Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Proppar snurrar åt fel håll??

  1. #1

    Standard Proppar snurrar åt fel håll??

    Har just byggt klart en HK Q450 med kk 2.0 från Hobby King, har dock en fråga eftersom jag är rätt grön på multirotors.

    Kör x-konfig och propparna snurrar åt samma håll, vilket inte stämmer då vänster fram och höger bak ska snurra som klockan och höger fram och vänster bak ska snurra mot klockan.

    Hur får jag propparna att snurra åt rätt håll?

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Byt plats på två av de tre kablarna mellan reglage och motor. Eller ställ in "Reverse", om den möjligheten finns i dina reglage.
    /A

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Växlar två av de tre motor polerna. Eller om reglaget går att köra back på kan man välja det istället

  4. #4

    Standard

    ok check, snurrar åt rätt håll nu men lyfter ej på full gas.. ska texten på propparna vara ner mot marken uppochner dvs?

  5. #5
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Uppåt med texten på propparna.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  6. #6

    Standard

    lyfter inte..

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Uppåt med texten på propparna.

    Matsa...

  7. #7

    Standard

    Byt vänster och höger prop. Texten uppåt...


  8. #8

    Standard

    tack, funkade bättre nu men verkar trög och mycket snurr på de främre propparna men då testade jag dock inomhus och vågade inte få den att lyfta. Något konstigt med detta?


    Citat Ursprungligen postat av Nicklas Broberg Larsson Visa inlägg
    Byt vänster och höger prop. Texten uppåt...


  9. #9

    Standard

    Prova med att kalibrera esc:arna

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    2
    Jobb
    CNC-Operatör, men pluggar till IT-Tekniker.
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Hade själv liknande problem i helgen som var då jag är färsking med.
    Hade dels vänt nån propp fel, men det var även så att autolevel var överkompencerande.

  11. #11

    Standard

    Hur löste du det? Drog ner värdet på autoleveln? från och till hur mycket? kk 2.1 du använder? i så fall dela gärna din setup som står i displayen

    Citat Ursprungligen postat av petereriksson Visa inlägg
    Hade själv liknande problem i helgen som var då jag är färsking med.
    Hade dels vänt nån propp fel, men det var även så att autolevel var överkompencerande.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    2
    Jobb
    CNC-Operatör, men pluggar till IT-Tekniker.
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Jag har inte kunnat ställa in den riktigt bra, men hade 140 p gain tror jag det heter. Den försökte motkompensera hela tiden så det drog mer i sidled kändes det som så jag inte hade nån kontroll alls. Sänkte värdet rätt rejält till typ 30 och det blev en helt annan maskin. Nu väntar jag på lite stiltje så jag kan finjustera när det inte stormar.
    Lycka till!

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1
    Jobb
    Finmekaniker (CNC operatör)

    Standard

    Börja alltid med att kalibrera ESC:arna. Koppla in i baseflight eller cleanflight. Gå till motor fliken. ta av propparna om du har dom på. Kryssa i rutan med massa varningstext på så du kan köra motorerna. Börja med motor 1 och se om den snurrar åt rätt håll osv. Motor nummer 1 är höger bak, 2 höger fram, 3 vänster bak och 4 vänster fram (på en NAZE32. Alla flight controllers har olika ordning. Var noga med detta).
    När du vet att alla snurrar åt rätt håll, dvs. motor 1 och 4 medurs och motor 2 och 3 moturs, är det dax att kalibrera ESC:arna. (Snurrar någon åt fel håll är det bara att byta plats på två av kablarna. Spelar ingen roll vilka.)
    Koppla ur batteriet ur quaden. kryssa i rutan för att kunna köra motorerna via baseflight / cleanflight. Dra upp master reglaget till max och koppla in batteriet. ESCarna kommer pipa, dra sedan ner master reglaget till noll. Dom kommer pipa en gång till för att konfirmera att de är kalibrerade. Nu kommer alla motorer att gå igång samtidigt och snurra på samma hastighet. Kolla sedan att du sätter på propparna åt rätt håll. Texten uppåt. (5x4) eller vad det kan stå på dina. Tänk på vilket håll dom ska snurra åt och tänk dig att dom ska skopa in luften mot fronten och bakdelen på quaden.
    Sedan är det också bra att kolla så att du får rätt värden från radion. Minimum bör ligga under 1000 och max över 2000. Du kan eventuellt behöva utöka slaget i radion.
    Senast redigerat av Kryckan den 2015-07-06 klockan 02:09.

  14. #14

    Standard

    Har tyvärr inte med mig usb dongeln som jag behöver för att kalibrera escarna, men motorerna snurrar åt rätt håll..

    Citat Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg
    Börja alltid med att kalibrera ESC:arna. Koppla in i baseflight eller cleanflight. Gå till motor fliken. ta av propparna om du har dom på. Kryssa i rutan med massa varningstext på så du kan köra motorerna. Börja med motor 1 och se om den snurrar åt rätt håll osv. Motor nummer 1 är höger bak, 2 höger fram, 3 vänster bak och 4 vänster fram (på en NAZE32. Alla flight controllers har olika ordning. Var noga med detta).
    När du vet att alla snurrar åt rätt håll, dvs. motor 1 och 4 medurs och motor 2 och 3 moturs, är det dax att kalibrera ESC:arna. (Snurrar någon åt fel håll är det bara att byta plats på två av kablarna. Spelar ingen roll vilka.)
    Koppla ur batteriet ur quaden. kryssa i rutan för att kunna köra motorerna via baseflight / cleanflight. Dra upp master reglaget till max och koppla in batteriet. ESCarna kommer pipa, dra sedan ner master reglaget till noll. Dom kommer pipa en gång till för att konfirmera att de är kalibrerade. Nu kommer alla motorer att gå igång samtidigt och snurra på samma hastighet. Kolla sedan att du sätter på propparna åt rätt håll. Texten uppåt. (5x4) eller vad det kan stå på dina. Tänk på vilket håll dom ska snurra åt och tänk dig att dom ska skopa in luften mot fronten och bakdelen på quaden.
    Sedan är det också bra att kolla så att du får rätt värden från radion. Minimum bör ligga under 1000 och max över 2000. Du kan eventuellt behöva utöka slaget i radion.

  15. #15

    Standard

    Quaden lyfter dessvärre inte, är det någon som kan dela med sig av sin PI-setup, self level setting och övriga värden?
    Framdelen av quaden lyfter försiktigt men först vid rätt mycket gaspådrag..

    Frustrerande då semestertiden är knapp och man vill flyga fpv på tomten..

  16. #16

    Standard

    Hawkloon, är det ett KK2 kort du har behöver du inte någon USB för att kalibrera.
    Och på KK2 sitter motor 1 fram till vänster.
    / Jonas

  17. #17

    Standard

    Tack för svaret Jonas, japp det är ett kk2 ok då vet jag det och ska kalibrera dom på en gång.
    Vad menar du med att motor 1 sitter fram till vänster?

    Bara för att va på den säkra sidan och utesluta det.. åt vilket håll ska propparna snurra och var ska jag ha medsols och motsols proppar?



    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Hawkloon, är det ett KK2 kort du har behöver du inte någon USB för att kalibrera.
    Och på KK2 sitter motor 1 fram till vänster.
    / Jonas

  18. #18

    Standard

    Motorerna måste sitta i rätt ordning, du har en meny som heter "Show motor layout" och där ser du (om vi förutsätter att du kör X konfiguration) att motor 1 är fram till vänster, 2 fram höger, 3 bak höger och 4 bak vänster.
    Om jag minns rätt (har inte min KK2 framför mig nu) så ska 1 och 3 snurra medsols och 2 och 4 motsols.
    Propellrarna ska vara märkta med "R" på motor 1 och 3, och med "L" eller utan märkning (beroende på fabrikat) på 2 och 4.
    Maskinen bör flyga hyfsat stadigt med default inställningarna i "Self level" läget, dom 4 - 5 kort jag har använt har gjort det på maskiner från 200 - 650, även om 200:an behövde en del justeringar för att bli riktigt stabil.
    /Jonas

  19. #19

    Standard

    Hej
    Kolla i kk2án på motor setup så ser du vilken motor som är vem och vilket håll den ska snurra åt, lcd skärmen sitter ju där av en anledning.
    Mvh KJ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •