Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: metanol eller bensin

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard metanol eller bensin

    vad är starkast kontra vikten .ska vara i en edge 540 , 3,1kg +motor,

    tack Fredrik

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Man får väl mer pulver per gram motor med metanol + nitro jämfört med bensin. Medan i större kubik är bensin definitivt billigare i drift (bränsle) i längden?

    Personligen hade jag gått på bensin där det går för bättre tillgång till soppa och mindre oljespill/kladd + coolare
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jajjemen, nu för tiden finns det små fina bensinare de luktar ju 2-takt med vilket gör att man nästan
    blir lite nostalgisk och tänker tillbaks på moppetiden

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Gapet mellan bensinmotorernas prestanda jämfört med metanolmotorernas (2- och 4-takt) minskar så smått och det finns små fina bensinmotorer från t ex OS som ser ut att ha både låg vikt och bra prestanda.
    T ex har OS nu små bensinmotorer som passar i många mindre plan:

    GGT10 (med speciellt glödstift, ingen tändmodul används)
    http://www.osengines.com/engines-air...510/index.html

    GGT15 (med speciellt glödstift, ingen tändmodul används)
    http://www.osengines.com/engines-air...513/index.html

    GT15 (med tändmodul)
    http://www.osengines.com/engines-air...515/index.html

    GT22 (med tändmodul)
    http://www.osengines.com/engines-air...522/index.html

    I din Edge 540 (antar spännvidd ca 160 cm) och den vikt du anger på ca 3,1 kg (utan motor) så borde en OS GGT15, GT15 eller GT22 funka (lite beroende på vilken prestanda du önskar).
    OS GGT15 på 15 cc (.90 cu in) väger 610 gram + ljuddämpare 178g dvs tot 788 gram. Den har ingen tändmodul så du slipper vikten på den plus batteri till tändmodul. Den motsvarar en 10 cc 2-takt eller 15 cc 4-takt (enligt OS).

    Beroende på vilken prestanda du önskar på din Edge 540 så kan allt mellan 10 -15 cc 2-takt, 15-20 cc 4-takt eller ca 15-20 cc bensinare funka.
    Vill du har riktigt bra prestanda med 2-takt kan t ex en OS 95AX vara ett vettigt val (om vi bortser från prislappen), bra prestanda och låg vikt. 4-takt (metanol) kan en OS FS110-a eller motsvarande funka. Och bland bensinare t ex de OS jag nämnde tidigare. Finns förstås andra fabrikat än OS men det kan vara bra att ha dem som utgångspunkt när man jämför andra motorer då OS är lite klassledare som de andra ofta försöker efterlikna.

    Du kan förstås sätta i en elmotor om du vill.


    /Bo

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Även om bensin har dubbelt så högt energi-innehåll än metanol (8,94 kWh/L mot 4,33 för metanol) så får man ut högre effekt ur en kolvmotor med metanol som bränsle jämfört med bensin. Orsaken till detta är att i den givna luftmängden som motorn ifråga suger i sig med fullt öppen trottel kan förbränna avsevärt mycket mer metanol än bensin vid varje slag. Så mycket mer att det med råge kompenserar det mindre energiinnehållet i metanolen. Självklart kommer metanolmotorn att sörpla i sig bränslet mycket snabbare än motsvarande bensinmotor. En 30% effektökning med metanol jämfört med bensin som bränsle är väl ett ungefärligt riktmärke för en given motorstorlek.

    Ovan beskrivna är ännu mer påtagligt när det gäller nitrometan. Nitro innehåller faktiskt bara en fjärdedel så mycket energi som bensin MEN, -Det krävs 14,6 kg luft för att förbränna ett kg bensin men endast 1,7 kg för nitrot. Det går alltså att mata in sanslöst mycket mer nitro i förbränningsrummet jämfört med bensin eller metanol och ändå få en förbränning.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6

    Standard

    Vad skulle det bli för resultat om körde en bensinmotor på metanol? Fördelen vore väl att man kunde köra på mindre olja, få jämnare tomgång och en mer optimerad tändpunkt. Men skulle man få någon effektökning.

    /mats

  7. #7

    Standard

    En bensinmotor med glödstift tycker jag förlorar det bästa med bensinmotorn nämligen en variabel förutbestämd tändpunkt. Dessutom slipper man glödutrustning.

    /Mats

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Även om bensin har dubbelt så högt energi-innehåll än metanol (8,94 kWh/L mot 4,33 för metanol) så får man ut högre effekt ur en kolvmotor med metanol som bränsle jämfört med bensin. Orsaken till detta är att i den givna luftmängden som motorn ifråga suger i sig med fullt öppen trottel kan förbränna avsevärt mycket mer metanol än bensin vid varje slag. Så mycket mer att det med råge kompenserar det mindre energiinnehållet i metanolen. Självklart kommer metanolmotorn att sörpla i sig bränslet mycket snabbare än motsvarande bensinmotor. En 30% effektökning med metanol jämfört med bensin som bränsle är väl ett ungefärligt riktmärke för en given motorstorlek.

    Ovan beskrivna är ännu mer påtagligt när det gäller nitrometan. Nitro innehåller faktiskt bara en fjärdedel så mycket energi som bensin MEN, -Det krävs 14,6 kg luft för att förbränna ett kg bensin men endast 1,7 kg för nitrot. Det går alltså att mata in sanslöst mycket mer nitro i förbränningsrummet jämfört med bensin eller metanol och ändå få en förbränning.
    För du får med syre som sitter i bränslet.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrometan

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad skulle det bli för resultat om körde en bensinmotor på metanol? Fördelen vore väl att man kunde köra på mindre olja, få jämnare tomgång och en mer optimerad tändpunkt. Men skulle man få någon effektökning.

    /mats
    Under förutsättning att du nålar upp rejält kan du räkna med 25 - 30% effektökning. Jag vet dock inte säkert om Walbroförgasarnas membran tål metanol i längden men det är ju bara att prova. En membransats kostar ju bara en dryg hundring.
    Glöm dock inte att du måste köra med en alkohollöslig olja. Vanlig 2T-olja, oavsett om den är mineral- eller syntetbaserad, löser sig inte i metanol.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10

    Standard

    Det borde väl gå att köra med samma olja som man använder till en glödstiftmotor. Men det är nog inte omöjligt att det blir problem att nåla upp förgasaren att gå så rikt. Man kanske skulle testa att trimma motorsågen lite

    /Mats

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Bensin skulle vara mitt val i alla lägen, kör Saito 4T bensinmotorer och draget överstiger rejält vad som anges av Saito, min 33 cc stjärna drar en 20x8 prop med samma varvtal som en DLE 30. Har haft en Saito 170 R3 metanolare och den drog med nöd och näppe en 16x8 prop. Enkelt att få tag i soppa och ingen glödutrustning.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Under förutsättning att du nålar upp rejält kan du räkna med 25 - 30% effektökning. Jag vet dock inte säkert om Walbroförgasarnas membran tål metanol i längden men det är ju bara att prova. En membransats kostar ju bara en dryg hundring.
    Glöm dock inte att du måste köra med en alkohollöslig olja. Vanlig 2T-olja, oavsett om den är mineral- eller syntetbaserad, löser sig inte i metanol.
    hur många procent olja och nitro skule man behöva i fall man prövar i en bensinare .vill inte att den går sönder

  13. #13


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Ren bensin har lite bättre smörjegenskaper än ren metanol. De flesta 2T bensinmotorer (motorsågar, röjsågar, utombordare mm) brukar ha en rekommenderad oljeinblandning på 2-3%. Metanolmotorer (för modellflyg mm) har sedan tidernas begynnelse haft 20-30% rekommenderad oljeinblandning, från början ricinolja och sedan syntetoljor. Med resultatet att det fullkomligt dryper av olja ur avgasröret och hela kärran kladdas ned totalt. Mina egna teorier om den här höga inblandningen är i huvudsak två;

    - 30- och 40-talets modellmotorer hade ganska råa ytor som krävde ordentligt med smörja för att inte skära.
    - Motortillverkarna ville försäkra sig om fullgod smörjning även om någon pojke nålade in lite för torrt.

    Nu på senare tid börjar inblandningsrekommendationerna sjunka så smått. Själv kör jag sedan många år mina 2T metanolare med endast 4% synthglow-olja (samt 5% nitro) utan några nypnings eller slitageproblem. Inte ens på glidlagrade vevstakar (som många fått för sig är det som slits mest)! Och då blir kladdet på kärrorna nästan obefintligt! Med en silikonslangstump på avgasröret som får mynna på lämpligt ställe är det inte mycket att torka av efter några vändor. Väldigt trevligt! Betänk också att med metanol kommer motorn suga i sig nära på dubbla bränslemängden jämfört med bensin. Och således följer mer olja med in i motorn.

    Nitro ska du nog lämna dithän på en sådan motor. Det kommer inte att behövas och riskerar bara att orsaka knackningar med bensinarens kompression.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Ren bensin har lite bättre smörjegenskaper än ren metanol. De flesta 2T bensinmotorer (motorsågar, röjsågar, utombordare mm) brukar ha en rekommenderad oljeinblandning på 2-3%. Metanolmotorer (för modellflyg mm) har sedan tidernas begynnelse haft 20-30% rekommenderad oljeinblandning, från början ricinolja och sedan syntetoljor. Med resultatet att det fullkomligt dryper av olja ur avgasröret och hela kärran kladdas ned totalt. Mina egna teorier om den här höga inblandningen är i huvudsak två;

    - 30- och 40-talets modellmotorer hade ganska råa ytor som krävde ordentligt med smörja för att inte skära.
    - Motortillverkarna ville försäkra sig om fullgod smörjning även om någon pojke nålade in lite för torrt.

    Nu på senare tid börjar inblandningsrekommendationerna sjunka så smått. Själv kör jag sedan många år mina 2T metanolare med endast 4% synthglow-olja (samt 5% nitro) utan några nypnings eller slitageproblem. Inte ens på glidlagrade vevstakar (som många fått för sig är det som slits mest)! Och då blir kladdet på kärrorna nästan obefintligt! Med en silikonslangstump på avgasröret som får mynna på lämpligt ställe är det inte mycket att torka av efter några vändor. Väldigt trevligt! Betänk också att med metanol kommer motorn suga i sig nära på dubbla bränslemängden jämfört med bensin. Och således följer mer olja med in i motorn.

    Nitro ska du nog lämna dithän på en sådan motor. Det kommer inte att behövas och riskerar bara att orsaka knackningar med bensinarens kompression.
    okej .anars var det en bra effekt ökning på 25-35%

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Vad skulle det bli för resultat om körde en bensinmotor på metanol? Fördelen vore väl att man kunde köra på mindre olja, få jämnare tomgång och en mer optimerad tändpunkt. Men skulle man få någon effektökning.

    /mats
    Hm. Om du bara byter till metanol så kommer du bara se en ökad bränsleförbrukning och att den blir svårstartad. Ser du till att ändra de parametrar som krävs, dvs mappar om din bensinmotor så att den blir en metanolmotor så kommer du kunna hämta betydligt mycket mer effekt av många olika anledningar. Men det kräver som sagt att man justerar både bränslemängd över hela registret samt tändläge och kallstartsbiten.

    För motorsåg (oavsett om den drar en kedja eller propeller) så är det nog ett nerköp, men för en bil med elektronisk insprutning så är det ett perfekt rejsbränsle.
    Superhero

  16. #16

    Standard

    Vad är kompressionsförhållandet på bensinmotorerna? Jag har inte hittat mycket när jag letat, några träffar mellan 7:1 och 9:1 är det enda och om det stämmer så blir det nog inga underverk med metanol. 10% får man väl alltid då det innehåller så mycket syre. En så liten motor borde knappast vara knackbegränsad på bensin med så låg kompression. Om de istället ligger upp mot 13:1 eller 18:1 så blir det nog rejäl skillnad.

  17. #17


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Att motorn skulle bli svårstartad med metanol stämmer inte alls! En luft/metanolblandning har avsevärt större tändbarhetsområde än luft/bensin. Det är därför förgasare för bensin är mycket mer komplicerade än metanolförgasare eftersom bensinförgasaren måste klara att blanda luften och bensinen inom ett så smalt tändbarhetsområde över hela varvtalsområdet.
    Vad gäller kompressionen stämmer det att ju högre kompressionsförhållande, destå högre effekt. Samtidigt kommer man snart till ett område där bränsle/luftblandningen självantänder av kompressionsvärmen under detonationsliknande former, sk. knackning, vilket snabbt ödelägger en motor. Metanol klarar lite högre kompressionsförhållande än vanlig blyfri bensin eftersom metanolens oktantal motsvarar ca 106 oktan så med metanol kan man öka kompressionen något för att få extra effekt. Men ett kompressionsförhållande så högt som 18:1 tror jag inte alls på. Var har du läst sådana siffror, Jorgen?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #18

    Standard

    Det var länge sedan jag tittade på möjligheterna med att köra metanol i bilar, det är så aggressivt mot bränslesystemet att det blev helt ointressant för gatbilar efter att vi kunde tanka E85 på en vanlig bensinstation. De snabbare överladdade drag bilarna verkar köra 12-14 i kompressionsförhållande med ungefär 2-2.5bars överladdning på metanol. Men de använder också en extremt fet blandning som kyler motorn internt, även om oktantalet på metanol är ganska lågt så sa de gamla rävarna jag pumpade på information att man behöver race bensin med ungefär 130MON för att ersätta det i pro mod bilarna, då det inte finns så kör de metanol. Därav undrar jag hur hög kompression man kommer undan med när man kör en mer normal blandning.

    Sedan kan man givetvis inte jämföra blandningen med bensin då det är dubbelt så mycket bränsle i cylindern under förbränningen vid samma lambdavärde. Det i sin tur betyder att en sugmotor på metanol har mer bränsle tillgängligt för kylning som en turbomotor med samma effekt på E85.

    En sak till som får mig att undra hur mycket kompression man kommer undan med i en metanolmotor är att E85 inte är ett superbränsle i en sugmotor där man kör en normal blandning, men i en överladdad bil med lite fetare blandning så kommer man undan med kompressionsförhållanden och laddtryck som man bara kan drömma om på bensin.

    All erfarenhet jag samlat på mig gäller givetvis bara fyrtaktsmotorer oftast överladdade, men det borde till viss del vara applicerbart på en tvåtaktsmotor också.

  19. #19

    Standard

    Hur jämförbart är metanol med etanol som det väl handlar om i e E 85?

    /Mats

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur jämförbart är metanol med etanol som det väl handlar om i e E 85?

    /Mats
    Såhär ser stökometriska blandningsförhållandena ut. E85 har 10:1 som referens.


    • Petrol 14.7:1
    • Diesel 14.6:1
    • Methanol 6.4:1
    • Ethanol 9:1
    • LPG 15.5:1
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •