Reklam

Resultat 1 till 19 av 19

mne: vga in tyngdpunkten p dubbledckare.

Standard vga in tyngdpunkten p dubbledckare.

Jag premirflg en nybyggd dubbeldckare idag och efter att lyckats ta ner den hel efter en vinglig frd har jag en knsla av att tyngdpunkten r fr lngt bak. Men jag tycker inte det r helt enkelt att avgra tyngdpunkten nr vervingen ligger en bit ovanfr kroppen. Den balanserar ju ven om man flyttar fingrarna ngon cm framt eller bakt genom att den hnger i vingen. Man kunde ju vnda den upp och ner frsts men det knns lite vingligt o andra sidan. OBS det handlar inte om var CG ska ligga utan hur man avgr nr den ligger dr den ska.

/Mats

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linkping

Standard

Hng upp modellen med ett par snren i en krok i taket. Se till att den ligger plant i rtt flyglge.
    Hng ett lod frn kroken i taket. Lodet pekar nu rakt ner p CG.
    Pekkala gjorde s med lill-draken, kolla bilderna i detta inlgg: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post378890
    /A

qrts avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    240
    Klubb
    Stranda MFK

Standard

Mats, hr finns beskrivningen. http://home.mindspring.com/~the-plum...%20Machine.htm

mhv/Kurt

Standard

Jag lste faktiskt om den metoden d jag Googlade om tyngdpunkt p dubbeldckare. Frmodligen blir det vldigt exakt med den metoden bara man hittar en lmplig krok. Man fr vl ta ner en taklampa och anvnda den kroken vid ngot tillflle d frugan inte r hemma. Undrar om det r en frdel med s lnga linor som mjligt.

/Mats

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Du har vl 2 vingar. Om det r fr oknsligt med vervingen kan du vl hlla fingrarna p undervingen i stllet s blir den knslig. andra sidan s r det vl bara att prova med lite vikt i nosen s knner du om det blir trevligare att flyga.
    Dubbeldckare r lite speciella och br precis som cubar flygas med sidoroder fr att det inte ska se och knnas skumt.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Alla krror med alla roder mr nog bra att ocks flygas med just alla roder... Nt som tyvrr mnga av oss RC-flygare fuskar en aning med emellant.
    Roger

Standard

Nu har jag hngt upp modellen i en lampkrok och kan konstatera att tyngdpunkten ligger dr den ska enligt byggbeskrivningen. Det som verkar vara vldigt viktigt med den hr metoden r att modellen hnger s exakt i flyglge som det gr. Hr r lite bilder p arrangemanget. Jag har tv ackar varav den ena r lite strre. Med den strre kommer CG ngra mm fr lngt fram och med den mindre ngra mm fr lngt bak eller nstan exakt. Mjlighet finns att justera den strre acken lite lngre bak s att att inte egenskaperna ndras. Men ska testa s lngt fram det gr och se om det gr ngon skillnad.
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Foto0065.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	52,6 KB 
Id:	53160
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Foto0066.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	53161

P bilderna hnger den lite fr mycket framt vilket jag justerat. Jag utgick frn stabben och frskte f den i vg.

Jag flyger alltid aktivt med sidorodret efter att ha lrt mig flyga med en Cub P den hr mixade jag dock in sida men det kommer jag att ta bort nr jag flugit den ngra gnger. Jag tycker det r lite mera sport att skta det sjlv. Men nu var det inte dr den kndes nervs utan p hjdrodret. Jag har nu minskat utslaget p det relativt stora hjdrodret samt lagt in lite diff s att det r lite mindre dyk n hjd. S vill jag ha det dels fr att den ska taxa bttre plus att det ibland kan behvas lite extra hjdroder vid landning i lg fart. Men viktigast r att jag minskat betydligt p utslagen och d kndes den bttre. Det var nog ven ganska oroligt i luften efter en blsig dag plus premirnerver.

/Mats

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

Med denna metod pekar faktiskt lodet ALLTID p CG, oavsett flyglge eller hur maskinen hnger.

Men om man har ett mtt p CG relativt t.ex vervingens framkant, d blir det viktigt att den hnger i rtt lge. CG ligger ju sllan mitt i vervingen, en bit nedanfr snarare. D blir det ett vinkelfel frn CG upp till mtpunkten p vingen om maskinen hnger fel.
    /A

Standard

Ok! S blir det naturligtvis. P en konstflygmodell med vingen mitt i centrumlinjen spelar det s att sga mindre roll om nosen pekar lite upp eller ner nr man mter. Men p min dubbeldckare gjorde det ganska stor skillnad d jag hade mrkt ut CG p vervingen och ngot annat r ju inte mjligt om man inte vill gr hl i vingen fr lodet

/Mats

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Hmmm....
    Bra tips!
    Men, funkar detta p taperade vingar? Eller elliptiska? Eller pilformade???
    Retroholic!

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

Vingformen har ingen som helst betydelse fr mtmetoden. Den pekar ut CG p vad som helst...
    Dremot kan det ju vara marigt att berkna var CG ska vara med konstiga vingar. Finns vl en del geometriska metoder att ta till dr.
    /A

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

Om man har en stor maskin kan det ju vara svrt att hnga upp den, n vrre att balansera den p fingertopparna. D kan metoden att placera vgar under landstllshjulen vara bra. Om man sedan mter avstnden mellan hjulen och tar med vikterna i berknning s fr man fram momentet vid varje punkt. Utifrn detta kan man d berkna var CG ligger.
    Denna metod anvnds ofta p fullskalaflyg.
    Finns frdiga xl-sheet fr att berkna detta, t.ex hr: http://www.lightaircraftassociation....nd_b_main.html
    /A

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 952
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Ove (Airmedia) hade nt inlgg fr ett bra tag sedan hur man mter in tyngdpunkten relativt en punkt framfr nosen.
    Jag kommer inte ihg proceduren, men jag vet vi snackade om samma process nr jag tog UL-cert fr en del r sedan...

Nn som kommer ihg det inlgget??
    Retroholic!

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

Jepp kommer ihg det, det r samma princip som i mitt inlgg ovan.
    /A
    Edit, detta xl-sheet r nog ett bttre exempel: http://dawnpatrol.org/Wghtbal.htm
    Det finns fler om man sker lite.
    Senast redigerat av andWho den 2015-07-05 klockan 21:35.

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    298
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    (miljonr i tid ) pensionr
    Klubb
    Kungsngens modellflygklubb

Standard

Ball krra,vad r det fr modell,storlek vikt och r det en engelsk byggsats
    Undrar Tobbe

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlgg
    Ball krra,vad r det fr modell,storlek vikt och r det en engelsk byggsats
    Undrar Tobbe
    Hej Tobbe!

Den r byggd efter en ritning som fljde med tidningen RCM&e fr ngra r sedan. Jag brjade bygga p den hsten 2011. Men sedan har den sttt nstan frdig i ett hrn ett par r. Hr finns en byggtrd som modellens konstruktr har lagt ut. http://www.modelflying.co.uk/forums/...s.asp?th=46673

Frebilden byggdes i bara tv exemplar fr att stlla upp i en tvling fr mindre flygplan 1924. Motorkrngel gjorde att framgngen i tvlingen uteblev men den visade trots det upp goda egenskaper i flera avseenden.

/Mats

Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    298
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    (miljonr i tid ) pensionr
    Klubb
    Kungsngens modellflygklubb

Standard

Tack Mats

Standard

Nu har jag hunnit testa min dubbeldckare lite mer och nu tycker jag den r vldigt rolig att flyga. Knsligheten berodde nog mest p fr stora utslag och fr nervsa fingrar. Jag har flugit den vldigt lugnt och inte utmanat det men ett par loopingar har det blivit plus att jag hat testat vad som hnder nr den stalar. Det som hnder r den den lugnt tippar fram och ganska snart bygger upp fart och brjar flyga igen. Inga tendenser att klippa eller vika sig s lngt jag kunde mrka och det gr vldigt lngsamt nr den vl tippar framt.

Lite speciellt nr man svnger med den r att nr den vl bankat fr man ge motskev genom svngen och ganska mycket sida och hjd om det ska se bra ut. Men det r vl som det ska vara p en gammal dubbeldckare gissar jag.

Det enda trista r att det r hart nr omjligt att landa utan att det slutar med en ground loop i vrt tjocka grs p fltet. Det har lyckats ngon gng med att mta med lite gas men inte ltt. Ett problem r vl att jag minskat s mycket p hjdroderutslaget. Det r helt tillrckligt vid flygning men vid utrullning och taxning skulle det behvas lite mer.

/Mats

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb

Standard

Hittade den hr frdiga produkten som implementerar vikt/balans/moment - metoden fr att avgra var CG ligger.
    Tre vgar/last-sensorer och en centralenhet med touch screen, lite dyraste laget kanske:
    http://www.chiefaircraft.com/radio-c...m-cgmeter.html
    /A

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •