Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gymnasieprojekt hjälp/tips QUADCOPTER

  1. #1

    Question Gymnasieprojekt hjälp/tips QUADCOPTER

    Hej!
    Jag och min projektgrupp ska bygga en quadcopter som gymnasieprojekt men vi har tyvärr ingen aning om vart ifrån det är bäst/lättast att beställa delar ifrån. Så det skulle uppskattas om någon har koll på någon/några hemsidor som är bra att beställa ifrån och även om någon har erfarenhet av att bygga helikoptrar så skulle det uppskattas om ni kunde dela med er av eran erfarenhet!

    Vi tänkte även göra majoriteten av koden(förhoppningsvis) själva så vi tänkte använda oss av ett Arduino kort eller något liknande. All hjälp är välkommen!

    Tack!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Här kan ni börja er resa - https://www.youtube.com/watch?v=8jbpwqCCVbs
    Det finns 3 ytterligare delar som är värda att kolla igenom innan ni ger er i kast med bygget.
    Sen finns det givetvis andra ställen att inhämta kunskap på men detta var ett förslag på en relativt pedagogisk genomgång av ett bygge.
    Att skapa programvaran själv låter för mig avancerat på gymnasienivå men är ni duktiga så kanske. Dock inbillar jag mig att man måste ha väldigt god kunskap om teorierna bakom och antagligen vara en duktig flygare för att kunna bedöma hur väl programmeringen lyckats och vilka förändringar som behöver göras. Men den frågan finns det andra som är betydligt mera lämpade att svara på.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Det billigaste är nog att bygga en egen ram, och då större än 250. 400 nånting borde vara en bra storlek, särskilt om ni skall utveckal egen programvara. 250 e alldeles för twitchy.

    Hobbyking e ett bra ställe tex att hitta billiga motorer och propellrar, även speedcontrollers.

    När det gäller egen programvara, så kanske det är lite överkurs. Det är ju inte bara programvaran att tänka på. Den måste integrera med en mottagare etc. Det är dock inte omöjligt. PWM är lättare än PPM.

    Teorin bakom en PID controller är inte så komplicerad (jag har skrivit några stycken), så den lär man sig rätt fort. Ni kommer nog spendera majoriteten av tiden på att försöka integrera någon form av mottagare/sändare i ert system gissningsvis. Arduino fungerar bra, men snåla inte på sensorerna, då det kommer vara avgörande.

    Låter som ett kul projekt, och jag hoppas ni lyckas

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Trevligt! Jag har kört multikopterbygge för högstadieelever på Grimstaskolan i Vällingby under året med väldigt gott resultat. Jag handlade från olika aktörer. Ramen byggde vi av aluminiumsquares och tältkors från Bauhaus (som många andra gjort tidigare) Isskrapa för 5kr från Jula. Resten är från hobbyking, banggood, rctimer, myrcmart. Korten vi använde var kk-kort, naze32, cc3d, flip32 och APM 2.6.

    Ett exempel

    Senast redigerat av Peter1 den 2015-07-26 klockan 12:16.

  5. #5

    Standard

    Tänk på att du inte får flyga i Vällingsby.
    http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag är också lite sugen på att göra mitt gymnasiearbetet genom att göra mjukvaran själv. Har svårt att hitta lösningar osv. Jag har en del erfarenhet av quadcopters och multirotor på ungefär 10 månader och skulle säga att jag har fått med mig allt. Gjort mindre programmering i princip samtliga språk men mest Python och för ios (hjälper ej i drönarbygget för stunden). Om du kommer fram till någonting så kontakta mig gärna på Max.lengdell@gmail.com
    Med vänlig hälsning, Max

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Hej!

    Oavsett vad LFV ritar på sin karta för "Drönare" så är det så att Hässelby Modellflygklubbs flygfält med en jättefin klippt gräsbana och en liten, liten asfaltstrip ligger just på Grimstafältet (Precis på det fält där Peter1 flyger multikoptrar med sina elever) bredvid Vällingby. Detta är fullständigt sanktionerat av Stockholms stad. Det är så länge man flyger line-of-sight och inte för högt (dvs under 120 meters höjd) inget som helst problem att flyga multikopter på Grimstafältet. Modellflyg av alla sorter pågår där med jämn frekvens. Både med fastvinge, multikopter och helikopter. Det är också vanligt med både el och metanol så länge metanolmotorerna är väl ljuddämpade om jag inte missminner mig

    Nu är det väl i praktiken så att hundfolket och andra fritt strövande typer är större problem för modellflygare där än just LFV så länge man håller sig under 120 meter och max 500 meter bort. Ska man vara petig så är Hässelbyklubbens fält i bortre änden av fältet och det är bra att hålla sig till den av klubben och staden utmärkta ytan för att minska friktionen mot övriga medborgare.

    Peter1, kul initiativ med skolungdomarna! Keep it up! Dra in fler till hobbyn, och putta dem gärna till klubbarna, förslagsvis Hässelby Modellflygklubb som verkar på just det fältet.

    Max, om du ska jobba med Arduino så är C/C++ bra att nöta in eftersom Arduinokoden är väldigt lik C. Eller... Det är C, men lite begränsad i och med API och utvecklingsmiljö och sånt.

    Lycka till!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Hej!

    Oavsett vad LFV ritar på sin karta för "Drönare" så är det så att Hässelby Modellflygklubbs flygfält med en jättefin klippt gräsbana och en liten, liten asfaltstrip ligger just på Grimstafältet (Precis på det fält där Peter1 flyger multikoptrar med sina elever) bredvid Vällingby. Detta är fullständigt sanktionerat av Stockholms stad. Det är så länge man flyger line-of-sight och inte för högt (dvs under 120 meters höjd) inget som helst problem att flyga multikopter på Grimstafältet. Modellflyg av alla sorter pågår där med jämn frekvens. Både med fastvinge, multikopter och helikopter. Det är också vanligt med både el och metanol så länge metanolmotorerna är väl ljuddämpade om jag inte missminner mig

    Nu är det väl i praktiken så att hundfolket och andra fritt strövande typer är större problem för modellflygare där än just LFV så länge man håller sig under 120 meter och max 500 meter bort. Ska man vara petig så är Hässelbyklubbens fält i bortre änden av fältet och det är bra att hålla sig till den av klubben och staden utmärkta ytan för att minska friktionen mot övriga medborgare.

    Peter1, kul initiativ med skolungdomarna! Keep it up! Dra in fler till hobbyn, och putta dem gärna till klubbarna, förslagsvis Hässelby Modellflygklubb som verkar på just det fältet.

    Max, om du ska jobba med Arduino så är C/C++ bra att nöta in eftersom Arduinokoden är väldigt lik C. Eller... Det är C, men lite begränsad i och med API och utvecklingsmiljö och sånt.

    Lycka till!
    Hej! Tänkte ge mig på att basera den på en raspberry pi eftersom att den är lite kraftfullare om jag inte minns helt fel.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jo, visst är den det. Däremot så är RasPi väldigt mycket tyngre än en Arduino. Jättemycket tyngre faktiskt. Så pass mycket att både en 250- och en 300-kopter är helt uteslutna. Minst 400. Allt blir större och tyngre och dyrare. Storleken har i sig andra fördelar. Snällare modell och syns lite bättre på håll. Inte för att man ser så stor skillnad på koptrarnas flygläge hur som helst på håll, men i alla fall.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10

    Standard

    Hej igen! Jag och min grupp tackar så mycket för alla hjälpande svar!

    Nu är det så att vi behöver en kontroll för att kunna flyga våran quad, vart skulle vi kunna hitta en sådan så billigt vi kan?

    Tack!

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Billigast möjligt är nog hobbyking.com eu lagret en 6 kanalig hobbyking radio. Frakten kan dra lite dock, så om ni ska handla annat från ex China eller hobbyking så finns det flera flysky 6 kanalsradio som alla fungerar ändamålsenligt.
    Dom säljer "samma" radio på teknikmagasinet för 5-600 förövrigt.

    Lycka till med projektet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •