Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds

    Äntligen så var det dags för att få en modell i luften som jag köpte begagnad för ett sedan år eftersom jag för tillfället inte hade något att flyga med. Modellen var en liten Ultimate i .40 storlek som ja hade tänkt att el konvertera. Då det var lite mer omständligt än jag först hade trott blev den liggande.

    Men nu fick jag för mig att stoppa dit en ASP .61 FS som jag hade liggande i den. Så var det dags idag för provflygning mellan regnskurarna. Ut i det fria för lite motortrimning av en motor som inte var i gång på något år. Med motorn inverterad så blev den ju sur direkt och att handstarta verkade mer och mer hopplöst. In efter ett bilbatteri och en starter och nya försök. Nu startade motorn snällt och fint men stannar naturligtvis punktligt efter att jag tagit bord glödströmmen. Jag starta igen och drar full gas för att ställa in huvudnålen. Skruvar in tills den sackar och öppnar tills den sackar och ställer ungefär mitt emellan. Nu är det dags för den känsliga lågfartsnålen som jag nålar på utan att få motorn att gå riktigt bra men ställer den där den går som bäst. Motorn trottlar nu bra och går i alla fall en liten stund på tomgång.

    Nu är det så dags att knalla ut på fältet, en nerklippt yta i hästhagen. Motorn tvärvägrar att starta med fegpinne =skruvmejsel. Hämtar batterie o starter och får igång motorn som nu plötsligt inte går alls på tomgång. startar igen och lyfter nosen mot skyn och nålar in huvundnålen då den tycks gå för rikt och då går den på tomgång plus att den trottlar som den ska.

    Dags att svälja nervositeten för en första flygtur. Jag hade väntat mig det värsta med ett litet dubbeldäckat aerobatic plan. Men modellen flyger fint och odramatiskt, riktigt rolig att flyga faktiskt och har inga hyss för sig. Lite nervös för landningen ser jag till att hålla rejält med fart och det går skapligt med lite studs. Dag för nästa vända men nu vägrar den helt att starta, inte ett fyr från motorn. Är den sur eller får den för lite soppa? Duttar en skvätt i förgasaren och var den inte sur innan är den det nu. Intet liv i motorn. Misstänker att den lilla handhållna glöddrivaren är tom på ström. Hämtar fältlådan med Glow Driver och startar motorn. Kommer på att toppa upp bränslet så jag stannar och gör det men det blev väldigt snabbt fullt. Startar och flyger några rundor men så efter en stund blir det tvärtyst från motorn. Glidtalet på den här modellen är väl aningen bättre än en slipsten så jag sätter den så klart i ett träd vars stam det följer ner till marken som en trädkrypare.

    Modellen ser hel ut så jag försöker en gång till men motorn startar inte. Tankar men det rinner ut direkt i avgasröret. Motorn startar till men stannar direkt så jag gissar att klunken i tanken har fastnat vid kraschen. Jag ger upp för dagen och försöker tömma tanken med handpumpen men det går inte. Klunken har ju fastnat i fel läge. Tar bort den undre vingen för att komma åt att kolla tanken men klunken är som den ska vara. Däremot har den runda tanken vridit sig ett halvt varv vilket innebär att tryckmatningen från ljuddämparen nu inte mynnar längst upp i tanken utan längst ner. Vad får då detta för konsekvenser tro? Jo eftersom den slangen fungerar som skvallerrör för full tank så förstår ni vad som händer om den ligger i botten på tanken. Ett varv på pumpen så signalerar det full tank men tanken var så klart snustorr. Efter att ha konstaterat felet följer en noggran avtorkning av modellen för att den åtminstone ska gå att ta in i källaren utan protester från frun. Det som droppar ur ljuddämparen några dagar framåt får man snabbt hålla koll på och torka upp innan det upptäcks.

    Ja det var flygning med metanolmotor. Nu tänkte jag beskriva en flygning med elmotor.

    Sätt batteriet på laddning och drick en kopp kaffe inom syn och hörhåll för laddaren medan du väntar. Gärna i en solstol utomhus. Slå på radion, stoppa in det fulladade batteriet i modellen, gasa och flyg. Landa när du är nöjd. Plocka ur batteriet och stopp det i fickan, ta modellen i ena handen och radion i andra. Ställ gärna den helt rena modellen i vardagsrummet i väntan på nästa flygtur. Klart.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-07-27 klockan 13:59.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •