Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Graupner fartreglage för borstade motorer

  1. #1

    Standard Graupner fartreglage för borstade motorer

    Har fått den stora förmånen att överta en Garupner Moonraker. En gåva från två gentlemän och mästerbyggare. I den sitter tre borstade 12V motorer som styrs via ett fartreglage, Graupner 3798. Är det någon i forumet som har kunskap och information om detta fartreglage som måste vara en raritet!??

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    söker man på google finns det flera tyska träffar
    Enligt text fartreglaget på ebay 6-12V, max 20A, med reversering
    http://lmgtfy.com/?q=graupner+fahrtr...+umpolung+3798
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Jo, men jag söker någon form av manual så jag inte bränner den vid första försök!?

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    söker man på google finns det flera tyska träffar
    Enligt text fartreglaget på ebay 6-12V, max 20A, med reversering
    http://lmgtfy.com/?q=graupner+fahrtr...+umpolung+3798

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Max 12V ansluts mellan rött (+) och svart (-) och en borstad motor ansluten på grå kablar så går det nog bra. Ta bort propellern om motorn inte är säkrad. Bind fast modellen om du har propellern kvar.

    Max 20A blir en/två borstad 480-motor eller två/tre borstade 400-motorer med lämplig propeller. Notera dock att de flesta borstmotorer är gjorda för 8,4V (7 SNiMh). Det är lämligt att använda 2S Lipo i stället. Annars brinner nog motorerna upp.

    Men för att skydda lipo med ditt gamla fartreglage behöver du nån typ av batterivakt. T.ex. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rm_2s_4s_.html
    fredrik

  5. #5
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 630
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Tror inte att du varken behöver binda fast eller ta bort propellrarna på båten :-) Men att ha den i en ställning när du mekar skyddar både båten och propparna.
    Det roliga med likströmmare är att man kunde välja att koppla motorerna i serie eller parallellt beroende på motortyp och spänning på batteriet. I båtar hade man ju ofta 12 V blybatteri så då var 2 st 6 V motorer lämpliga att koppla i serie.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Nu har jag fått igång fartreglaget som fungerar och levererar 12 V. I båten sitter två borstade Graupner Turbo 700 BB. När jag kopplar ihop hela paketet så händer saker - fartreglaget står och hackar och det händer inget på motorfronten. Kopplar jag 12V direkt på motorerna så händer inget alls. Har letat en lösning och tror att det behövs en kondensator över motor anslutningen - behövs tydligen ett kick för att få igång motorerna. Några råd om kondingar mm??

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •