Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

mne: El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Glds

Standard El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Glds

ntligen s var det dags fr att f en modell i luften som jag kpte begagnad fr ett sedan r eftersom jag fr tillfllet inte hade ngot att flyga med. Modellen var en liten Ultimate i .40 storlek som ja hade tnkt att el konvertera. D det var lite mer omstndligt n jag frst hade trott blev den liggande.

Men nu fick jag fr mig att stoppa dit en ASP .61 FS som jag hade liggande i den. S var det dags idag fr provflygning mellan regnskurarna. Ut i det fria fr lite motortrimning av en motor som inte var i gng p ngot r. Med motorn inverterad s blev den ju sur direkt och att handstarta verkade mer och mer hopplst. In efter ett bilbatteri och en starter och nya frsk. Nu startade motorn snllt och fint men stannar naturligtvis punktligt efter att jag tagit bord gldstrmmen. Jag starta igen och drar full gas fr att stlla in huvudnlen. Skruvar in tills den sackar och ppnar tills den sackar och stller ungefr mitt emellan. Nu r det dags fr den knsliga lgfartsnlen som jag nlar p utan att f motorn att g riktigt bra men stller den dr den gr som bst. Motorn trottlar nu bra och gr i alla fall en liten stund p tomgng.

Nu r det s dags att knalla ut p fltet, en nerklippt yta i hsthagen. Motorn tvrvgrar att starta med fegpinne =skruvmejsel. Hmtar batterie o starter och fr igng motorn som nu pltsligt inte gr alls p tomgng. startar igen och lyfter nosen mot skyn och nlar in huvundnlen d den tycks g fr rikt och d gr den p tomgng plus att den trottlar som den ska.

Dags att svlja nervositeten fr en frsta flygtur. Jag hade vntat mig det vrsta med ett litet dubbeldckat aerobatic plan. Men modellen flyger fint och odramatiskt, riktigt rolig att flyga faktiskt och har inga hyss fr sig. Lite nervs fr landningen ser jag till att hlla rejlt med fart och det gr skapligt med lite studs. Dag fr nsta vnda men nu vgrar den helt att starta, inte ett fyr frn motorn. r den sur eller fr den fr lite soppa? Duttar en skvtt i frgasaren och var den inte sur innan r den det nu. Intet liv i motorn. Misstnker att den lilla handhllna glddrivaren r tom p strm. Hmtar fltldan med Glow Driver och startar motorn. Kommer p att toppa upp brnslet s jag stannar och gr det men det blev vldigt snabbt fullt. Startar och flyger ngra rundor men s efter en stund blir det tvrtyst frn motorn. Glidtalet p den hr modellen r vl aningen bttre n en slipsten s jag stter den s klart i ett trd vars stam det fljer ner till marken som en trdkrypare.

Modellen ser hel ut s jag frsker en gng till men motorn startar inte. Tankar men det rinner ut direkt i avgasrret. Motorn startar till men stannar direkt s jag gissar att klunken i tanken har fastnat vid kraschen. Jag ger upp fr dagen och frsker tmma tanken med handpumpen men det gr inte. Klunken har ju fastnat i fel lge. Tar bort den undre vingen fr att komma t att kolla tanken men klunken r som den ska vara. Dremot har den runda tanken vridit sig ett halvt varv vilket innebr att tryckmatningen frn ljuddmparen nu inte mynnar lngst upp i tanken utan lngst ner. Vad fr d detta fr konsekvenser tro? Jo eftersom den slangen fungerar som skvallerrr fr full tank s frstr ni vad som hnder om den ligger i botten p tanken. Ett varv p pumpen s signalerar det full tank men tanken var s klart snustorr. Efter att ha konstaterat felet fljer en noggran avtorkning av modellen fr att den tminstone ska g att ta in i kllaren utan protester frn frun. Det som droppar ur ljuddmparen ngra dagar framt fr man snabbt hlla koll p och torka upp innan det upptcks.

Ja det var flygning med metanolmotor. Nu tnkte jag beskriva en flygning med elmotor.

Stt batteriet p laddning och drick en kopp kaffe inom syn och hrhll fr laddaren medan du vntar. Grna i en solstol utomhus. Sl p radion, stoppa in det fulladade batteriet i modellen, gasa och flyg. Landa nr du r njd. Plocka ur batteriet och stopp det i fickan, ta modellen i ena handen och radion i andra. Stll grna den helt rena modellen i vardagsrummet i vntan p nsta flygtur. Klart.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-07-27 klockan 13:59.

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Underbart beskrivet!

Jag lovar och svr att aldrig g ver till den mrka sidan och ska alltid hlla mig i ljuset med el- och segelflyg!
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Standard

Men ljudet..? du gr ju miste om det hjrtskrande skrikandet nr 1800talsprylen hoppar igng?

Finns det ngot alternativ till elspis om man bortser frn ombordgldgade bensinare?

Standard

Haha! Du fr el att lta s trkigt odramatiskt (ur hobbysynpunkt) s jag fortstter glatt med mina metanolare. ;-) Men nsta gng, montera motorn rtt vg i flyget s du har dess frgasarcentrum i linje med tankens, om du inte hade det. Och slng ASPn, skaffa en OS. Jag har flugit flyget med OS Max 46AX och det flyger hur fint som helst. Kul flyg!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    180
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Jag hller med om det Mats sger. Hur den hr hobbyn lyckats verleva med dom krngliga och osande gldstiftarna i alla dessa r r ett under. Sjlv brjade jag lite smtt med modellflyg p 80-talet och har vl innerst inne bara vntat p att batterier och motorer skulle bli s bra att jag fr gra mig av med allt vad gldstiftare heter. Den dagen infll fr kanske 10r sen och jag hoppas jag aldrig behver ta i en sn motor igen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlgg
    Men ljudet..? du gr ju miste om det hjrtskrande skrikandet nr 1800talsprylen hoppar igng?

Finns det ngot alternativ till elspis om man bortser frn ombordgldgade bensinare?
    Ombordgldade bensinare? Jag fredra ngon form av tndstift p bensinare Jo bensinfyrtaktare i 30 000 kr klassen lter rtt skalalikt typ Moki.

Ljudmodul kanske r ett alternativ.

Men snart dyker ngon upp och sger att han aldrig rkat ur fr att en metanolare vgrat starta eller tjuvstannat. Det bara att stlla in den rtt. Ingen nmnd ingen glmd.

/Mats

Standard

Brjade min karrir i brjan p 80-talet.
    Metanol, OS skulle det vara. Gr fina motorer.
    Hller med om att dom trilskas ibland, stannar annat kul
    Man blev en jkel p att landa utan motor, fr bara ett frsk.
    Har bara krt med el i 10r men har nu en Cub med en gammal OS 90 fyrtakt som ska flygas samt en Kyosho ME-109 som kommer f en OS 48.
    S det blir lite nostalgi igen. Saknar ljudet.
    El r enkelt, bara plugga i kontakten kra, inget kladd

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Mm, tyst och kladdfritt. Underlttar en hel del fr framfr allt sm parkflyers, spontankra liten modell nr lusten faller p. Stora el och metanolare ligger p nstan samma niv av prepp och underhll (minus torkning), smrja motorer/lager koll av mekanik etc.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Det r som med all annan motorsport... snart kr de dragracing p endast el. =) Behver bra hacka lite i datorn och ladda ackarna, inget mekande. Publikvnligare ocks, man kan prata med varann under heaten. :-D

Standard

RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Standard

Hftigt att man kommit s lngt med el. Men jag skulle hoppa ver tvlingar med sna bilar.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Tnker varje gng nr jag packar in i bilen och r frdig att ka hem nr jag str och kikar p snubbarna som torkar och sprayar sina maskiner fr att f bort allt kladd, att jag r otroligt glad att jag inte flyger ngra metanolplan.

Dragracing med el r dock vldigt tveksamt, det ska lta och lukta helt enkelt.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    237
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Fantastiskt bra beskrivet, Mats!

Du fick t.o.m. med det dr att tanken kan rotera vilket jag rkade ut fr fr tre r sen.
    Jag trodde det var ngot unikt fr mig just d men det hr tydligen till kolvmotorflygandet.
    De senaste 7 ren har jag flugit med elmotor rtt ofta men jag kan nd inte hlla mig ifrn metanolmotorerna. Startandet r en utmaning som uteblir med elmotor...

Metanolflyg funkar i regnvder (om man har sndaren i en pse).
    Lars

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

...bara att slippa soppa/oljedroppet i bilen r guld vrt... Kan knappast tnka mig en tergng till metanoldrivet efter drygt 15 r i eltrsket. Mjligen - sger mjligen - en bensinare om jag nn gng skulle frfalla till en stor RC-krra. Men grejen med moderna el-drivlinor r ju bl a att man kan flyga sm krror utan problem och utan vervikt. Det var inte s enkelt p 70-talet kan jag lova.
    Roger

Standard

Med nya OS GGT-10 och GGT-15 kan man flyga bensinare i mindre flyg ocks.
    Dom saknar tndstift och tndsystem vilket gr dom ltta.
    S gldstift ja, gldstift ja, gldstift ja.

Bensin motor fr klasiska 60 krror monterings mtt som 46AX,

Motorn krs p blyfri bensin med ?% olja. krs med nya G5 gldstiftet som gr det mjligt att kra p bensiun utan tndsystem. medflr mycket billigare drift! Nllagrad stl vevstake. bra gassvar. Frgasaren r utvecklad av OS fr att f bra gng.
    Slagvolym; 9,73cc
    borrning : 24mm
    Slaglngd: 21,5mm
    praktisk varvtal: 2000-11000 rpm.
    max effekt: 1,6 hstar vid 10000rpm.
    vikt Motor 453g, dmpare 108g.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo - GGT-15 fungerar fint - har en kompis som har bde den och det mera konventionella syskonet med tndsystem.
    Men jag avstr nog nd...
    Roger

Standard

Under alla r jag haft metanolflyg och -helis i bilen s har det inte droppat nt.
    Varfr? Fr att jag har plugg i pipan och p de modeller som kan kladda lite mer, en plastpse. =)

Fre jag packar bilen s pratar jag med de andra flygarna medans jag torkar rent flyget.
    Det tar ngra minuter, jmfrt med tiden att ladda en bunt LiPo's om man ska f nn flygtid d man ocks mste vara nrvarande (dvs inte p jobbet).

Utver det s har metanol andra frdelar. =)

Visst, metanol kladdar mer n ackar, det r nog sant det.

Men sluta inte flyga metanol/bensin, det r s sltt om alla brjar flyga runt med sm njesfriggo-flyg p de stora flten.

El-Cessna 182:
    https://www.youtube.com/watch?v=wZ3mmb86WNM

Metanol-Cessna 182:
    https://www.youtube.com/watch?v=FT26izWHg9k

Bensin-Cessna 182:
    https://www.youtube.com/watch?v=OnsXfFwB87s

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Jag har den Cessnan (CMPro 140 size) och skulle aldrig drmma om att elkonvertera den. Min OS 200 FS gldstiftare har varit mycket plitlig och aldrig stannat i luften. Jag flyger ocks el (fretrdesvis modeller med 3-cells 2200 mAh ack). Jag gillar att kunna flyga med ngot strre plan utan att krngla med stora batterier och att ibland kunna flyga snabbt och enkelt utan att ta med fltbox, brnsle och rengringsspray. Jag skulle aldrig vlja sida, jag vill grna fortstta med bde metanol och el!

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

F till denna knslan med el... finns fr och nackdelar med allt

haskells avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    206
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

Standard

Men snart dyker ngon upp och sger att han aldrig rkat ur fr att en metanolare vgrat starta eller tjuvstannat. Det bara att stlla in den rtt. Ingen nmnd ingen glmd.

/Mats[/QUOTE]

Den gick hem, inget svar n!��

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •