Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab Draken

  1. #1

    Standard Saab Draken

    Hej!

    Jag undrar om någon vet någon onlinebutik som säljer "draken" modeller i depron eller likanande material?
    Köper helst färdigskuren modell att bara limma ihop och montera.

    Liknande flygplan skulle också kunna fungera men helst draken!

    Tack på förhand!

  2. #2

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hört att Foamien skall ha trevliga flygegenskaper, som deltor ofta har. Antar att samma gäller träbyggsatsen men där blir egenskaperna något mer påverkad av byggaren och val av utrustning Lite sugen på den foamien faktiskt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag har en sån där draken, den är kanonskoj att flyga. Jag har haft endel filmer på den, men vet inte vart jag har dem nu. Hm. Jag fick dock problem med den, tappade kontakten av någon anledning, kanske låg spänning eller nått, så den gick i backen. Fick bygga om nosen, så nu ser den lite mer ut som NASA:s rymdfärgor, men den är ju altjämt roliga att flyga. Den är ju egentligen inte svår att flyga, men man måste vara "på tå" och flyga den aktivt. Det är ju ingen vanlig söndagsflygning.

    Edit: Hittade ett klipp från i våras: https://www.youtube.com/watch?v=pMHdXTSyO2Y

    Den andra draken från MBS lade jag faktiskt en beställning på för flera månade sedan, skulle skickas, men det rann ut i sanden av någon anledning. Men jag ska göra om beställningen vid tillfälle.
    Senast redigerat av Evert den 2015-07-21 klockan 15:51.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Skaffade en skum-Drake i sommar, från MBS: http://www.mbs-rcmodels.se/arf-och-e...aab-35-draken/

    Lite håriga starter innan man kom på tekniken att kasta lite brantare uppåt.
    Annars är den en väldigt snabb och stabil kärra. Landningar är en barnlek. Tyvärr är den gjord av rättså skör frigolit-skum, en nödlandning i säden skar ut en bit av ena vingframkanten. Men den flyger ialllafall.

    Sedan är ju också FT-mini-Viggen ett roligt alternativ/komplement.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0003.jpg 
Visningar:	324 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	53460  

  6. #6
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Jag ska inte kapa tråden, men vet ni vad som hände med denna draken från Faipi, såg ju jättefin ut?

    https://www.youtube.com/watch?v=jnf4VC-KnYw
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Evert Visa inlägg
    Jag ska inte kapa tråden, men vet ni vad som hände med denna draken från Faipi, såg ju jättefin ut?

    https://www.youtube.com/watch?v=jnf4VC-KnYw

    Nej den ser inte jättefin ut.(vare sig på in eller utsidan) Alla dessa kinaförsök till composit blir för tunga. Vissa av dem flyger faktiskt, men de kräver massor av ombyggnad för de skall hålla och fungera. Måste finnas ett tiotal modeller i samma serie där bara L59 verkar flyga hyfsat, om än tung och långt från skumvåfflorna i samma storleksklass.

    Jag tittat på "Draken" live och den håller samma kvalitet som de andra kitten. Spant sitter "limmade" med något som påminner som silikon blandat med modellgips. Skaka till en gång och alla spanten ligger lösa och skramlar. Modellen är inte rak i längsled. Sen undrar jag varför man gör utblåset fyrkantigt och insugen trekantiga?

    Jag vet att det finns dem som försvarar dessa modeller... men för att citera Rolle, "med så mycket pulver flyger ju även trädgårdsmöblerna" Behöver nog inte säga mer där.

    Inte ens Delayking säljer dessa "composit"-modeller längre. (de har två kvar som de förmodligen inte blir av med)
    Superhero

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Håller inte med, har byggt flugit ett antal av dessa maskiner, Mig15, F9F Cougar och nu senast en Vampire i komposit från HK med 140cm spännvidd, dessa maskiner flyger alldeles utmärkt och kvalitetsmässigt är de i stort sett ok i förhållande till det låga priset. EDF maskiner som ska köras med Turbin kräver ombyggnad vilket inte är en överraskning vissa maskiner kräver mer och andra mindre.
    Svaga punkten är framförallt ställinfästningarna men det är lätt att åtgärda med riktig plyfa samt att vissa spant behöver lite extra epoxy. Har även kikat på dyrare maskiner som venomen från Ready2fly och där kan man verkligen konstatera att priset inte stämmer med det som ligger i kartongen, rejält överprisatta med andra ord. Draken som HK hade har jag kikat på för turbinkonvertering och den ser helt ok ut för den slanten och skulle kunna funka för turbin.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    EDF draken från edo models är sjukt kul att flyga, så jag kan bara rekommendera den. Jag har några rundor på den och den flyger hur fint som helst. Jag kör enkel stabilisering i höga farter på den då den kan bli lite twitchy pga sin låga vikt, men den är sjukt rolig att flyga

    Edo models är den vanliga gråa gula etc foam draken man hittar överallt.

  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Hehe, henke2, upp med hakan! Detta är ju en sjukt skoj hobby. Man flyger, man krachar lite, man latjar, och har allmänt skoj! Igår var vi å dog-fightades med två FT Bloody Wonders, som väl knappt håller ihop, utan alla packtejp!

    Och kina, tja, säga vad man vill, men dom har ju ändå fått upp människor i rymden, så helt odugliga är dom ju inte. Läste också en artikel att dom rackarna har ett IQ som snittar 115, medan vi ligger runt 100. Bara en sån sak!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •