Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

mne: El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Glds

Standard

Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlgg
    Men snart dyker ngon upp och sger att han aldrig rkat ur fr att en metanolare vgrat starta eller tjuvstannat. Det bara att stlla in den rtt. Ingen nmnd ingen glmd.

/Mats

Den gick hem, inget svar n!��[/QUOTE]

Ha ha! Man mste ju freg meningsmotstndarna!

/Mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlgg
    F till denna knslan med el... finns fr och nackdelar med allt

Ja men nu snackar vi stora bensinmotorer och inte sm gldstiftmotorer. I strre modeller ska det s klart vara bensinmotorer.

/Mats

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Det finns tv sorters modellflygare, de som frstr sig p gldstiftsmotorer och de som inte gr det. De sistnmnda fr nja sig med eldrift...

Standard

mnet r intressant, och jag r ambivalent Har sjlv varit, och r, inbiten metanol- och bensinflygare och haft lite svrt med el pga den begrnsande flygtiden. Jag tycker ocks att hobbyn fr en trevlig extra dimension av "riktigt" motorljud, mekande och justerande.

Men efter en nybrjarsommar med Trex 600 heli r jag evigt tacksam att den drivs av just el. Jag uppskattar enkelheten och driftskerheten och att jag r i luften inom 5 minuter efter att jag parket bilen p fltet.

Det r ocks s att denna hobby ska passas in i det vriga livs- och familjepusslet och d blir just "enkelhet" en viktig eller kanske tom avgrandefaktor fr mnga. Blir det fr mycket bk s skiter man helt enkelt i det.

( Btw...ngon som har en tips p en vettig elkrra som drivs av 6s lipo 5000 mah, grna dr man kan byta batteri utan att demontera vingen. Dubbeldckare r ett stort plus. Jag tnker mig en krra som alltid str startklar fr snabb spontanflygning...om man kommit igng att ladda lipon allts )

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Kika efter Ultimate och Pitts Python i 1400-1600mm storlek fr det LiPo't.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...trSearch=pitts

Blev lite sugen sjlv... Har mina ~3300 LiPo till 550 helis som grna hamnar i flygplan med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

En himla tur att vi gillar olika drift p vra flyg och helis. =) Det gr att i r fler som utvar hobbyn.

Jag gillar sjlv flyga el i perioder, det r s enkelt. Men det r s sjukt mycket roligare med frbrnnings! =) El r mer beslktat med simulator i soffan jmfrt med metanol och bensin. ;-)

Det r ocks mycket roligare fara till fltet och se metanol- och bensinflygarna flyga med sina vidunder. n fara till fltet och se ngra surrande smgrejer vina runt hit och dit. Pratar friggoflyg nu. Nr det blir strre flyg s r det nog intressantare, d blir det mer krvande av flygaren och roligare samt intressantare att se.

/En som hoppas att inte alla backar till el-friggos...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

@lnning

Brjade med elfriggo Bixler, bygger nu pinnabyggen i tr och har i alla fall en metanolmodell Skumvfflor r enkla inkrsportar men som med allt annat r det trevligt att utveckla sig. Idag behver man inte brja i full fart och fullt lexikon med kunskap fr att komma upp i luften. Stor frdel fr att frmja hobbyn i lngden
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Absolut! Gldstiftare r viktiga! Ljudet och lukten... Man fr inte dem med el.
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    297
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Ja men nu snackar vi stora bensinmotorer och inte sm gldstiftmotorer. I strre modeller ska det s klart vara bensinmotorer.

/Mats
    Ok, denna d ?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Det finns tv sorters modellflygare, de som frstr sig p gldstiftsmotorer och de som inte gr det. De sistnmnda fr nja sig med eldrift...
    Dr kom den

/Mats

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Frgan r vilka som vinner i framtiden dom som fljer med i utvecklingen eller dom som stannade kvar? ☺
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Om det nu handlar om att vinna?

Bda typerna av motorer kommer nog att finnas kvar och hitta sina entusiaster. Men att OS som vl fr anses som ledande nr det gller gldstiftmotorer hakar p trenden och lanserar elmotorer talar vl sitt tydliga sprk. Jag som startade den hr trden med ett litet kseri om gldstiftsmotorns egenheter kan ibland montera upp en motor i testbnken bara fr att det r kul att starta en frbrnningsmotor. Dremot har jag inte lngre ngot strre behov av att ha dom i flygplanen.

/Mats

Standard

Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlgg
    Ok, denna d ?
    Jo men det krvs en del fr att det ska bli tillfrlitligt nog fr en tvmotorig modell. Samtidigt s frenklar det ju en del d man inte behver slpa p ngon gldutrustning.
    http://www.rcdon.com/html/top_flite_...l_proje14.html

/Mats

Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Motorn r ju minst halva njet, frstr inte varfr ngon skulle vilja plocka bort det roligaste med hobbyn...

Vill man slippa glddrivare och ha en nnu "godare" doft s finns det ven diesel, det r fin knsla i dem, tyst och fint blir det ocks.

Hr en 1.5cc MVVS med tomgng kring 3000rpm, gr som en klocka.

Kr s det ryker!

Standard

Dagens mnniskor r fr bekvma av sig. Frst kom friggo-flygen som gjorde att folk slapp gra nnting hemma utan att bara ladda och limma lite, for till fltet och surrade runt lite, klagade lite p oljudet frn metanol/bensin-flygarna och kollade fejjan p mobilen. Folk orkade inte ens ta sig tiden att fara till det lokala klubbfltet utan skaffade multicoptrar s de kunde flyga nrmare hemmet. Sen blev FPV vanligare och d brjade folk flyga frn terassen, i trdgrden eller i skogen bakom grden. Snart r RC-hobbyn endast ett social medium, fr en viss del av oss. Men jag hr nog till den gruppen som gillar detta som hobby och r glad att det finns ett flt att fara till och flyga med andra likasinnade. Det har alltid funnits folk som haft intresse en ssong och sen kommer annat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    ... Snart r RC-hobbyn endast ett social medium, fr en viss del av oss. Men jag hr nog till den gruppen som gillar detta som hobby och r glad att det finns ett flt att fara till och flyga med andra likasinnade. Det har alltid funnits folk som haft intresse en ssong och sen kommer annat.
    Hller med dog till fullo - trots att jag "bara" flyger eldrivet numera. Fr mig skulle denna hobby vara mer eller mindre dd om jag skulle st ensam p nt flt i nrheten av bostaden och flyga. Gemenskapen med andra "tokar" r nog numera kanske den viktigaste delen i vr hobby. Men elflyget har helt klart gjort att jag personligen kommit igng igen med denna hobby och dessutom stannat kvar - efter ca: 15 r som elflygare. Dremot har jag full frstelse fr de som flyger metanol eller bensin men f n r det inte min grej - jag har helt enkelt ftt nog av metanol-flyget under mina frsta 30 r som RC-flygare...
    Roger

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Om det nu handlar om att vinna?

Bda typerna av motorer kommer nog att finnas kvar och hitta sina entusiaster. Men att OS som vl fr anses som ledande nr det gller gldstiftmotorer hakar p trenden och lanserar elmotorer talar vl sitt tydliga sprk. Jag som startade den hr trden med ett litet kseri om gldstiftsmotorns egenheter kan ibland montera upp en motor i testbnken bara fr att det r kul att starta en frbrnningsmotor. Dremot har jag inte lngre ngot strre behov av att ha dom i flygplanen.

/Mats
    Absolut kommer bda finnas kvar, det finns alltid baktstrvare

Frvrigt mste jag sga att efter en tid med os elmotor mste jag sga att dom r riktigt trevliga , kan helt klart rekommendera deras elmotorer.
    Inget glapp och hller sig kalla och fina.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Absolut kommer bda finnas kvar, det finns alltid baktstrvare

Frvrigt mste jag sga att efter en tid med os elmotor mste jag sga att dom r riktigt trevliga , kan helt klart rekommendera deras elmotorer.
    Inget glapp och hller sig kalla och fina.
    Det fina med det r ju att man p frgan, vilken motor har du, kan svara en OS s klart. D tar ju alla modellflygare fr givet att det r en gldstiftmotor

/Mats

Standard

Har man hllit p hela livet med motorer s har jag svrt att tycka att ljudet frn en gldstiftmotor r s upphetsande att det skulle tillfra ngot. Visst, jag r road av sjlva mekandet och trimmandet men har inget behov av att ha dom i modellerna. Ljudet har jag svrt att uppfatta som mer skalalikt n en elmotor s lnge vi inte talar om stora flercylindriga fyrtaktare. Tvtaktare lter mera som ett hgrstat bi och fyrtaktare som ett verbelastad grsklipparmotor.

Dremot har jag inte det minsta emot att det flygs metanol p fltet, tvtom. Doften av en metanolmotor gr mig nostalgisk och s kan man ju st bredvid och ge ett och annat rd till dom som str och nter p fegpinnen Men med el i mina egna modeller vgar jag ven flyga mellan byggnader och trd hemma p grden utan risk fr dead stick. Efter att ha byggt i flera r p en modell avstr jag grna risken att ett motorstopp skulle terfra den till stickor och strn.

Utmaningarna i hobbyn fr jag genom att bygga mina modeller frn ritning s ngon bekvmlighet r det inte utslag av fr min del. Ngon depronmodell gre sig inte heller besvret p mitt byggbord. Dremot ett och annat begagnat repobjekt.

/Mats

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    565
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag frstr inte riktigt pongen med att jmfra frdelarna med eldrift och nackdelarna med glddrift i vra modellflygplan (eller kanske det heter flygfarkoster) fr det r ju lite olika stt att ta sig fram i luften. Jag har flugit gldplan i mnga r men jag har ven haft gldjen att vara med p elflygets barndom. Jag minns nr vi satt i klubbkompisen Gert Zaars kllare och lindade om Mabuccimotorer som han sedan kallade S.E.R.M.-motorn, Swedish Electric Racing Motor. Gert var konstruktr till bland annat Grshoppan men ven Volta och Amphere. Tv elkrror som mnga elfantaster byggde nr det begav sig. Gert var ingen modellflygare av rang s den mesta flygningen och provningen fick jag gra emedan Gert sktte fotograferingen, yrkesfotograf som han var. Det finns flera trevliga artiklar av Gert om elflyg , i gamla Allt om Hobby bland annat nr 3/84 och 8/84 och som helt klart pverkade elflygets utveckling hr i Sverige.

Jag blev dock inte s vrst pverkad av elflyget d det i stort sett bara innebar nackdelar. Klumpiga och kraftlsa motorer, tunga och dyra accar, inga fungerande fartreglage. Modellerna fick inte vga fr mycket fr d fungerade dom mera som jordfrs n som flygande objekt. Laddningen fick gras med en gldlampa i serie med accen.

Ja, nog har utvecklingen gtt framt inom elflyget men det utesluter ju inte metanolmotorerna frn hobbyn. En skn sommarkvll med en hrligt dmpad fyrtaktare i ett biplan frn trettiotalet. Den kvllen skulle vara bortkastad fr min del om det satt en elmotor i nosen p den dubbeldckaren. S jag undrar fortfarande hur man kan jmfra tv s helt olika flygsenarier. Det finns ju t ex bilentusiaster som kr omkring med gamla fina Volvo Amason eller varfr inte P 1800. Dom trivs med sina veteranbilar utan att fr den delen vara baktstrvare. Mnga skjuter med gamla fina vapen fast det finns nya och moderna. Och varfr samla p gamla frimrken, det finns ju nya att kpa p Ica. Det hela handlar nog om att trivas i sin hobby. Alla gillar inte elflyg, andra tycker illa om gld eller bensinmotorer. Sjlv gillar jag inte tvtakts bensinmotorerna men kan mycket vl tnka mig en fyrtakstbensinare. Jag flyger elflygplan nr det passar mig, vilket dock r mycket sllan men jag kritiserar inte dom som bara flyger el. Dom har valt sitt stt att utva hobbyn, jag har valt mitt. S jag hoppas kunna flyga mina metanolmaskiner i mnga r n och med de utmaningar som drmed fljer.

Kay krut Gldstift: Ja

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •