Reklam

 
Sidan 3 av 3 FrstaFrsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

mne: El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Gldstift: Nej! El: Ja! Glds

  1. #41

    Standard

    ( Btw...ngon som har en tips p en vettig elkrra som drivs av 6s lipo 5000 mah, grna dr man kan byta batteri utan att demontera vingen. Dubbeldckare r ett stort plus. Jag tnker mig en krra som alltid str startklar fr snabb spontanflygning...om man kommit igng att ladda lipon allts )
    ML Hobby har en del serisa modeller. Nu nr jag saknar min bortgngne 140krra s stter suget in efter en Goldwing eller annat roligt. En Segev kanske?
    http://mlhobby.com/

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Jag frstr inte riktigt pongen med att jmfra frdelarna med eldrift och nackdelarna med glddrift i vra modellflygplan (eller kanske det heter flygfarkoster) fr det r ju lite olika stt att ta sig fram i luften. Jag har flugit gldplan i mnga r men jag har ven haft gldjen att vara med p elflygets barndom. Jag minns nr vi satt i klubbkompisen Gert Zaars kllare och lindade om Mabuccimotorer som han sedan kallade S.E.R.M.-motorn, Swedish Electric Racing Motor. Gert var konstruktr till bland annat Grshoppan men ven Volta och Amphere. Tv elkrror som mnga elfantaster byggde nr det begav sig. Gert var ingen modellflygare av rang s den mesta flygningen och provningen fick jag gra emedan Gert sktte fotograferingen, yrkesfotograf som han var. Det finns flera trevliga artiklar av Gert om elflyg , i gamla Allt om Hobby bland annat nr 3/84 och 8/84 och som helt klart pverkade elflygets utveckling hr i Sverige.

    Jag blev dock inte s vrst pverkad av elflyget d det i stort sett bara innebar nackdelar. Klumpiga och kraftlsa motorer, tunga och dyra accar, inga fungerande fartreglage. Modellerna fick inte vga fr mycket fr d fungerade dom mera som jordfrs n som flygande objekt. Laddningen fick gras med en gldlampa i serie med accen.

    Ja, nog har utvecklingen gtt framt inom elflyget men det utesluter ju inte metanolmotorerna frn hobbyn. En skn sommarkvll med en hrligt dmpad fyrtaktare i ett biplan frn trettiotalet. Den kvllen skulle vara bortkastad fr min del om det satt en elmotor i nosen p den dubbeldckaren. S jag undrar fortfarande hur man kan jmfra tv s helt olika flygsenarier. Det finns ju t ex bilentusiaster som kr omkring med gamla fina Volvo Amason eller varfr inte P 1800. Dom trivs med sina veteranbilar utan att fr den delen vara baktstrvare. Mnga skjuter med gamla fina vapen fast det finns nya och moderna. Och varfr samla p gamla frimrken, det finns ju nya att kpa p Ica. Det hela handlar nog om att trivas i sin hobby. Alla gillar inte elflyg, andra tycker illa om gld eller bensinmotorer. Sjlv gillar jag inte tvtakts bensinmotorerna men kan mycket vl tnka mig en fyrtakstbensinare. Jag flyger elflygplan nr det passar mig, vilket dock r mycket sllan men jag kritiserar inte dom som bara flyger el. Dom har valt sitt stt att utva hobbyn, jag har valt mitt. S jag hoppas kunna flyga mina metanolmaskiner i mnga r n och med de utmaningar som drmed fljer.

    Kay krut Gldstift: Ja
    Dom flesta hr har vl uttryckt sin personliga sikt och inte vad dom tycker att du och andra br tycka? Sjlv sger du att en kvll med el r en bortkastad kvll. Hur kan det vara ok att skriva i s fall? En av pongerna med ett forum r vl att f diskutera fr och nackdelar med det en och andra och argumentera fr det. Kanske till och med ngon blir sugen p metnol av ditt inlgg och d r vl ett forum som bst.

    /Mats

  3. #43

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    452
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Kul frsta inlgg, knner igen mig s vl. Jag brjade med en Cox motor p en Blue Phoenix... Sen en 25:a hgvingad klassisk trainer. Det tog tid att f ordning p motor, tank, klunk, nl, tryckmatning ...!

    Sen kom Zaar och senare Kalle W i AoH som ppnade gonen fr el och sen blev det snt ett tag fr mig men det var ju tungt och klent och dyrt och nr man kraschade blev det ju bara smulor kvar nr acken passerat genom flygkroppen....

    Men nr jag flyttat till lgenhet och hll p med annat kpte jag en Graupner Terry, en lite skum-modell som nog r det flygplan jag ftt ihop mest timmar med. Frstrkt med packtejp och ombyggd till 4ch levde den ett hrt men lngt liv p fotbollsplaner och till slut var det mer lim n kropp och den kte i soporna.

    Samtidigt flg jag strre med en 46 i en 160cm lgvingad sportmodell ... Mums, massa kraft och hrlig i luften, kunde ka runt och gra touch'n'go tills tanken var slut. Det saknar jag fortfarande. Men efter en paus p tio r knns dagens elflyg overkligt bra och smidigt. Men jo.... Jag saknar knslan av frbrnningsmotorn och det skna umgnget p klubbfltet.

    Idag blev det tv flygtillfllen med min Magnum, klart smidig krra som gr flera gnger i veckan; har jag en kvart ver s flyger jag.



    lskar flyghobbyn just pga av den enorma spridningen som finns; sjlv finner jag mest gldje i termik och hang, drefter flyga lgt och lngsamt i grstoppshjd. Andra gillar fart, ljud, skala, nattflyg, FPV eller 3D....
    Kr flygplan, med eldrift eller p hang.

  4. #44

    Standard

    En regnig och blt kvll i kvll och nu vill jag flyga s vad tar jag fram. Inte en bensinare eller metanolare utan en vinge med el som klart r lmpligaste flygande saken jag har fr kvllens flygning ute vid vrt flt. Allt har sina frdelar och nackdelar men som pilot gller det att vara flexibel annars fr man sitta hemma och sura p vdret.
    RC land
    P tok fr mnga flygande saker.

  5. #45

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Nej Mats, jag skrev inte att en kvll med el var en bortkastad kvll. Dremot skrev jag " En kvll med en hrligt dmpad fyrtaktare i ett biplan frn trettiotalet. Den kvllen skulle vara bortkastad fr min del om det satt en elmotor i nosen p den dubbeldckaren. Jag skrev bara min egen sikt. Precis som andra gr hr p forumet!

    Kay krut

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •