19481
    Löd om kontakten bara så behöver du inte ladda på flera dagar.

  7. #7

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för Era svar. Det hela har löst sej. Lite pinsamt men i minFutaba TF8 som jag haft i många år sitter ladduttaget bakpå. Det finns ett hål på T14sg också men det är inte till att ladda i!!! Sitter på sidan. Inte konstigt att jag inte fick kräm i sändaren. Batteriet är 2S Lipo med inbyggd balansering protection. Laddaren är den riktiga och ger nu upp till 8,4 V vid fulladdat på sändarens voltmeter.

  8. #8

    Standard

    Nä i hörlursuttaget går det mindre bra att ladda radion i
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •