Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Behöver nytt nätaggregat till Hobbykings ECO 6-10

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard Behöver nytt nätaggregat till Hobbykings ECO 6-10

    Mitt nätaggregat på 12V 10A har packat ihop och jag behöver ett nytt. Jag har som sagt Hobbykings Eco 6-10 laddare och laddar bara ackar mindre än 2000mA. Vet någon var man får tag på ett sådant i Göteborg?

  2. #2

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den är bara på 5A. :/

    Ett billigt datornätaggregat har rätt kraftfulla 12V linor. Bort med onödig kablar, korsa den grna kabeln från stora 24pin kontakten med valfri jord så startar den när den får ström.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Jovisst är det bara på 5A, men det var inga större krav än så. Räcker ganska precis till t.ex. 3S 2200 vid 2C (4.4A).
    /A

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Jovisst är det bara på 5A, men det var inga större krav än så. Räcker ganska precis till t.ex. 3S 2200 vid 2C (4.4A).
    /A
    Pusha Biltemasaker på gränsen till vad de är specifierade för är kanske inte en god idé Ta gärna god mariginal på billiga saker.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Pusha Biltemasaker på gränsen till vad de är specifierade för är kanske inte en god idé Ta gärna god mariginal på billiga saker.
    Jag köpte en laptopladdare från MediaMarkt på 10A. Det enda kruxet är att den har automatisk avkänning (?) för vilket volt den skall lägga sig på. Får väl lägga en säkring på matningen för säkerhets skull.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Laptopladdaren från MediaMarkt fungerade inte. Så jag köpte ett aggregat på ML Hobby istället. 15VDC och 23 A för bara femhundra någonting. Fungerar perfekt.

  8. #8

    Standard

    Kollade på aggregatet från ML-hobby och det ser exakt likadant ut och har samma spec. som iCharger P350 nätaggregat. Undrar om det är samma innehåll med annat namn bara, i så fall är det nog ett fynd. Om inte du hade köpt det sista så hade jag beställt ett likadant Jag börjar bli lite less på bilbatteriet som alltid står i vägen i källaren.

    /Mats

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Ledsen att det sista aggregatet rök men Du kanske kan be ML ta in fler.
    Jag är jättenöjd med detta.
    //Stefan

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har under flera år kört med powersupply liknande Biltemas utan minsta problem - inkl flitig 2C-laddning av 3S2200. Så är inte behovet större så tror jag säkert det fungerar - eller liknande från t ex Jula.
    Roger

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag använder mig av, flera metoder. Till min 100W laddare, som går på 12-17V.
    Laptop supply 15V/ 5A, gratis, skrot från gammal dator.
    Bilbatteri, 12V/120A, Biltema säljer, ~1000kr om det skall hålla.
    Hemmagjord trafo, 220 ACV//20 DCV, sedan en massa 7812 kretsar i parallellt utförande på en exprimentplatta. Gratis, skrot från jobbet.

    Till en Pulse 3, 1500W, går på 10-60V
    Server aggregat på 51V/32A, kostar 400kr på e-bay.

    Kolla om det finns en trafo till dator eller server på e-bay och fynda. Jag hade min i handen 2 dagar senare trots att den blev beställd från Kina!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Just nu laddar jag som mest 5S med med 5A och till det använder jag ett för bilbruk uttjänt bilbatteri som jag laddar regelbundet och det fungerar hur bra som helst. Grejen är väl att jag vill slippa ha batteri och laddare framme på golvet hela tiden.

    Tyvärr har vi skickat våra gamla datorer på tippen så jag har inget sådant att plocka. Däremot har jag nog en laddare till en laptop liggande. Men ska jag kunna modifiera något behöver jag nog ett exakt ritning på hur man gör. Inget som jag klarar själv.

    Men å andra sidan tycker jag ju att det är väldigt roligt att löda ihop lite sånt här jocks själv

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Kan man göra om en gammal batteriladdare till något användbart? Men dom ger nog för lite ström kanske. En vanlig liten laddare brukar väl inte ladda mer än 4 A som mest.

    /Mats

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats - det beror nog på vilken typ av batteriladdare du avser. Är det gamla bilbatteri-laddare så är nog risken överhängande att det inte lämnar tillräckligt "ren" ström för vår elektronik - men det kan säkert skilja.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Nja jag tänkte om man kunde fixa egen likriktare med något filter. Jag kollade den lapptoppladdare jag har liggande och den ger 18,5 v och 3,5 A. Den jag använder till datorn ger 19 v och 4,7 A.

    /Mats

  16. #16

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg

    Det var ett bra pris för den kapaciteten och fri frakt till Sverige står det. Är det ett säkert ställe att handla ifrån? Har du haft det länge i din ägo?

    /Mats

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Säkert?, det är bara att handla har gjort så i 30år utan problem. Vad skall hända? Att du blir av med 30usd kan man leva med, det är vad du betalar extra om du går via en svensk handlare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    Jag har handlat ett 20 tal grejer från dem i olika prisklasser och varit över lag rätt nöjd. Enda var vid ett tilfälle när jag betalde extra för express försändelse och det tog dem 15 dagar att skicka varan. Frakten efter att deväl skickat var snabb.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Jag fick hem ett likadant från Bangood idag. Lite lång frakttid men till det priset kan det vara värt. Jag har precis kopplat upp det och laddar just nu ett 5s 4000 mA Lipo och det verkar fungera perfekt. Jag laddar med 5 A och kan inte känna den minsta värme från fläkten som blåser på ganska bra och varierar hastighet efter temperaturen.

    Det känns dock som att man bör bygga in aggregatet i en väl luftat låda då 220 v kablarna bara skruvas fast på en kopplingsplint. Det känns lite väl riskabelt om t. ex en kabel skulle lossna och bli hängandes.

    Hur har hu gjort Patrik?

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •