Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Quadcopter geometri

  1. #1

    Standard Quadcopter geometri

    Hej alla multirotor gurus!
    Har en fråga som jag hoppas någon kan kasta lite ljus över.
    Måste en quad vara kvadratisk eller kan man bygga den rektangulär? Där avståndet är längre mellan dom främre och bakre. Får FC spelet eller blir den bara lite slöare i rörelsena framåt och bakåt (yaw ? Kommer inte ihåg vad det kallas) Tack på förhand Matte

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Kolla alla 250. Dom är bredare än långa. Det funkar finfint men inte optimalt kanske.

  3. #3

    Standard

    Aah... tänkte inte ens på att kolla min egna 250. Jag antog att den var helt symetrisk. Det är väl bara att bygga och prova och se vad som händer.... Trail by error... Learning by doing... Friskt kopplat hälften brunnit... nu har jag nog fått in dom flesta formlerna för att börja bygga.. Kastar kanske upp en tråd om bygget... Tack för svaret =)

  4. #4

    Standard

    Alla 250 är definitivt inte bredare än vad de är långa. Mina är ganska exakt lika breda som långa.

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Alla 250 är definitivt inte bredare än vad de är långa. Mina är ganska exakt lika breda som långa.
    Självklart finns det undantaget som belräftar regeln.

  6. #6

    Standard

    Undantag vet jag inte, det är rätt vanligt med symmetriska 250. Tror faktiskt det tom är vanligare än osymmetriska. Välkända exempel är QAV250 (mycket vanlig) och LKTR250, tror dessutom att Vortex är det men inte helt säker. I början designades den symmetrisk iaf.

  7. #7

    Standard

    Tänkte bara nämna att bygget jag har i tanke är nog i storleksklass 450.

  8. #8

    Standard

    Ok, jag tror inte att det gör så mycket om det inte blir exakt symmetrisk geometri. Det finns ju massor av även större multikoptrar som inte är helt symmetriska, den mest kända är väl kanske TBS Discovery och dess kloner.

    Kör på med vad som fungerar bäst funktionellt och posta resultatet.

  9. #9

    Standard

    Har sett på vissa quads att dom bakre rotorerna är vinklade inåt, vad ger det för fördelar? Kan man vinkla alla rotorerna på samma sätt?

  10. #10

    Reg.datum
    Jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    V quads.. Dom fungerar lite som en triquad.. Det är ett ineffektivt sätt att använda kraften, men får flygegenskaper mer som en tri rotor.

    När det gäller geometrin så brukar de som inte är kvadratiska kallas H quads. De absolut vanligaste är just H quads (även om folk inte verkar tro det), tex ZMR250, Blackout Mini H etc.. Dom är alltså inte kvadratiska.

    Octa och hex är alltid symmetriska generellt, det har o göra med hur kontrollerna tolkar dom. Stora film quads är även dom ofta symmetriska, då stabilisering är enklare med en symmetrisk.

    Det enda som sker när du bygger H framför X är att du introducerar en instabilitet om du skulle använda stabilisiering. Dvs, den är villigare att vrida sig över en axel än en annan. Det fungerar utmärkt, men om du vill ha en tokstabil kameradrone som dessutom är tung, så är symmentriskt att föredra. Det har lite med kontrollern o göra också. En cleanlight eller baseflight baserad kontroller hanterar H bättre än tex en Naza gör.

  11. #11

    Standard

    Tack för din input =) jag har inte tänkt att bygga en kameraquad utan mera en lekmaskin, kanske slänger på nån kamera för sakens skull men inte stabiliserad utan bara vibrationsdämpad. FC jag tänkt att använda mig av är ett KK 2.1.5.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    När det gäller geometrin så brukar de som inte är kvadratiska kallas H quads. De absolut vanligaste är just H quads (även om folk inte verkar tro det), tex ZMR250, Blackout Mini H etc.. Dom är alltså inte kvadratiska.
    Att H-quads är vanligast är en gissning, någonting varken du eller någon annan vet och någonting jag betvivlar starkt. Det finns ett gäng populära H-quads men det finns samtidigt otroligt många helt symmetriska quads. Särskilt i 250-storleken är det vanligt med ej-kvadratiska quads men inte ens här vet någon vad som är vanligast. Det finns som sagt ett gäng 250 som är det men samtidigt finns det ett gäng som inte är det, hur många av varje variant finns det? Jag vet det defintivt inte och betvivlar starkt att du vet det heller (skulle dock vara intressant att se siffror). För större storlekar än 250 tror jag det är relativt ovanligt, ex Discovery är inte kvadratisk men den är ju inte heller en H-quad. Att hävda att det ena eller andra helt bestämt är vanligast och att alla andra som inte tror det har fel utan att veta är lite lustigt och ja förstår inte riktigt syftet. Men men fortsätt ni med det...

    @Doorcracker
    Om du bygger rektangulärt borde det vara så att den är "trögare" runt den axel där den är längre. Dvs bygger du den längre än bred kommer den vara trögare att loopa än att rolla.

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    Jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Att H-quads är vanligast är en gissning, någonting varken du eller någon annan vet och någonting jag betvivlar starkt. Det finns ett gäng populära H-quads men det finns samtidigt otroligt många helt symmetriska quads. Särskilt i 250-storleken är det vanligt med ej-kvadratiska quads men inte ens här vet någon vad som är vanligast. Det finns som sagt ett gäng 250 som är det men samtidigt finns det ett gäng som inte är det, hur många av varje variant finns det? Jag vet det defintivt inte och betvivlar starkt att du vet det heller (skulle dock vara intressant att se siffror). För större storlekar än 250 tror jag det är relativt ovanligt, ex Discovery är inte kvadratisk men den är ju inte heller en H-quad. Att hävda att det ena eller andra helt bestämt är vanligast och att alla andra som inte tror det har fel utan att veta är lite lustigt och ja förstår inte riktigt syftet. Men men fortsätt ni med det...
    Tack för ett insiktsfullt och inte alls passivt aggressivt svar

    Min mening var inte deffinitiv eller riktad mot någon. Hobbyking hade uppe försäljningssiffror för ett tag sen om visade att H quads var mkt populärare än X tex.. (även om hobbyking inte är en auktoritet säljer dom rätt mkt till glada amatörer). Så ja, en gissning om du vill, men det är ju allt som inte är backuppat av multipla undersökningar och faktisk räkning av saker. Hädanefter vill jag benämna allt jag säger som en kvalificerad gissning (oavsett hur jag skriver det, bortsett från matematiska formler, dom är ju relativt deffinitiva) ist så vi undviker missförstånd.

    @Doorcracker
    När det gäller vridning så ger en längre hävaxel högre moment, så vilken axel den vrider sig snabbare på har o göra med viktfördelning såväl som avståndet på motorerna. Generellt har racing quads högre massa längs roll, så dom tenderar att "loopa" eller flippa långsammare än dom rollar. Detta är ju varför många har olika PIDs på roll och pitch tex. H quads är ett bra exempel på just att pitch ofta har högre PIDs för att kompensera en högre massa längs den motsatta axeln.

    Så ska du bygga en lekquad, så gå på den du får plats med mest grejer på (X eller H kommer inte vara avgörande), och som är billig att reparera, särskilt om du tänkt köra lite proximity Att ha råd o reparera brukar betyda att man flyger mer, och har roligare hehe

  15. #15

  16. #16

    Standard

    H-quads blev ju bara populära för att det är en enklare ram att bygga själv (och reparera). se tex flitetest
    Det är även enklare att få rum med elektronik på dem då du får en större platta att montera saker på än en X eller +

    En 450 har just 450mm mellan motorerna - hur ramen ser ut är upp till dig. Du kan bygga H eller X eller lite offset som "deadcat" men avståndet mellan motorerna är detsamma. populära armar är DJI eller kloner till dessa (kinesiska kopior på kinesiska saker )

    Inte ens det avståndet är viktigt utan det är bara ett mått som är godtyckligt.

    Min första Tricopter fick armar som var 50cm långa - av det enkla skälet att det då blev 2 armar på en alu-profil från Bauhaus.

    Min nuvarande "250" quad som är närmare 270 har armar som är justerbara så att jag om jag vill kan få rum med både 5" och 6" proppar - ändrar jag dessa krymper måttet med ca 15mm.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Tack för ett insiktsfullt och inte alls passivt aggressivt svar
    Haha, ungefär som ditt då.

    Det råder viss begreppsförvirring i tråden och det rår jag för lite grann själv. Till skillnad ftån vad jag skrivit tidigare så kan givetvis H-quad vara symmetriska (längd/bredd) och X-kan vara osymmetriska (längd/bredd). Som Undcon skriver så beskriver H och X quadens konstruktionen inte dess längd/bredd. Dvs egentligen är en QAV250 per definition en H men har samma längd/bredd mellan motorerna, dvs det man brukar ange som symmetrisk quad. Att H är mer populära är väl för att det är mer praktiskt vad gäller installation etc.

    Så frågan är väl vad HK statistik egentligen visade, konstruktion eller symmetri?

    Helt korrekt beskrivning av massa och moment, jag menade något åt det hållet men beskrev det kasst. Avstånden är ju i stort sett irrelevanta om man inte räknar med massan.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2015-07-21 klockan 13:44.

  18. #18

    Reg.datum
    Jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    HK brukar benämna sina icke symmetriska som H.. men vem vet? Dom är ju kineser, så översättningen kan ju bli lite vad som helst i vårt google-translation-samhälle.. Men ja, förvirringen är total som vanligt. H var för något som inte var symmetriskt, numer verkar det mer vara något som har massan längs roll axeln Det finns ju ingen direkt deffinition på det..

    H (hädanefter osymmetriska) tenderar att vara bredare än längre (störra avstånd på motorerna mätt från roll axeln) för att kompensera för den större massan längs roll axeln, det är en bra konstruktion för att nå så nära lika förhållanden på moment pga massförändringen längs den axeln.. X quads skall ju egentligen ha all sin massa centrerad i mitten, vilket är sjukt bra för tunga kamera quad/hexa/octa.. Mindre på för mini quads dock

    Jag har vridit huvet runt det här ett bra tag för ett projekt, så simuleringarna verkar stämma (allt jag säger är en kvalificerad gissning remember?).. Det finns dessutom en rolig "golden point" när allt stämmer.. Vilket är kul att träffa..

  19. #19

    Standard

    Den jag tänker bygga blir nog något längre än bred.

  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Vilken är det? Eller är det en egen design?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •