Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Tappade lyftkraft plötsligt?

  1. #1

    Standard Tappade lyftkraft plötsligt?

    Ni som kan det här med segel...

    Idag när jag var ute och flög med min motorseglare som spänner runt 2,70 mellan vingarna så råkade jag ut för något som jag inte vet riktigt vad de berodde på. Ungefär på samma ställe så tappade jag flera gånger lyftkraften helt och hållet och alla gånger vek den ena vingen ner sig först.

    Är det normalt att det kan hända på en seglare? När man flyger för långsamt då tippar den alltid rakt framåt men nu var det precis som om man gett full skev och det var på ganska låg höjd. Jag vet inte vad motsatsen till termik heter men hur kraftigt kan det blåsa neråt så att säga. Det var inte särskilt blåsigt men lite turbulent men några lättare vindilar.

    Eller ska man misstänka något strul med utrustningen? Jag är ingen fena på segel men har ändå flugit den här modellen en hel del och har hyffsat koll på hur den brukar bete sig.

    /Mats

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Beror lite på vad du menar med låg höjd.... är du på 30-50 meters höjd så kan det faktiskt vara så att du passerade ett område med turbulens, termik, rotor eller om du flög nära en "backe" som vinden blåste mot och du bara hade en vinge i det området och lyfte den ena vingen och som då kan upplevas som om modellen klipper som den kan göra vid för låg fart.

    Det är ofta att ena vingen lyfter/markerar om man passerar ett lyftområde, det betyder som regel att man har kommit i kanten av lyftområdet, händer det skall man direkt ge skevroder mot den vinge som lyfter och försöka centrera sig in i lyftområdet för att få ett jämnt stig hela varvet.

    Det är detta som jag ser som en tjusning och utmaning med segelflyg. Om man åker rakt in i ett stigområde, brukar modellen markera med att lyfta nosen och då bör man vara snabb med att möta med en aning dykroder för att behålla farten och sedan försöka centrera sig i stigområdet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det termik så är det inte alls omöjligt att det är riktigt rejäla nersvep.
    Jag har sett ett plan sjunka från höjd så man knappt såg det ner till några meter över marken så snabbt att jag inte trodde på det jag såg. Nu beskriver du att det är på samma plats så det är nog mera ett hinder som ger nersvepet. Det är inte ovanligt men väldigt olustigt att råka ut för. Har man en klubbstuga bakom sig från vindriktningen är det ofta det kommer just när man går in för landning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    En träddunge var det i närheten med några rätt så höga tallar. Eller så var farten lägre än jag trodde så att den vek sig över vingen ändå. En av anledningarna till min undra är om det kunde vara något tok men radion eller strömförsörjningen av mottagaren. Jag kollade över grejerna lite och gav mig uppe i luften igen utan problem. Jag passade också på att testa lite mer vad som händer när farten blir för låg. I vissa lägen viker den sig faktiskt över vingen och cirklar ner till den får upp farten.

    /Mats

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Det jag tycker du beskriver känns som en sväng i för långsam fart på en medvindslöpa. Då stallar kärran aldrig rakt fram utan viker sig typiskt över ena vingen, oftast åt det håll du svänger.

    /gunnar

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Bermudatriangeln.
    Den finns på alla fält.
    Innan 2,4-tiden ropades det störning på de ställen - precis där GunnarJ beskriver det.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7

    Standard

    Gunnar: Det är möjligt att du har helt rätt i det. Luften var nog ganska instabil i går kväll och även fast det var lugnt nere vid marken där jag stod så blåste det nog en del ovanför trädtopparna. I en 180 graders sväng är det ju alltid medvind någonstans i svängen. Att den viker sig åt det håll man svänger beror väl på att den vingen går långsammare helt enkelt.

    /Mats

  8. #8

    Standard

    prgts: Jo det är lätt att man börjar misstänka radiostörningar eller med 2,4, något fel på radio eller strömförsörjning. Men samtidigt tycker jag att det är väldigt skönt då man kan utesluta det. Tyvärr har jag på sista tiden haft några radiofel på motormodeller där det kunnat bekräftas i stället för att uteslutas. Om en glödstiftmotor ger fullgas med spaken på tomgång eller en bensinkärra plötsligt sticker iväg rakt upp för att sedan göra en konstflyguppvisningen på egen hand tills moder jord sätter stopp.

    Vid dessa tillfällen har dock felen kunna identifieras. Vid ett tillfälle en antennsladd i mottageren som lossnat. Vid ett annat tillfälle fastnade sladden till det gemensamma skevrodret i en servoarm och drogs isär. Vid ett tredje tillfälle störde tändningen mottagaren på en modell jag köpt begagnad. Det felet gick att provocera fram i efterhand med modellen alldeles intill sändaren. Förra ägaren hade alltid tändmodulen inlindad i staniolpapper vilket han glömt att berätta. När tre sådana saker händer inom ett år blir man lätt lite nojig. Men nu bestämmer jag mig för att det här var Bermudatriangeln i form av en sväng i för låg fart.

    /Mats

  9. #9

    Standard

    Om tex vänster vinge stallar så tappar den vingen lyftkraften.
    Ju mer du försöker motarbeta det genom att skeva höger, så stallar vänster vinge ännu mer.
    Detta för att skevrodret sänks på vänster vinge och skapar ännu större anfallsvinkel totalt sett på den vingen -> stallar mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Sen är det också så med termikblåsor att där det finns lyftande luft finns också väldigt ofta sjunkande luft i närheten. Man märker det väldigt tydligt när man är ute med handkastglidare. Man kastar upp i vad man nyss upplevde som ett lyftområde och märker att där suger det bara neråt. Blåsan har glidit iväg och det är... Helt enkelt inte bra just där längre. Ofta kommer lyftet tillbaka dit om det finns någon bra "generator" i närheten. Typ som stenhällen mitt på ett av de fält jag ofta flyger vid. Den blir ju ofta soluppvärmd och runt den släpper det ofta blåsor.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  11. #11

    Standard

    Jag har flugit lite mer med min seglare nu och den beter sig precis så där som den gjorde första gången. Modellen är relativt tung och behöver lite fart. Om man flyger mot vinden och sedan svänger så man flyger med vinden vblir farten lätt för låg och då faller den som en sten till den får upp lite fart igen.

    Jag var med om en rolig händelse i lördags. Jag hittade ett skapligt lyft och kom upp på rätt hög höjd. Efter en stund dök det upp en fågel men nästan samma vingspann som segelplanet. Den snurrade runt i smamm blåsa en god stund och vid något tillfälle såg det ut som den var riktigt nära planet. Nu var dom kanske en bit ifrån varandra i höjdled men ändå. På storleken gissar jag att det var en örn som efter några varv drog iväg med rak kurs och var snart tom synhåll.

    Det skulle var kul att veta hur högt jag var men det tog i alla fall en god stund innan jag var nere på marken. Jag tror jag måste skaffa en telemetrimottagare och en variometer. Jag har inte flugit så mycket segel och har därför ganska liten erfarenhet termik så det är lite kul. Förra gången jag hittade en lika kraftig blåsa dök det upp två tranor som snurrade några varv. Ni som flyger mycket segel, är det vanligt att man får sällskap av fåglar i termikblåsan?

    /Mats

  12. #12

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag har en enkel variometer från Eagle Tree i mina segelkärror som man enkelt kopplar in på en ledig kanal på mottagaren eller på en egen strömkälla. Den visar med tre siffror, den maxhöjd man varit uppe på och behåller detta värde tills man gör en ny start då den börjar räkna om igen. Den finns på www.Airmedia.se art nr: ETS-ALT. V3 och kostar 345:-

    Kay krut

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    När man flyger segel vill man ha informationen direkt i allafall om den stiger eller sjunker för då kan man utnyttja seglaren bättre. Att få sällskap är vanligt, tänk dock på att seglaren konkurrerar med fåglarna om blåsan, det har hänt flera ggr att de attakerat seglaren med följd av sönder rivna vingar, senast en halvt trasig stabbe efter rovfågel.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag har flugit lite mer med min seglare nu och den beter sig precis så där som den gjorde första gången. Modellen är relativt tung och behöver lite fart. Om man flyger mot vinden och sedan svänger så man flyger med vinden vblir farten lätt för låg och då faller den som en sten till den får upp lite fart igen.


    /Mats

    Att du upplever att du tappar fart när du svänger upp i medvind beror nog mest på dig.
    Att genomföra en sväng tar alltid extra energi, det betyder om du ligger med "marsfart" i planflykt måste du börja med att öka farten en aning för att kunna genomföra svängen. (Du har ingen motor som drar dig runt).

    Det spelar ingen roll om du flyger i med eller motvind så skall modellen hålla samma fart i förhållande till omgivande luft, det betyder att när du flyger i medvind så kommer modellen gå mycket fortare i förhållande till marken än om du flyger i motvind.

    Det är där som många nybörjare oavsett motor eller segel låter lura sig och vill gärna minska farten i medvind för att dom tycker att det går för fort. Alltså farten skall alltid vara detsamma i förhållande till omgivande luftmassa, sedan att luftmassan råkar röra på sig är en helt annan sak.

    Därför är det viktigt att lära sig vilken attityd modellen/kroppen har i förhållande till horrisonten, (hög eller låg stjärt eller rätt vinkel mot horrisonten).
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Segel är sköj, och man blir aldrig fullärd, för så svårt är det.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Segel är sköj, och man blir aldrig fullärd, för så svårt är det.
    Håller fullständigt med dig!
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  17. #17

    Standard

    Det kanske kan ha med sidrodrens sekundära verkan att göra...
    Om du har för mycket sidroder kommer ena vingen få mer fart => mer lyftkraft.
    Den andra vingen får lägre fart => mindre lyftkraft.

  18. #18

    Standard

    Jag har flugit lite mer med elseglaren nu och insett att farten helt enkelt blev för låg i svängen, inget konstigare än så. Jag tycke att det kan vara lite svårt att få in känslan för flyghastigheten på en segelmodell. På en motormodell ger ju motorljudet en hint om hur fort det kan gå. Men det är kul och man lär sig lite varje flygning. Nu blir det väl inte jättemycket flugit och motormodellerna måste ju luftas ibland också.

    När det gäller sidoroder så undrar jag om man vinner något på att svänga lite mer med sidoroder för att vingarna ska ligga lite mer plant i luften. Jag menar om man på det sättet kan tappa mindre höjd genom svängen.

    /Mats

  19. #19
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Sidorodret bör du absolut använda i sväng, dels för att kunna hålla farten genom svängen och för att motverka skevroderbromsen.
    Med en motorkärra kan det tyckas att det är mindre viktigt, men där hjälper motorn till att hålla farten.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Båda sparkarna skall följa varandra i sidled!!!!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •