Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Big Lift

  1. #1

    Standard Big Lift

    Hallå!

    Har ett litet problem. Hade tänkt bygga en Big lift och skulle behöva en förklaring av ritningen. Problemet är hur mycket trä jag ska beställa. Så om någon vänlig skäl skulle göra en lista på hur mycket jag behöver skulle jag vara VÄLDIGT tacksam!
    Länken till de två PDF-filer, en av ritningarna och en av instruktionerna där materiallistan som jag har problem med är.

    http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4923

    Tack så mycket //Jonas

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du kollat manualen? http://www.outerzone.co.uk/planfile_...l_De_En_Fr.pdf sidan 16-17

    Svårt att uppskatta sådär på en höft, men,
    Mycke' balsa blir'e, allså.......
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om det inte är just själva byggandet du är ute efter så kan jag rekommendera denna: Hangar9 Valiant.
    Jag har den inte själv men har sett den flyga vilket den gör kanonfint. Dessutom tycker jag att den är ser fin ut i luften.
    Lägger du ihop alla kostnader för trä, klädsel mm. så kanske prisnivån blir ganska lika en "hembyggd" Big Lift.

  4. #4

    Standard

    En undran bara: Hur vet man vilken balsa man ska ha? Det finns flertalet olika hårdheter osv. Finns det namn/beteckningar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Balsa grain classification

    A används på ytor där balsan behöver krökas, exv välvda bakkroppar, torsionsnäsa på vingar mm.

    C är mycket styvt och passar bra till plana kroppsidor, spryglar mm.

    B är "mitt emellan och passar till det mest.

    I svenska affärer är det B den sågning som är absolut vanligast.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	grain_comparison3_lg.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	164,4 KB 
Id:	53156

  6. #6
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    När jag fick syn på denna länk och trådskaparen dessutom hade ett trevligt efternamn :-) vaknade intresset för denna maskin. Jag har, dumt nog, länge varit sugen på att bygga från scratch utan att veta om jag klarar det. Hmmmm!

    Då jag redan har en rejäl motor har jag tagit mig för att skala upp modellen så att den mäter 2,8m i vingspann. Det är ganska lätt att skala upp och nästan inga mått finns i pdf-filen i vilket fall.

    Det underlättar ganska mycket att jag arbetat i Tyskland och förstår språket. Byggbeskrivningen på tyska är betydligt mer omfattande än de föjande översättningarna till engelska (och franska) men det är en rejäl utmaning i alla fall.

    Det går mycket enkelt att skriva ut ritningen i den skala man önskar över ett antal A4 (eller vad man har att tillgå). Det krävs endast en nyare version av Adobe Reader (gratis). I utskriftsmenyn väljer man "Verklig storlek". I fliken Banner skrivs förstoring och fönstret visar hur ritningen fördelas över ett antal papper. Jag klickade även i markering av överlapp. Då är det lätt att lägga bladen med rätt överlapp.

    Min stab mäter nu drygt metern så det blir min största kärra när den äntligen blir klar.

    När jag kommer igång skapar jag en egen byggtråd om denna kärra. Den blir ju unik...

    Anders

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Sidan 9 i manualen listar ju alla lister och flak men jag kan rekommendera att istället för en massa lister bara köpa flak + en listskärare så skär man själv till alla lister av flak så behöver man bara köpa flak. Det blir billigare och mer flexibelt eftersom man då enkelt kan ändra till lite andra dimensioner på listerna vilket kan behövas om balsan är väldigt lätt så man kanske behöver öka listdimension på en del ställen.

    Man kör lätt fast bara för att det kanske fattas en enda list, har man då en listskärare och flak så kör man aldrig fast av så simpla skäl utan det är bara att skära till en passande list av de flak man har.

    Om man sen alltid skär listerna i flakens fulla längd så har man alltid en hel rak kant att skära efter.

    Skall lister böjas så skär man två styck i halva dimensionen, blöter med fönsterputs o limmar ihop efter böjning med CA-lim så har man en list i rätt dimension och böjd i rätt form.

    Hej
    PF

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Till C balsa rekommenderar jag bandsåg med stöd, blir kanon bra. använder det till att ersätta plywood där jag anser att det inte behövs.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Härliga och bra tips. Det blir spännande och mycket jobb. Att bara köpa balsaflak låter som en jättebra idé.

  10. #10
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    En fråga till expertisen: Om jag bygger Big Lift med 2,8 meter spännvidd blir stabben 1 meter!
    Har sett flera som bygger med tråd och löder i stället för balsa, plywood och "pinnar"

    Kan man få en rekommendation om vilken metod jag bör välja?

    Tack på förhand
    Anders

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det hänger väl på dig som byggare, känner du att det känns bra, du har kunskaperna och tillgång till material så kan du välja vilket du vill.

    Metall har sin tjusning, blir dock skrynklig om du klämmer den. Trä är säkert mest förlåtande och enklast att laga.

    Tillverkningsmässigt blir det lite mer krav på jigg när man bygger i metall kan jag inbilla mig.

    Fast metallflyg är fräckt och vi har ju sett någon här som är otroligt duktig på att bocka/knäcka metall till sina modellflygplan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #13


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej jonas,

    Så här tänker jag när jag när jag bygger....om modellen har en riktig förebild försöker jag efterlikna byggsättet så mycket som möjligt (eller så mycket jag orkar)...då blir det ofta en blandning av material/byggsätt, t ex rör i kroppen och trä i vingar. Om det är en modell utan riktig förebild blir det ofta ett byggsätt av mer traditionell typ, balsa och trälister med plast- eller väv-klädsel. Eller om det passar formerna på bygget frigolit med skal i någon form. Sen får man förstås också ta med i beräkningen vad man har för möjligheter för att hantera de valda materialen och givetvis fundera över hållfasthet i relation till vikt. Och vad modellen skall användas till...

    Något som har påverkat mig mycket är Paolo Severins sajt där han beskriver sina modeller och följande citat därifrån:

    "I believe the greatest satisfaction a modeler can have is the sensation of building and flying a real plane. Just simply smaller."
    Paolo Severin
    .

    MVH
    Kjell

  14. #14
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Tack för all input. Det värdesätter jag mycket.

  15. #15
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Häromkvällen hämtade jag ett hyllplan från förrådet och började tejpa upp och rita på för en vinge.

    Idag blev det ett par timmar i bygglokalen med sprygeltillverkning. Det saknas nu bara två par, som vi inte hann med innan hemgång men det räknar jag med att hinna imorgon. Måste beställa listmaterial innan limning kan ske.

    Det får räcka för idag.

  16. #16
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard Ritningen

    Idag har datorn, skrivaren och jag jobbat:
    - Datorn har skalat om pdf-filen till "rätt" format
    - Skrivaren har skrivit ut ritningen på 50st A4
    - Jag har legat på golvet och beskurit och limmat ihop ritningen

    På bilden syns ritningen samt översikten, i ovankant, på 2st A4 som storleksjämförelse.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	_DSD3478.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	56056

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •