Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Problem med Fartreglage.

  1. #1

    Standard Problem med Fartreglage.

    Hej, jag har en p-40 Warhawk från Lanxiang. http://www.bananahobby.com/8-ch-blit...html#navImages

    Jag har problem någonstans mellan Batteri-Fartreglage-Motor.
    Allt börja med att jag skulle ställa in fartreglaget (massa pipande hit och dit).
    Då kom jag fram till att det fartreglaget jag fått till planet inte stämmer alls med instruktionsbokens pip-schema.

    Jag har letat överallt för att få fram det fartreglaget jag har fått. Det närmsta jag kommit fram till är
    http://www.suppomodel.com/ESC/50A.html.
    Där stämmer pip-schemat mycket bättre, men ändå inte hundra.

    Sen har jag ett extra kretskort till mitt fartreglage där det bara kommer en svart och röd kabel till och från.. Jag gissar på att det är någon form av BEC. Sen kommer där även ut vanliga svart röd vit signalkabel som styr trottlen. Jag har försökt ställa in fartreglaget så gott jag kan, men det funkar inte som det borde.
    När jag ökar trollen så går motorn fint, men så fort jag kommer över 50% så klipper den och motorn stannar följt av ett långt pip.

    min fråga är mest om någon har en aning om vad detta kan bero på?
    Annars antar jag att det är nästan bäst att köpa ett annat fartreglage som man vet funkar. Detta är ju till 100% någon form av kinatillverkat.

    Tacksam för svar
    Mvh Emil

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Reglaget verkar vara i klenaste laget, du berättar inget om vilka batteri eller vad det är för motor och belastning(propeller)?
    Vi vill veta hela sanningen och ta gärna bilder på grejorna, vilket ibland kan säga merän 1000 ord.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0325.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	53177Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0324.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	53178Dessa sladdarna kommer från Fartreglaget.

    Det jag får fram från instruktionsboken är:
    Brushless motor: 50x60mm 290kv
    weight:4500g
    thrust: 5600g
    propeller diameter 18in.

    mer än så kan jag tyvärr inte få fram.
    mvh Emil

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du kontaktat leverantören av grejorna ? Det brukar vara det första man gör när problem dyker upp på nya grejor. Har du flugit eldrivet tidigare eller är detta ditt första elplan ? Om det är ditt första elplan så tycker jag personligen att det är ett lite för stort och kraftfullt - inte minst säkerhetsmässigt där man kan göra illa sig ordentligt om man inte har full koll på det elektriska.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har du kontaktat leverantören av grejorna ? Det brukar vara det första man gör när problem dyker upp på nya grejor.
    Roger
    Japp. Inget svar därifrån ännu.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På dom igen...
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    På dom igen...
    Roger
    Får nog göra det. Känns lite som att man inte fått rätt saker. mest att de har slängt ihop en setup som inte riktigt känns rätt

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kan säga att med den motorn/reglaget/proppen kommer kanske inte din modell att lyfta. Du borde köra med minst 8S för att få snurr på den motorn och ta ut cirka 1300W. Hur vet jag det? Jo jag har haft ungefär samma setup på en modell som är 1.5m i spännvidd. och din är större.
    .



    Citat Ursprungligen postat av kryllet Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0325.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	53177Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0324.jpg 
Visningar:	139 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	53178Dessa sladdarna kommer från Fartreglaget.

    Det jag får fram från instruktionsboken är:
    Brushless motor: 50x60mm 290kv
    weight:4500g
    thrust: 5600g
    propeller diameter 18in.

    mer än så kan jag tyvärr inte få fram.
    mvh Emil
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen känns väl också 17 g servon som en aning malplacerade i en kärra som vägar uppåt 5 kg...
    F ö håller jag med Kenneth och det känns som att den elektriska utrustningen inte är riktigt anpassad till kärran, tyvärr.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag kan säga att med den motorn/reglaget/proppen kommer kanske inte din modell att lyfta. Du borde köra med minst 8S för att få snurr på den motorn och ta ut cirka 1300W. Hur vet jag det? Jo jag har haft ungefär samma setup på en modell som är 1.5m i spännvidd. och din är större.
    .
    ok. tackar för svaren. får försöka få kontakt med leverantören och ifrågasätta lite saker.
    På kommentarer och liknande på olika sidor nämner de ingenting om varken motor, fartreglage eller propeller.
    Får som sagt vänta på svar från leverantören, så får vi se

  11. #11

    Standard

    Såg på filmen från bananahobby nu. Och där rekommenderar de 6s 65C.
    På deras specifikationer står det att det räcker med 25C.
    Jag har 50C.
    Är det något som kan vara problemet med att motorn stannar vid 50%?

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Nja det är nog inte så tokigt med en 290kv motor och ett 6S batteri med en 18" (tre-bladig ?) snurra. På 8S skulle det nog gå rätt så varmt, minst sagt.
    /A

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Nja det är nog inte så tokigt med en 290kv motor och ett 6S batteri med en 18" (tre-bladig ?) snurra. På 8S skulle det nog gå rätt så varmt, minst sagt.
    /A
    japp den är trebladig. Tycker också att det är känns lite vasst att gå upp till 8S då alla deras rekommendationer är 6S, Men då jag inte har så stor erfarenhet själv så är alla tips bra.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    8S och lite mindre propp (2-bladig kanske) ger ju vid samma inmatade effekt lägre ström och det kan ju vara positivt. Såg inte heller att det var 3-bladig propp men enligt reservdelsspecen skall det vara 13*8" propp - stämmer det verkligen ? Under "Specifications" står det 18" dia men inget mått på stigningen... Men det är en tung kärra för den acken. En kompis kör en ca: hälften så tung kärra på samma ack-storlek som du har. Och räkna inte med att ack-specen (50C kontinuerligt) stämmer med verkligheten för dessa "Kina-ackar".
    Hur var det - är detta din första elmodell ? Oavsett om det är din första elmodell eller inte så glöm inte att ha en elektronisk "förregling" på motorn så att den inte kan starta utan att du verkligen har aktiverat den via t ex en switch ...
    Roger

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När du gasar kanske du överlastar BEC eller batteri. Då sjunker spänningen så mycket att batteriet sackar, och spänningskyddet går in. Ifall det är så eller inte är en spekulation från min sida. Det vore bra om du mätte så du fick reda på vad som händer.
    Jag använder en wattmeter men det går lika bara med tångamperemeter avsedd för likström
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Analyzer.html
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...-P-2000023354/
    fredrik

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det sitter en separat BEC i kärran och den blir nog inte överbelastad men däremot kan ju fartreglaget bli detta - och det var säkert det som Fredrik syftade på. Men som vanligt - "att mäta är att veta" och speciellt inom elflyget.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Mycket troligt att det lilla 3700mAh batteriet inte orkar med riktigt.
    Fast en första enstaka uppvarvning borde det ju orka med, om det var fulladdat. Det är ju ändå ett 50C batteri, ska ju palla med 50*3.7= 185A en kort stund.
    Annars är det vanligt att man kan behöva "high timing" inställning i ESC med lågvarviga motorer. Men då behöver du ju få tag på programmeringsanvisningarna...
    /A

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tittar man seriöst på videon så ser man att den knappt har någon fart, så en kraftigare paket hade jag rekommenderat.

    3.7 x 6 x 3.7 ger inte mycket effekt och då är detta på fullt skaft.
    Den verkar dock flyga, på videon. Då skall man tänka på att de Banana Hobby prylarna jag köpt, där har jag blivit tvingad att byta reglagen då de ligger precis på gränsen för vad som kan fungera.

    Hoppas du får tag i Programmeringskoderna till reglaget och får allt att fungera, sedan vill vi se en video från din flygning!

    Går det inte att få tag på koderna via tillverkaren?
    Senast redigerat av Kenneth E den 2015-07-06 klockan 16:53.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det sitter en separat BEC i kärran och den blir nog inte överbelastad men däremot kan ju fartreglaget bli detta - och det var säkert det som Fredrik syftade på. Men som vanligt - "att mäta är att veta" och speciellt inom elflyget.
    Roger
    Skrev fel i hettan, menade förstås ESC.
    fredrik

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    3.7 x 6 x 3.7 ger inte mycket effekt och då är detta på fullt skaft.
    Om du menar 3,7V x 6S x 3,7A så är det ett mått på batteriets energiinnehåll (Wh)
    För att veta max tillförd elektrisk effekt måste man mäta batterispänning och strömförbrukning vid max gas och multiplicera dessa.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •