Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Gå ner från 5s till 4s. Vad händer

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Gå ner från 5s till 4s. Vad händer

    Hej!

    Jag har en nybyggd dubbeldäckare som jag har tänkt flyga med 5s ack mest för att jag har sådana och att motorn ska fungera med 5s. Motorn jag använder är en E-Max GT2826/06 710KV vikt 175g. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=953

    Jag ar gjort en del markkörning med modellen så pass att hjulen lämnat marken. Det jag märkt är att det inte krävs särskilt mycket gas för att komma upp i luften och funderar på vad som skulle hända om jag bytte till 4s.

    Men vad händer rent konkret när det gäller effekt och flygtid o.s.v. behöver man byta till en annan propeller? Större / mindre?

    /Mats

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    5cell = 18.5-21V
    4cell = 14.8-16.8V

    Motorn är 710kv(RPM per Volt)
    Resultat, full gas:
    5cell: 13135-14910 RPM
    4cell: 10508-11928 RPM

    Så ja, du behöver nog en större propeller för att uppnå i närheten av samma kraft på 4cell, flyger säkert helt ok men känns nog inte lika rapp.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns motorn alltför kraftfull så blir det säkert bättre genom att minska med en cell. Annars så är det som vanligt - skall man behålla inmatad effekt så måste belastningen blir större = större propp. Men då ökar även strömförbrukningen så det gäller att ha ett reglage (och ackar) som pallar. Samt att även ta hänsyn till markfrigången för propellern eftersom en större propp givetvis hamnar närmare marken.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Motorn kan väl också dra mer ström för att orka med den stora proppen och önskade hastighet?
    Men fullgas, hur ofta behövs det? Flyger du bara på 6000 rpm så spelar det ingen roll?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Förebilden är en Oldtimer från 1927 så risken att det går för långsamt är inte så stor om man vill flyga någorlunda skalalikt och det vill jag. Som den känns nu lättar den på 1/4 gas så en effektminskning gör ingenting. Men är det någon fara att använda samma propeller om den orkar vilket den säkert gör?

    Han som konstruerat modellen använde 5s men menade att modellen blev övermotoriserad. Jag hat byggt den efter en ritning i RCM&e så det finns inte några tillverkarspecar på den.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Med den modellen kommer det nog inte att bli mycket fullgasflygning.

    Rekommendation för propeller är: APC-E 13x6.5 (5S LiPo) APC-E 14x7 (4S LiPo)
    Jag har 13x6,5 propp och ett 60 A Hobby Wing fartreglage.

    /Mats

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    SSBK

    Standard

    Du verkar ju vilja ha mindre kraft, och det får du ju med 4s och behålla proppen. Byte till större propp så blir det ju lika som förut.

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ny blir man ju nyfiken - var har du bilder på dubbeldäckaren.
    Jag har en på gång som väntar på provflygning - satte mottagacken på laddning i onsdags men har inte fått tummarna loss att flyga än.
    Aviatik heter denna och den var inte tänkt för elmotor så det är säkert inte samma plan. Aviatik kom först i en tysk tidning men senare som ritning i MFN på 80-talet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Så här ser den ut och heter Hawker Cygnet. Den byggdes i bara två exemplar plus att det har byggts någon replika av den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cygnet.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	53147

    Vad är det för modell du har byggt?

    /Mats

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Så här ser den ut och heter Hawker Cygnet. Den byggdes i bara två exemplar plus att det har byggts någon replika av den.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Cygnet.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	53147

    Vad är det för modell du har byggt?

    /Mats
    Vet inte om Aviatik har någon direkt förebild men på ritningen har den de typiska tyska insvängningarna i bakkant på vinge och stabbe, vilket vi inte har petat dit. Möjligen lite lik Fokker DVII. Det var flottörer med som ritning. Och det är inte jag som byggt kärran utan ett terapijobb till en av klubbens oldboys Evert Andersson som enbart är linflygare men behövde någon lite mera utmanande än combatvingar tyckte jag :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	150623-01.JPG 
Visningar:	128 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	53152
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    SSBK

    Standard

    Och går man från 5s till 4s kan man gå upp med Ah för att få lika tungt batteri

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    SSBK

    Standard

    U*I=P P= Effekt i W (watt)

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Vet inte om Aviatik har någon direkt förebild men på ritningen har den de typiska tyska insvängningarna i bakkant på vinge och stabbe, vilket vi inte har petat dit. Möjligen lite lik Fokker DVII. Det var flottörer med som ritning. Och det är inte jag som byggt kärran utan ett terapijobb till en av klubbens oldboys Evert Andersson som enbart är linflygare men behövde någon lite mera utmanande än combatvingar tyckte jag :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	150623-01.JPG 
Visningar:	128 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	53152
    Jag Googlade på Aviatik och visst har det funnits ett flygplan med det namnet eller flera olika varianter faktiskt. https://en.wikipedia.org/wiki/Aviatik_C.I Men den är ju inte riktigt lik din men det finns som sagt flera flygplan med det namnet.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-07-05 klockan 22:57.

  14. #14

  15. #15

    Standard

    Lägre Volt betyder högre Ampere. = kortare flygtid
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Lägre Volt betyder högre Ampere. = kortare flygtid
    Nä - med samma propeller så blir det precis tvärtom.
    Roger

  17. #17

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Med samma propeller betyder lägre volt också lägre ampere väl?
    U=R*I och R är väl samma?
    Men helt rätt i att flygtiden bör minska om man har samma uttagen effekt på ett mindre batteri.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Får jag försöka?

    Antal celler spelar ingen roll egentligen. Det handlar om en systemeffekt. Inte inmatad effekt som du mäter utan dragkraft i nosen på flygplanet i flygfart.

    Ett exempel: RareBear med 8x8 propeller flyger 175km/h i topparna med flygtid på 9minuter. Samma batteri i en Fläktkärra flyger 155km/h i topparna och bara 4.5minuter flygtid. Samma antal celler, samma kapacitet samma batteri exakt (ja samma individ) men helt olika flygtid.

    Man behöver komponera en drivlina som passar sitt flygplan. Ofta gör man en kompromiss, en kompromiss som i de flesta fall regleras av plånboken och i andra fall av en prestandahunger. Exempelvis ett 3D flygplan där maximaldragkraft prioriteras före effektivitet i flygfart.


    Well. Du vill minska din effekt. Jag hade helt klart bytt till mindre drivlina, mindre allt och fått ner vikten. Vill man inte det så finns ju gasreglaget att använda. Lite extra knuff i starten eller krislägen är gult värd och sen dra av bara så är problemet löst utan nya investeringar.

    En propeller med mer pitch kommer ge dig lite bättre flygfart på lägre varvtal, en 13x6.5 kan ersättas med en 13x8. Du överlastar din motor vid fullgas, men det kvittar eftersom du flyger runt på delgas, den högre pitchen gör dessutom att gaspådraget kan hållas ännu lägre.
    Superhero

  19. #19

    Standard

    Tog upp den i det blå idag och efter en lite nervös maiden, otroligt känslig på höjdrodret, så kollade jag CG en gång till. Jag behöver nog vikten från ett 5s batteri och som Henke säger går det ju att dra av gasen. Jag får testa lite till och se vad jag bestämmer mig för. Motorn som sitter i är specad för 4-5s. Jämför jag med min Hacker som sitter i en Edge 60" så väger väl den dubbelt så mycket men även den flyger jag med 5s.

    /Mats

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Denna Aviatik är nog ett rent modellflygplan även om den är inspirerad av den gamla dubbeldäckaren vilket syns på den rundade framkanten på fenan, liksom Das Ugly Stik verkar vara inspirerad av en gammal tysk maskin. Den tyska (FMT) varianten var 3-kanalig men den som presenterades med ritning i MFN har skevroder på undervingen (så att det blir enklare att dra kabel gissar jag).
    Jag tror säkert att din Hawker Cygnet är mera skalalik.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •