Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: En sån där spitt till..

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard En sån där spitt till..

    Är idag hur nöjd som helst,började dan med bad uti Östersjön för att efter detta avlägga en visit hos Generaldirektör Guru Hallberg som ansåg att min Spitt var mogen för avhämtning efter avslutat lackjobb..
    O jisses vad fin den blev!
    Åkte hemåt o skruvade ihop härket o sen var det fram med kameran:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4349.jpg 
Visningar:	368 
Storlek:	118,6 KB 
Id:	53154

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4352.jpg 
Visningar:	414 
Storlek:	135,8 KB 
Id:	53155

    Åbäket som har haft det bra i Guruns verkstad är en Composite ARF utrustad med en DLE 55 med elstart,ställben o hjul från en Spit som dessvärre inte finns med oss längre,Electron retracts som verka funka finfint.
    Blev provflugen innan den försvann till kusten,förfinad med dekaler från en firma jag numera varmt kan rekomendera, http://www.callie-graphics.com/index.php ,de gör dekaler i den skala kunden vill ha till humana priser och med bra kvalitet .
    Färgen gjordes som följer:Printade ut tre trevliga färger på fotopapper (färgerna hittade hos div . firmor),medtogs till den lokale färghandlaren,skannades av där o blandades för att sedan applicera med Guru-kvalitetstämpel på sig.

    Tack o Guru för hjälpen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2

    Standard

    Vilken tjusig en Var i Östersund och såg Biltemas fullskala Spitfire för ett par veckor sedan och både ljud och åsyn är svårslaget. Är en modell av den storleken du har svårflugen på alla sätt eller bara några?

    /Mats

  3. #3
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ljudet från en Merlin/Griffon (den senare morrar så ljuvligt) är inte att förväxla med ljudet från en 2-takts kvalitetsspis
    med en original avgasledare!
    Så den kanske lämnar liiite i övrigt att önska just i det fallet...

    Att flyga den: de större modellerna,allra helst den här,flyger i stort sett alltid bättre och är snällare än sina mindre släktingar,
    CARF Spitten med det jag har stoppat i den blir "lätt" så när jag klantade till det innan den försvann på lack så fick jag i stort sett nödlanda den (pga att en cell hade gått i tändningsaccen och chauffören inte hade vett o fatta det innan flygningen)
    och den är riktigt snäll o förlåtande för mina tillkortakommanden pga nervositet o ringrost.

    99 % av osäkerheten man har med större modeller sitter i huvudet på en själv för de jag har flugit
    är fantastiska,har både stor o liten DC3,lika med Spit,Mustang ,Cub o några till som jag har,den största
    grejen är att de fodrar mera utrymme både i luften och under start/landning.
    Och att de pga sin vikt är VÄLDIGT oförlåtande för kassa landningar så för min del är det mycket sånt jag nöter.
    Kan man komma förbi den där mentala biten så är de förbluffande välflygande tingestar som är stabila i luften o beter
    mer som fullskala än sina mindre släktingar..
    En filmsnutt när jag höll på att klanta till det i våras:



    Jag tror att denna kan vara ett av de bättre instegen i kvartsskalaklassen,den flyger riktigt bra och är stabil samt snäll som en Spitt ska vara!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Snygg maskin, snyggt fluget - speciellt för att vara förarlöst! :-)
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jäkligt trevlig.
    Läckert med el-startern.
    Hur fungerar den med tjoken?? Är den automatisk på någe vis eller?
    Nu när den är proffsmålad tycker jag nog att en pilot vore pricken över I:et Bokis ;-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  6. #6

    Standard

    GÖTT me tvåtakt
    Såg ut som spinnern inte ville vara med när du landade.
    KJ

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tackar!
    Tja,den flygningen var kanske inte mycket att skriva hem om för motorn ledsnade men det visar tycker jag att det är en snäll kärra.
    Choke? Jorå,ett servo till en sån så finns det ,används en gång om den stått länge annars är ju walbro fiffiga förgasare på den fronten,går motorn runt så pumpar den in lite varje varv tills den startar och med startmotor så är det ypperligt!
    Nu när jag flaxade igår så visade det sig att höjdroderservot centrerade illa,fick ingen stil på sniffarna(och då är det inget kostar lite servo från början) samt att tanken hade en litet läckage..
    Doktor Warben Bonnkertson diagnosticerade vänligt men bestämt och utan saltade räkningar så nu är den tebax på byggbordet med nytt servo och en tank på väg med det där nya,blåa bolaget.
    Piloter är överskattade,har helt gått över till WW II dröneritänket men ska fundera på saken...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •