Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: metanol eller bensin

  1. #21

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Det är inte säkert det är helt lätt att få det att fungera med en vanlig typ walbroförgasare med metanol eftersom du inte kan skruva ut nålarna så det räcker, du måste även pilla i de "fasta" munstyckena inuti.

  2. #22


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Det är inte säkert det är helt lätt att få det att fungera med en vanlig typ walbroförgasare med metanol eftersom du inte kan skruva ut nålarna så det räcker, du måste även pilla i de "fasta" munstyckena inuti.
    Jag har aldrig provat men är sugen på att göra ett test. Har du provat och konstaterat att förgasaren inte kan leverera tillräckligt fet blandning eller är det bara en misstanke?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #23

    Standard

    Försöker dra mig till minnes vilka fler munstycken utöver nålventilen som finns en Walbroförgasare men jag undrar om det finns någon fler. Nålventilen räcker nog till och jag gissar att även låg och högfartsmunstyckena räcker till. Ett varv på varje skruv torde minst fördubbla bränslemängden. Det är nog mycket mer kritiskt att försöka få en lite glödstiftmotor att gå på bensin då bensin kräver en helt annan finjustering. Men även det går.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	walbro.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	18,5 KB 
Id:	54243  
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #24


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hittade lite i Walbro's stora servicemanual om alkoholdrift. Nålarna/munstyckena tycks inte vara något problem utan det är tåligheten över tid för membran mm mot alkoholen som verkar vara bekymret. Vad man menar med "extended period" förtäljer dock inte historien. Är väl bara att prova med andra ord.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Walbro_alcohol.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	54265  
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #25

    Standard

    Det borde gå att spola igenom motorn med bensin för att slippa det problemet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •