Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av haskell Visa inlägg
    Men snart dyker någon upp och säger att han aldrig råkat ur för att en metanolare vägrat starta eller tjuvstannat. Det bara att ställa in den rätt. Ingen nämnd ingen glömd.

    /Mats


    Den gick hem, inget svar än!��[/QUOTE]


    Ha ha! Man måste ju föregå meningsmotståndarna!

    /Mats

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Få till denna känslan med el... finns för och nackdelar med allt

    Ja men nu snackar vi stora bensinmotorer och inte små glödstiftmotorer. I större modeller ska det så klart vara bensinmotorer.

    /Mats

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns två sorters modellflygare, de som förstår sig på glödstiftsmotorer och de som inte gör det. De sistnämnda får nöja sig med eldrift...

  4. #24

    Standard

    Ämnet är intressant, och jag är ambivalent Har själv varit, och är, inbiten metanol- och bensinflygare och haft lite svårt med el pga den begränsande flygtiden. Jag tycker också att hobbyn får en trevlig extra dimension av "riktigt" motorljud, mekande och justerande.

    Men efter en nybörjarsommar med Trex 600 heli är jag evigt tacksam att den drivs av just el. Jag uppskattar enkelheten och driftsäkerheten och att jag är i luften inom 5 minuter efter att jag parket bilen på fältet.

    Det är också så att denna hobby ska passas in i det övriga livs- och familjepusslet och då blir just "enkelhet" en viktig eller kanske tom avgörandefaktor för många. Blir det för mycket bök så skiter man helt enkelt i det.

    ( Btw...någon som har en tips på en vettig elkärra som drivs av 6s lipo 5000 mah, gärna där man kan byta batteri utan att demontera vingen. Dubbeldäckare är ett stort plus. Jag tänker mig en kärra som alltid står startklar för snabb spontanflygning...om man kommit igång att ladda lipon alltså )

  5. #25
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kika efter Ultimate och Pitts Python i 1400-1600mm storlek för det LiPo't.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...trSearch=pitts

    Blev lite sugen själv... Har mina ~3300 LiPo till 550 helis som gärna hamnar i flygplan med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #26

    Standard

    En himla tur att vi gillar olika drift på våra flyg och helis. =) Det gör att i är fler som utövar hobbyn.

    Jag gillar själv flyga el i perioder, det är så enkelt. Men det är så sjukt mycket roligare med förbrännings! =) El är mer besläktat med simulator i soffan jämfört med metanol och bensin. ;-)

    Det är också mycket roligare fara till fältet och se metanol- och bensinflygarna flyga med sina vidunder. Än fara till fältet och se några surrande smågrejer vina runt hit och dit. Pratar friggoflyg nu. När det blir större flyg så är det nog intressantare, då blir det mer krävande av flygaren och roligare samt intressantare att se.

    /En som hoppas att inte alla backar till el-friggos...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    @Ålänning

    Började med elfriggo Bixler, bygger nu pinnabyggen i trä och har i alla fall en metanolmodell Skumvåfflor är enkla inkörsportar men som med allt annat är det trevligt att utveckla sig. Idag behöver man inte börja i full fart och fullt lexikon med kunskap för att komma upp i luften. Stor fördel för att främja hobbyn i längden
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Absolut! Glödstiftare är viktiga! Ljudet och lukten... Man får inte dem med el.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Ja men nu snackar vi stora bensinmotorer och inte små glödstiftmotorer. I större modeller ska det så klart vara bensinmotorer.

    /Mats
    Ok, denna då ?

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det finns två sorters modellflygare, de som förstår sig på glödstiftsmotorer och de som inte gör det. De sistnämnda får nöja sig med eldrift...
    Där kom den

    /Mats

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Frågan är vilka som vinner i framtiden dom som följer med i utvecklingen eller dom som stannade kvar? ☺
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #32

    Standard

    Om det nu handlar om att vinna?

    Båda typerna av motorer kommer nog att finnas kvar och hitta sina entusiaster. Men att OS som väl får anses som ledande när det gäller glödstiftmotorer hakar på trenden och lanserar elmotorer talar väl sitt tydliga språk. Jag som startade den här tråden med ett litet kåseri om glödstiftsmotorns egenheter kan ibland montera upp en motor i testbänken bara för att det är kul att starta en förbränningsmotor. Däremot har jag inte längre något större behov av att ha dom i flygplanen.

    /Mats

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Ok, denna då ?
    Jo men det krävs en del för att det ska bli tillförlitligt nog för en tvåmotorig modell. Samtidigt så förenklar det ju en del då man inte behöver släpa på någon glödutrustning.
    http://www.rcdon.com/html/top_flite_...l_proje14.html

    /Mats

  14. #34
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Motorn är ju minst halva nöjet, förstår inte varför någon skulle vilja plocka bort det roligaste med hobbyn...

    Vill man slippa glöddrivare och ha en ännu "godare" doft så finns det även diesel, det är fin känsla i dem, tyst och fint blir det också.

    Här en 1.5cc MVVS med tomgång kring 3000rpm, går som en klocka.

    Kör så det ryker!

  15. #35

    Standard

    Dagens människor är för bekväma av sig. Först kom friggo-flygen som gjorde att folk slapp göra nånting hemma utan att bara ladda och limma lite, for till fältet och surrade runt lite, klagade lite på oljudet från metanol/bensin-flygarna och kollade fejjan på mobilen. Folk orkade inte ens ta sig tiden att fara till det lokala klubbfältet utan skaffade multicoptrar så de kunde flyga närmare hemmet. Sen blev FPV vanligare och då började folk flyga från terassen, i trädgården eller i skogen bakom gården. Snart är RC-hobbyn endast ett social medium, för en viss del av oss. Men jag hör nog till den gruppen som gillar detta som hobby och är glad att det finns ett fält att fara till och flyga med andra likasinnade. Det har alltid funnits folk som haft intresse en säsong och sen kommer annat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ... Snart är RC-hobbyn endast ett social medium, för en viss del av oss. Men jag hör nog till den gruppen som gillar detta som hobby och är glad att det finns ett fält att fara till och flyga med andra likasinnade. Det har alltid funnits folk som haft intresse en säsong och sen kommer annat.
    Håller med dog till fullo - trots att jag "bara" flyger eldrivet numera. För mig skulle denna hobby vara mer eller mindre död om jag skulle stå ensam på nåt fält i närheten av bostaden och flyga. Gemenskapen med andra "tokar" är nog numera kanske den viktigaste delen i vår hobby. Men elflyget har helt klart gjort att jag personligen kommit igång igen med denna hobby och dessutom stannat kvar - efter ca: 15 år som elflygare. Däremot har jag full förståelse för de som flyger metanol eller bensin men f n är det inte min grej - jag har helt enkelt fått nog av metanol-flyget under mina första 30 år som RC-flygare...
    Roger

  17. #37

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Om det nu handlar om att vinna?

    Båda typerna av motorer kommer nog att finnas kvar och hitta sina entusiaster. Men att OS som väl får anses som ledande när det gäller glödstiftmotorer hakar på trenden och lanserar elmotorer talar väl sitt tydliga språk. Jag som startade den här tråden med ett litet kåseri om glödstiftsmotorns egenheter kan ibland montera upp en motor i testbänken bara för att det är kul att starta en förbränningsmotor. Däremot har jag inte längre något större behov av att ha dom i flygplanen.

    /Mats
    Absolut kommer båda finnas kvar, det finns alltid bakåtsträvare

    Förövrigt måste jag säga att efter en tid med os elmotor måste jag säga att dom är riktigt trevliga , kan helt klart rekommendera deras elmotorer.
    Inget glapp och håller sig kalla och fina.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Absolut kommer båda finnas kvar, det finns alltid bakåtsträvare

    Förövrigt måste jag säga att efter en tid med os elmotor måste jag säga att dom är riktigt trevliga , kan helt klart rekommendera deras elmotorer.
    Inget glapp och håller sig kalla och fina.
    Det fina med det är ju att man på frågan, vilken motor har du, kan svara en OS så klart. Då tar ju alla modellflygare för givet att det är en glödstiftmotor

    /Mats

  19. #39

    Standard

    Har man hållit på hela livet med motorer så har jag svårt att tycka att ljudet från en glödstiftmotor är så upphetsande att det skulle tillföra något. Visst, jag är road av själva mekandet och trimmandet men har inget behov av att ha dom i modellerna. Ljudet har jag svårt att uppfatta som mer skalalikt än en elmotor så länge vi inte talar om stora flercylindriga fyrtaktare. Tvåtaktare låter mera som ett högröstat bi och fyrtaktare som ett överbelastad gräsklipparmotor.

    Däremot har jag inte det minsta emot att det flygs metanol på fältet, tvätom. Doften av en metanolmotor gör mig nostalgisk och så kan man ju stå bredvid och ge ett och annat råd till dom som står och nöter på fegpinnen Men med el i mina egna modeller vågar jag även flyga mellan byggnader och träd hemma på gården utan risk för dead stick. Efter att ha byggt i flera år på en modell avstår jag gärna risken att ett motorstopp skulle återföra den till stickor och strån.

    Utmaningarna i hobbyn får jag genom att bygga mina modeller från ritning så någon bekvämlighet är det inte utslag av för min del. Någon depronmodell göre sig inte heller besväret på mitt byggbord. Däremot ett och annat begagnat repobjekt.

    /Mats

  20. #40

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag förstår inte riktigt poängen med att jämföra fördelarna med eldrift och nackdelarna med glöddrift i våra modellflygplan (eller kanske det heter flygfarkoster) för det är ju lite olika sätt att ta sig fram i luften. Jag har flugit glödplan i många år men jag har även haft glädjen att vara med på elflygets barndom. Jag minns när vi satt i klubbkompisen Gert Zaars källare och lindade om Mabuccimotorer som han sedan kallade S.E.R.M.-motorn, Swedish Electric Racing Motor. Gert var konstruktör till bland annat Gräshoppan men även Volta och Amphere. Två elkärror som många elfantaster byggde när det begav sig. Gert var ingen modellflygare av rang så den mesta flygningen och provningen fick jag göra emedan Gert skötte fotograferingen, yrkesfotograf som han var. Det finns flera trevliga artiklar av Gert om elflyg , i gamla Allt om Hobby bland annat nr 3/84 och 8/84 och som helt klart påverkade elflygets utveckling här i Sverige.

    Jag blev dock inte så värst påverkad av elflyget då det i stort sett bara innebar nackdelar. Klumpiga och kraftlösa motorer, tunga och dyra accar, inga fungerande fartreglage. Modellerna fick inte väga för mycket för då fungerade dom mera som jordfräs än som flygande objekt. Laddningen fick göras med en glödlampa i serie med accen.

    Ja, nog har utvecklingen gått framåt inom elflyget men det utesluter ju inte metanolmotorerna från hobbyn. En skön sommarkväll med en härligt dämpad fyrtaktare i ett biplan från trettiotalet. Den kvällen skulle vara bortkastad för min del om det satt en elmotor i nosen på den dubbeldäckaren. Så jag undrar fortfarande hur man kan jämföra två så helt olika flygsenarier. Det finns ju t ex bilentusiaster som kör omkring med gamla fina Volvo Amason eller varför inte P 1800. Dom trivs med sina veteranbilar utan att för den delen vara bakåtsträvare. Många skjuter med gamla fina vapen fast det finns nya och moderna. Och varför samla på gamla frimärken, det finns ju nya att köpa på Ica. Det hela handlar nog om att trivas i sin hobby. Alla gillar inte elflyg, andra tycker illa om glöd eller bensinmotorer. Själv gillar jag inte tvåtakts bensinmotorerna men kan mycket väl tänka mig en fyrtakstbensinare. Jag flyger elflygplan när det passar mig, vilket dock är mycket sällan men jag kritiserar inte dom som bara flyger el. Dom har valt sitt sätt att utöva hobbyn, jag har valt mitt. Så jag hoppas kunna flyga mina metanolmaskiner i många år än och med de utmaningar som därmed följer.

    Kay krut Glödstift: Ja

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •