Tycker mina Gemfan 6030 på min X-Bird 250 går sönder i luften lite väl ofta? På 15 flighter under 2 dagar har jag gått i backen 6 gånger pga att någon av propparna går sönder i lufter. Flyger inte hårt, utan cruisar mest runt. Kör 3s 2300Kv så det är ju inget märkvärdigt map varvtal. Samtliga gånger de gått sönder har det varit Max 75% throttle.
Hur ofta råkar ni ut för att de går sönder i luften?
Har köpt proppar av lite olika svenska leverantörer och förpackningarna är lite olika så det känns långsökt att det skulle vara en batch som blivit dålig.

Det är sjukt irriterande. Det hörs tydligt att det smäller till och sedan låter det som en stor humla innan den slår i backen. Blir ju så pga obalansen då det saknas ett blad på proppen...

Jag flyger sällan högt, vilket gör att det oftast är bara den proppen som gått sönder i luften som är trasig. Har alltid högt mjukt gräs under och motorerna slår alltid av direkt när jag drar av throttle. Brukar givetvis inspektera de övriga innan flight, men byter inte de övriga om det inte finns synliga skador ex märken vid bladfoten invid navet osv.

Min fundering är om de övriga alltid bör kasseras efter en "hård landning" för att undvika haveri i luften. Känns lite "over kill" men det är min enda slutsats map att de går sönder så ofta.
Hur brukar ni göra? Det finns ju proppar av bättre kvalitet, men just att de går sönder i luften känns som orimligt?

Numera kör jag bara på 6030-proppar. Innan körde jag 5030 och har aldrig råkat ut för haveri i luften innan.

/A