Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

mne: G ner frn 5s till 4s. Vad hnder

Standard G ner frn 5s till 4s. Vad hnder

Hej!

Jag har en nybyggd dubbeldckare som jag har tnkt flyga med 5s ack mest fr att jag har sdana och att motorn ska fungera med 5s. Motorn jag anvnder r en E-Max GT2826/06 710KV vikt 175g. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=953

Jag ar gjort en del markkrning med modellen s pass att hjulen lmnat marken. Det jag mrkt r att det inte krvs srskilt mycket gas fr att komma upp i luften och funderar p vad som skulle hnda om jag bytte till 4s.

Men vad hnder rent konkret nr det gller effekt och flygtid o.s.v. behver man byta till en annan propeller? Strre / mindre?

/Mats

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

5cell = 18.5-21V
    4cell = 14.8-16.8V

Motorn r 710kv(RPM per Volt)
    Resultat, full gas:
    5cell: 13135-14910 RPM
    4cell: 10508-11928 RPM

S ja, du behver nog en strre propeller fr att uppn i nrheten av samma kraft p 4cell, flyger skert helt ok men knns nog inte lika rapp.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Knns motorn alltfr kraftfull s blir det skert bttre genom att minska med en cell. Annars s r det som vanligt - skall man behlla inmatad effekt s mste belastningen blir strre = strre propp. Men d kar ven strmfrbrukningen s det gller att ha ett reglage (och ackar) som pallar. Samt att ven ta hnsyn till markfrigngen fr propellern eftersom en strre propp givetvis hamnar nrmare marken.
    Roger

Standard

Motorn kan vl ocks dra mer strm fr att orka med den stora proppen och nskade hastighet?
    Men fullgas, hur ofta behvs det? Flyger du bara p 6000 rpm s spelar det ingen roll?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Frebilden r en Oldtimer frn 1927 s risken att det gr fr lngsamt r inte s stor om man vill flyga ngorlunda skalalikt och det vill jag. Som den knns nu lttar den p 1/4 gas s en effektminskning gr ingenting. Men r det ngon fara att anvnda samma propeller om den orkar vilket den skert gr?

Han som konstruerat modellen anvnde 5s men menade att modellen blev vermotoriserad. Jag hat byggt den efter en ritning i RCM&e s det finns inte ngra tillverkarspecar p den.

/Mats

Standard

Med den modellen kommer det nog inte att bli mycket fullgasflygning.

Rekommendation fr propeller r: APC-E 13x6.5 (5S LiPo) APC-E 14x7 (4S LiPo)
    Jag har 13x6,5 propp och ett 60 A Hobby Wing fartreglage.

/Mats

Reg.datum
    Aug 2014
    Inlgg
    22
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    SSBK

Standard

Du verkar ju vilja ha mindre kraft, och det fr du ju med 4s och behlla proppen. Byte till strre propp s blir det ju lika som frut.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 631
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Ny blir man ju nyfiken - var har du bilder p dubbeldckaren.
    Jag har en p gng som vntar p provflygning - satte mottagacken p laddning i onsdags men har inte ftt tummarna loss att flyga n.
    Aviatik heter denna och den var inte tnkt fr elmotor s det r skert inte samma plan. Aviatik kom frst i en tysk tidning men senare som ritning i MFN p 80-talet.

Standard

S hr ser den ut och heter Hawker Cygnet. Den byggdes i bara tv exemplar plus att det har byggts ngon replika av den.

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Cygnet.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	53147

Vad r det fr modell du har byggt?

/Mats

Standard

Lgre Volt betyder hgre Ampere. = kortare flygtid
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 631
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Med samma propeller betyder lgre volt ocks lgre ampere vl?
    U=R*I och R r vl samma?
    Men helt rtt i att flygtiden br minska om man har samma uttagen effekt p ett mindre batteri.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 631
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    S hr ser den ut och heter Hawker Cygnet. Den byggdes i bara tv exemplar plus att det har byggts ngon replika av den.

Namn:	Cygnet.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	53147

Vad r det fr modell du har byggt?

/Mats
    Vet inte om Aviatik har ngon direkt frebild men p ritningen har den de typiska tyska insvngningarna i bakkant p vinge och stabbe, vilket vi inte har petat dit. Mjligen lite lik Fokker DVII. Det var flottrer med som ritning. Och det r inte jag som byggt krran utan ett terapijobb till en av klubbens oldboys Evert Andersson som enbart r linflygare men behvde ngon lite mera utmanande n combatvingar tyckte jag :-)

Namn:	150623-01.JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	53152

Reg.datum
    Aug 2014
    Inlgg
    22
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    SSBK

Standard

Och gr man frn 5s till 4s kan man g upp med Ah fr att f lika tungt batteri

Reg.datum
    Aug 2014
    Inlgg
    22
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    SSBK

Standard

U*I=P P= Effekt i W (watt)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Lgre Volt betyder hgre Ampere. = kortare flygtid
    N - med samma propeller s blir det precis tvrtom.
    Roger

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 025
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Fr jag frska?

Antal celler spelar ingen roll egentligen. Det handlar om en systemeffekt. Inte inmatad effekt som du mter utan dragkraft i nosen p flygplanet i flygfart.

Ett exempel: RareBear med 8x8 propeller flyger 175km/h i topparna med flygtid p 9minuter. Samma batteri i en Flktkrra flyger 155km/h i topparna och bara 4.5minuter flygtid. Samma antal celler, samma kapacitet samma batteri exakt (ja samma individ) men helt olika flygtid.

Man behver komponera en drivlina som passar sitt flygplan. Ofta gr man en kompromiss, en kompromiss som i de flesta fall regleras av plnboken och i andra fall av en prestandahunger. Exempelvis ett 3D flygplan dr maximaldragkraft prioriteras fre effektivitet i flygfart.

Well. Du vill minska din effekt. Jag hade helt klart bytt till mindre drivlina, mindre allt och ftt ner vikten. Vill man inte det s finns ju gasreglaget att anvnda. Lite extra knuff i starten eller krislgen r gult vrd och sen dra av bara s r problemet lst utan nya investeringar.

En propeller med mer pitch kommer ge dig lite bttre flygfart p lgre varvtal, en 13x6.5 kan ersttas med en 13x8. Du verlastar din motor vid fullgas, men det kvittar eftersom du flyger runt p delgas, den hgre pitchen gr dessutom att gaspdraget kan hllas nnu lgre.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Tog upp den i det bl idag och efter en lite nervs maiden, otroligt knslig p hjdrodret, s kollade jag CG en gng till. Jag behver nog vikten frn ett 5s batteri och som Henke sger gr det ju att dra av gasen. Jag fr testa lite till och se vad jag bestmmer mig fr. Motorn som sitter i r specad fr 4-5s. Jmfr jag med min Hacker som sitter i en Edge 60" s vger vl den dubbelt s mycket men ven den flyger jag med 5s.

/Mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Vet inte om Aviatik har ngon direkt frebild men p ritningen har den de typiska tyska insvngningarna i bakkant p vinge och stabbe, vilket vi inte har petat dit. Mjligen lite lik Fokker DVII. Det var flottrer med som ritning. Och det r inte jag som byggt krran utan ett terapijobb till en av klubbens oldboys Evert Andersson som enbart r linflygare men behvde ngon lite mera utmanande n combatvingar tyckte jag :-)

Namn:	150623-01.JPG 
Visningar:	93 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	53152
    Jag Googlade p Aviatik och visst har det funnits ett flygplan med det namnet eller flera olika varianter faktiskt. https://en.wikipedia.org/wiki/Aviatik_C.I Men den r ju inte riktigt lik din men det finns som sagt flera flygplan med det namnet.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-07-05 klockan 22:57.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 631
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Denna Aviatik r nog ett rent modellflygplan ven om den r inspirerad av den gamla dubbeldckaren vilket syns p den rundade framkanten p fenan, liksom Das Ugly Stik verkar vara inspirerad av en gammal tysk maskin. Den tyska (FMT) varianten var 3-kanalig men den som presenterades med ritning i MFN har skevroder p undervingen (s att det blir enklare att dra kabel gissar jag).
    Jag tror skert att din Hawker Cygnet r mera skalalik.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •