Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Dumma plan...

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard Dumma plan...

    Nu är min FMS Cessna 182 ihopsatt. Kontaktstiftet mellan batteri och receiver var extremt tajt och det bar sig inte bättre än att jag slet av en sladd. Nå, den kan jag väl löda fast igen, men värre är att motorn inte startar. Eller den gjorde det en gång, men sen har den lagt av. Den ger ifrån sig vissa pipsignaler när man slår på strömmen, men signalerna motsvarar inte dem som finns i felsökningsmanualen. Dumma plan. Får gå tillbaka till Hobbex med det.

    Men ser man det positivt innebär det att jag kan öva på simulatorn hela sommaren i stället och minimera risken för krasch vid premiärturen.

    Apropå premiärtur, funkar det verkligen att starta och landa på gräs med sådana pyttehjul? Känns som man behöver en välklippt golfbana för att inte slå runt. Hur gör ni andra som flyger med små modeller?

  2. #2

    Standard

    En gissning är att fartreglaget kommer in i setup läge eller att du har trottel spaken för högt när du sätter i batteriet.
    Trottel spaken ska vara längst ner och sändaren ska startas innan man sätter i batteriet i flygplanet.
    Var bor du?
    Har du någon klubb i närheten som du kan kontakta och få lite hjälp från?
    / Jonas

  3. #3

    Standard

    Har du gjort rätt med motorn så den inte har fastnat i kalibreringsläge. För att få det rätt brukar man sätta gasen på max på sändaren och sätta i kontakten i modellen. Efter en serie pipanden sätter du sedan spaken i tomgång och väntar på ytterligare lite pip och sedan en lite annorlunda slutton. Nu ska motorn gå att starta och vara rätt kalibrerad mellan tomgång och fullgas.

    När det gäller små modeller och gräsfält brukar det inte vara någon höjdare såvitt det inte är en Golfgreen. Nu vet vi ju inte vilken modell du har och hur liten den är. Kanske kan du länka till Hobbex.

    Sedan det tråkiga som vi alltid envist brukar påpekas. Har du inte flyget förut och inte testat i simulator kommer du till 99,8% säkerhet att krascha vid första försöket. Har du tränat i simulatorn kanske siffran går att sänka till 95% Det är en helt annan sak med en riktig modell än i simulatorn. Men nu kanske det är en sådan där modell som tål att krascha. Annars är dubbelkomando i en klubb alltid det bästa sättet att få en känsla för hur det är att flyga. Däremot kommer du säkert mycket snabbare över tröskeln med lite simulatorträning. Men krascha gör de flesta särskilt i början. Det här till. Bara att bita ihop, förlåt limma ihop, och fortsätta.

    /Mats

  4. #4

    Standard

    Om det är detta plan så kan du inte starta landa från gräs. har själv haft ett.
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/fms...-1100-pnp.html

  5. #5

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På ett välklippt RC-fält så går det säkert att markstarta - i alla fall om piloten kan flyga. Sen kan ett tips i så fall vara att ta bort hjulkåporna för dom är som en broms - och kanske byta till lite större hjul om det går att göra.
    Roger

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mamel Visa inlägg
    Nu är min FMS Cessna 182 ihopsatt. Kontaktstiftet mellan batteri och receiver var extremt tajt och det bar sig inte bättre än att jag slet av en sladd. Nå, den kan jag väl löda fast igen, men värre är att motorn inte startar. Eller den gjorde det en gång, men sen har den lagt av. Den ger ifrån sig vissa pipsignaler när man slår på strömmen, men signalerna motsvarar inte dem som finns i felsökningsmanualen
    Kan du fotografera vad du lött och hur det sitter ihop så kanske du får bättre hjälp. Fartreglaget kan vara ett annat än vad som står i manualen, med en bild kanske någon kan identifiera det. Går motorn lätt eller kärvar den? Om den kärvar får man byta motorn. Har du fått i sladden från fartreglaget i rätt kanal i mottagaren? Är batteriet nyladdat eller är det batterivarning som piper? Hur piper det? Kan du kanske filma och lägga upp?
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    Jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard

    Tack för goda råd och glada tillrop.

    Jag har gasen avslagen när jag slår på strömmen och den hamnar inte i kalibreringsläge (det gör den däremot om man har gasreglaget på fullt.)

    Har inte lött fast stiftet än utan håller bara tråden mot stiftet. Batteriet är fulladdat.

    Det är en Cessna 1100 mm och att ta bort hjulkåporna går inte då hjulaxeln sitter fästad direkt på kåpan.

    Bor i Sollentuna och tror det finns en klubb i Upplands Väsby. Man kanske kan åka dit och få lite råd.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Men du kan säkert skära om kåporna så dom inte bromsar så mycket. Sen skall du ha kontakter monterade innan du testar.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    Jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard

    Hej igen,
    Här kommer en bild på sändaren samt på planet. Kunde inte ladda upp någon ljudfil, men om det finns någon musikintresserad flygare här så är det tonen E i två åttondelar, tonen F i en åttondel och tonen C i en fjärdedel när jag slår på strömmen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2154.JPG 
Visningar:	151 
Storlek:	79,7 KB 
Id:	53122   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2155.JPG 
Visningar:	172 
Storlek:	96,9 KB 
Id:	53123  

  10. #10
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Många små plan trivs bäst om man kastar iväg dom i starten.
    Tyvärr så blir landningen kanske lite "kort" men om man har riktigt högt gräs så är det ganska säkert att stalla ner planet - alltså ge full höjd utan motor precis när man är nere dit man tänker st.....
    Förresten - om man gör fel och sätter igång planet utan att sändaren är på - blir det några toner då?
    Fungerar servona när det tutar som du beskriver.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mamel Visa inlägg
    Hej igen,
    Här kommer en bild på sändaren samt på planet. Kunde inte ladda upp någon ljudfil, men om det finns någon musikintresserad flygare här så är det tonen E i två åttondelar, tonen F i en åttondel och tonen C i en fjärdedel när jag slår på strömmen.
    Det låter som en korrekt uppstart.
    Första tonen att den startar, två toner = 2 celler i batteriet och en avslutande att det är klart.

    Har du möjlighet att komma till Åkersberga (Hakunge) är jag där från ca 19, så kan jag titta på planet.
    / Jonas

  12. #12

    Standard

    Prova med , gas av, koppla in batteri, ge full gas och sedan dra av till noll igen. Finns fartreglage som har en säkerhet och som man alltid måste göra så vid start.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En kärra med ca: 1 m spv och en flygvikt på ca: 700 g är ju ingen pytteliten kärra så om det är ork i motorn så bör den gå att markstarta på ett kortklippt fält. Dock lite förvånad att den drivs av en 2S-ack och inte en 3S...Men förhoppningsvis har Jonas löst problemet under kvällen.
    Roger
    Edit: Hittade en tråd om kärran på RC Groups - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1699069
    Tydligen rejält undermotoriserad så med 2S lär det inte fungera med markstart. Kanske med 3S men då bör man nog proppa ner en aning för att inte riskera motor och fartreglage - mera om det i tråden (från inlägg #11). Har inte läst hela tråden dock.

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag rekommenderar kaststart, så får den flygfart från början. Låt gärna någon erfaren flygare ta upp planet och trimma in det så ökar chanserna att du klarar att flyga. Har du övat i simulator kan det vara idé att en erfaren flygare tar upp planet på litet höjd, ger över sändaren till dig och tar tillbaka sändaren om det håller på att gå åt skogen

  15. #15

    Reg.datum
    Jun 2015
    Inlägg
    11
    Jobb
    Jurist
    Klubb
    Ingen, än

    Standard

    Pgrts: Servona fungerar, låt vara att roderservot inte är riktigt i viloläge utan surrar. Inga toner om sändare inte är på

    FinnbyFraggel: Det är fyra toner vid uppstart: Två E:n, ett F och ett C.

    Nimbus-Bert: Det funkade inte ändå.

    MCRegor: Tack för länken. Man blev ganska beklämd när man läste den. Undermotoriserat plan som inte är för nybörjare. (Säljaren på Hobbex sa att det var ett perfekt nybörjarplan...) Propellern är inte densamma som den som syns i tråden, om det nu har någon betydelse. Det är tvåbladig och större.

    Jag tar det till Hobbex så får de titta på det, men det får bli efter sommaren.

    I övrigt räknar jag kallt med att krascha planet. I väntan på det kanske någon har ett tips på ett bra nästa plan och sändare. Önskemålen är följande.

    - Lätt att sätta ihop. RTF eller PnP eller möjligen ARF. Vet inte hur praktisk man måste vara för att få ihop ett ARF.

    - Bra kvalitet

    - Lättfluget, men skall ända klara av enklare konster (loop och roll)

    - Kraschtåligt

    - Skall gå att starta och landa på gräs.

    - Inte alltför stort.

    - Helst inte mer än 8 000 kr.

    Det kanske är en omöjlig ekvation, vad vet jag...

  16. #16
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Funcub är ett bra val.

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

  17. #17
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om du köper något plan med SAFE så är det nog rätt så stor chans att du lyckas.
    Beginner mode bör rädda en hel del. Priset är förstås lite högre men jag brukar räkna på vad jag förväntar mig i flygtid och då blir det ALLTID billigare att lägga till några hundra extra.
    Det är massor av plan att välja på med SAFE men det är SPEKTRUM som gäller för sändare och tänker man hålla på lite så köper man minst en DX6 och ett BNF-plan. Vi har ett gäng som har Apprentice S på klubben och har även köpt ett som skolplan med två nya DX6 som man kan köra dubbelkommando utan sladd.

    För övrigt så tror jag säkert att du kan få ditt plan fixat enkelt om du kollar med någon van modellflygare som kan trixa lite. Är planet undermotoriserat som nämnts så är det bara att kaststarta och ta det lugnt med stora svängar och undvika vind.
    Matsa skriver Funcub men jag tror inte att jag håller med riktigt som förstaplan. Multiplex har ett plan som heter Shark i samma storlek som det du har nu. Shark är i princip ersättare till EasyStar som under decennier varit valt till bästa nybörjarplan. Jag har precis testat Multiplex Shark några veckor och det är väldigt lättfluget och självkorrigerande fast inte i närheten av de plan med SAFE som har flera flygmoder som gör att de har större möjligheter åt både nybörjarhåll och mera avancerat.

    För 8000:- får du riktigt bra grejor.
    Ännu bättre än SAFE är SAFE + (plus) som inte har släppts än men som finns på Youtube och enligt MFT / Full Kontroll ska det nog komma om någon vecka.

    Med Safe Plus finns även mode som gör att du inte kan flyga för långt bort och att det finns autolandning om du skulle känna att det kanske är lit skakigt i fingarna av någon anledning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Funcub är inte heller min första rekommendation. Har inte sett Shark i luften men Funman har jag sett åtskilliga gånger och i händerna på nybörjare och den fungerar bra. Dessutom billigt om man vill prova på innan man lägger ner mera pengar - http://www.autopartner.se/flygplan/m...ternalsearch=1
    "Bara" sida/höjd/trottel som standard men det går ju bra det också.Annars är den förberedd för skevroder så det är bara att limma in ett par små servon och fixa lite länkage. Slutligen skadar det nog inte att köpa ett batteri till och så småningom en mera avancerad laddare men kärran fungerar bra, är stabil och lättlagad (om det behövs) och fungerar dessutom bra som sjöflygkärra om man kompletterar med ett par flottörer. Men Shark fungerar säkert lika bra men den har jag som sagt inte sett i luften.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    452
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har Funman och EasyStar. Båda är bra, men Easy Star är helt klart det bättre nybörjarvalet om man flyger utan en klubb. Den är lugnare och med pusher, dvs motorn Pekande bakåt, tål den lite mer klantiga "landningar" än en frontmotorkärra.

    Funcub är allmänt hyllad. Shark kan nog vara OK. Om de flyger som i Multiplex simulator (där de plan jag har flugit IRL är väldigt väl simulerade) är Funcub extremt skön att flyga. Priset på 2700-3000 utan ack och radio svider dock.. Shark är i simulatorn något undermotoriserad och lite trist. Den svänger dåligt med bara sidoroder.

    Shark och EasyStar är helt olika typer av plan även om de kan förefalla lika. EasyStar är en motorseglare med fällprop, Shark mycket mindre och är ett rent motorplan som har ställ och amfibiekit som tillval.

    Köp som nybörjare något som har bra support både vad gäller manualer och reservdelar. Dvs undvik HobbyKing. Har en kompis som köpt och man tycks spara lite pengar men det man får är sämre.

    Horizons SAFE grejer verkar riktigt bra och finns att köpa på massa ställen online så man kan få tag på delar men jag har läst att sändarna i RTF kiten är av leksaksmodell med ned till 100m räckvidd så då får man räkna med att köpa en riktig Spektrumsändare.

    lMultiplex bra "täckning" med många handlare. Priset kan verka högt men det är grejer som funkar, jättebra manualer, listor på alla reservdelar, servona centrerar bra, sändaren har ordentligt räckvidd och de har en kundtjänst som svarar på frågor.

    FMS har jag inte koll på alls. Men kåpor och små hjul känns dåligt på gräs. Funman har 74mm hjul och startar lätt från en vanlig gräsmatta (typ fotbollsplan).
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  20. #20

    Standard

    Apprentice heter nåt flyg med SAFE, flyger riktigt bra. Kräver dock ett klippt fält eller annat, det är trots allt ett RC-flyg.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •