Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hjälp! Försöker någon hacka mig?

  1. #1

    Standard Hjälp! Försöker någon hacka mig?

    Jag har ett konto på en sida som heter FPVLAB av den anledningen att det fanns en byggtråd om en Klemm 35 där. Idag fick jag ett e-postmeddelande med detta innehåll.

    Dear senmathal,

    Someone has tried to log into your account on FPVLAB - FPV Without The Interference with an incorrect password at least 5 times. This person has been prevented from attempting to login to your account for the next 15 minutes.

    The person trying to log into your account had the following IP address: 37.130.227.133


    När jag Googlade på IP adressen dök nedanstående upp.Tydligen har flera personer varit utsatta för något försök att utnyttja inloggning på forum. Vad bör jag vita för åtgärder och vad kan hända? Vad är dom ute efter?

    "This information should not be used for emergency purposes, trying to find someone's exact physical address, or other purposes that would require 100% accuracy. Please read about geolocation accuracy for more information.


    General IP Information

    IP: 37.130.227.133
    Decimal: 629334917
    Hostname: torland1-this.is.a.tor.exit.server.torland.is
    ASN: 13213
    ISP: Hosting Services
    Organization: Hosting Services
    Services: Confirmed proxy server
    Tor exit node
    Recently reported forum spam source. (1316)
    Assignment: Static IP
    Blacklist:
    Geolocation Information

    Country:
    Geolocation Map



    Person with this IP address tried to hack my account - 2015-06-29
    Same here. Hacker - 2015-06-30
    Proven hacker. Tried to access an account of mine - 2015-07-05
    Likewise... - 2015-07-09
    A person at this IP tried to access an account I have at an online forum. - 2015-07-09
    same-- hacker - tried to use my account on SEQAnswers - 2015-07-09
    Yep it's a hacker same to me - 2015-07-09
    Atomic Linux picking up this IP as a hacker - 2015-07-10
    Tried to hack my account on a forum - 2015-07-11
    They tried to access an account of mine July 11 - 2015-07-12
    tried to access my account 7/13/15 - 2015-07-13

    Enter up to 500 characters in your comment about this IP address. Please post questions in the forums.
    /Mats

  2. #2

    Standard

    Dom vill förmodligen använda ditt konto för att posta skräp och reklam för en massa skit. Inget att oro sig för direkt men scanna datorn efter skit bara för att va på säkra sidan.

  3. #3

    Standard

    Jag är inte så bra på sånt här men fungerar Spybot-S&D för att rensa det som behöver rensas. Lustigt nog körde jag det bara häromdagen.

    /Mats

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är väl inte alls säkert att någon försöker hacka din dator? Du kör väl inte på den servern.
    Men visst är det så att många försöker gissa användarnamn och lösenord till forum för att få legitima adresser adresser. Det lär man väl knappast kunna skudda sig mot hur mycket skydd man än har på sin egen dator.
    Jag fick byta konto på FB för att någon gissat rätt på mitt lösenord - eller använt fel lösenord för många gånger. Det gick inte att återställa och byta lösenord.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag är inte så bra på sånt här men fungerar Spybot-S&D för att rensa det som behöver rensas. Lustigt nog körde jag det bara häromdagen.

    /Mats
    Jag tror inte det är någon fara med din dator, det är någon som försöker stjäla ditt konto på FpvLab.

    Byt lösenord på FpvLab och använd ett lösenord med minst åtta tecken och minst en stor bokstav och minst en siffra så kan du sova lugnt.
    / Jonas

  6. #6

    Standard

    Nu har jag ändrat lösenordet till ett som jag tror ganska svårknäckt. Jag trodde i min enfald att man skulle kunna avsluta ett konto på ett forum men det verkar inte vara så enkelt. Jag har aldrig någon anledning att logga in där längre.

    /Mats

  7. #7

    Standard

    Hej.

    For at opnå en rigtig god beskyttelse, bør man hver 3.-4. måned udskifte sine Password og ikke bruge det samme Password for mange steder.

    www.Flyvetossen.dk

  8. #8

    Standard

    Problemet är bara att jag då skull utestänga mig själv från samtliga forum då jag aldrig skulle komma ihåg mina lösenord.

    /Mats

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Inget avancerat försök. Någon har försökt gissa ditt lösenord, eftersom bromsen för lösenirdsgissningar gick in redan efter 5 försök så ska han ha bra stor tur om han lyckas om du bara undviker de mest lättgissade lösenorden.
    Ipadressen tillhör en tor-exitnod och har ingenting med angriparen att göra. Googla TOR (The onion routing project) för detaljer.

  10. #10

    Standard

    Vad är vitsen med att försöka knycka mitt lösen ord på ett harmlöst forum? Vad kan dom göra om dom skulle lyckas?

    /Mats

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad är vitsen med att försöka knycka mitt lösen ord på ett harmlöst forum? Vad kan dom göra om dom skulle lyckas?

    /Mats
    Hitta din e-postadress och komma åt PayPal tex. Trött, så jag är inte säker. Men många har ju samma lösen på mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad är vitsen med att försöka knycka mitt lösen ord på ett harmlöst forum? Vad kan dom göra om dom skulle lyckas?

    /Mats
    Om de kommer åt ditt konto så kan de kanske ta över datorn (i alla fall om den är opatchad). Normalt har jag mellan 100 och 1000 såna försök om dagen. Vad jag gör är spärrar deras hostingservice för all access för en vecka. Be din ISP (Internet service provider) skaffa denyhosts eller något liknande.
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Skicka email till nån admin så borde det gå att avsluta kontot

  14. #14

    Standard

    Ændre alle dine password og brug forskellige password på forskellige forum, brug f.eks. et meget specielt til eks. PayPal eller andet der kan betales fra.

    Jeg gemmer alle mine "Brugernavne" og "Password" samt linket. på en lille USB-stik, som sidder i mit nøglebundt, som så altid ligger et meget sikkert sted i min bolig om natten og om dagen befinder sig i mon lomme.

  15. #15

    Standard

    Sånna där mail tycker jag att jag får hela tiden från en massa olika forum, ett bra lösenord och byta med jämna mellanrum är alltid en bra strategi. För att komma ihåg dem använder jag: http://keepass.info/ ett bra program som är riktigt säkert med bra kryptering och inte ligger online utan på din egen dator.

    Folk har tom fått det här på rcflyg men jag har hittills inte hört någon som fått sitt konto kapat.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad är vitsen med att försöka knycka mitt lösen ord på ett harmlöst forum? Vad kan dom göra om dom skulle lyckas?

    /Mats
    De letar efter användarnamn och lösenord med hoppet att de uppgifterna återanvänts någon annanstans. Det är bottar som jobbar.

    Tänk ut en taktik för lösenord och ignorera sådana här enkla försök.

  17. #17

    Standard

    Tack för hjälp och tips. Det känn väl som att jag inte behöver vara överdrivet orolig Det här vara första gången det hände mig trots att jag har inloggning med en hel del olika forum. När det gäller Paypal tror jag det vill till innan någon knäcker lösenordet.

    En huvudregel torde kanske vara att ha andra och svårknäckta lösenord på bankonton och Paypal och andra känsligare inloggningar. Om någon lyckas logga in på RCFF med mitt konto kanske inte gör så stor skada.

    /Mats

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Helt rätt Mats, skydda de inlogg som har med pengar och sånt att göra. Använd en lösenordshanterare om det hjälper. Google chrome lagrar dina lösen krypterat och synkar mellan datorer. Den kan till och med generera långa komplexa lösen åt dig som du inte behöver känna till ens för att använda.

    En attack vektor du kan tänka på är lösenords återställnings frågor som ofta har förvånansvärt låg kvalitet.

  19. #19

    Standard

    Ok! Jag använder Google Chrome som Webbläsare så då fortsätter jag att låta den hantera mina lösenord. Nu såg jag att banken skulle sluta med lösenord som inloggningsmöjlighet så där försvinner den risken.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •