Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saito Motor FA-180

  1. #1

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard Saito Motor FA-180

    hej
    får inte ner tomgången till säker drift efter 2400 v/min då stannar motorn utan glöd .
    Med glöd kan jag sänka till 1500V/min säker gång . några förslag?
    håller på att dela motorn för att kolla o-ringar

    mvh fredrik

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Svalare/nytt glödstift?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    282
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Minst 10% nitro brukar man behöva.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Saito är speciella motorer som kräver sin människa för att få dem att gå riktigt bra. Det handlar om glödstiftsval, samt även rätt bränsleblandning. Rätt olja/oljor och rätt mängd nitro samt bränslet ålder. Givet också propellern.

    Nu är det för länge sedan så jag minns tyvärr inte kombinationen men med rätt formel så går motorerna minst lika driftsäkert och bra som OS men med mer effket.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    så nu går den bra ventil spel nytt stift .stadigt 1500-1700V/min
    Tack för all hjälp
    mvh Fredrik

  6. #6

    Standard

    Och ytterligare en fråga... drar den mycket?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Och ytterligare en fråga... drar den mycket?
    menar du drag kraft eller metanol ? så är svaret på bägge har nys startat planet så vet inte .men detta står på Saito sida "At full throttle the Saito-180 uses a little under 2 oz per minute of fuel. Assuming one needs about 15 minutes of running time per flight, a 24 oz tank provides plenty of reserve because the engine is probably not normally operated continually at full throttle. However, most people don’t fly with continuous full throttle, so you can get by with a smaller tank say 18-20oz

  8. #8

    Standard

    Tänkte på metanol. Min Saito .72 slukar bränsle. Puttrar runt med Cuben typ 8 minuter på 3 dl. Antar att det ska nålas mer bara. =) Ibland ser man en strimma på himlen när man flyger och drar på lite.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Hej

    Har en saito 180. Behöver mycket inkörning. Typ 5 liter. När oljan ur avgaserna inte är grå,då börjar det närma sig.

    Obs kolla ventilspelet mycket i början.Min fick jag justera 5a6 gånger.

    Sen har den bara gått, inga stopp. Fstift,10% nitro

    Thomas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •