Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: FrSky V8FR mottagare binder inte?

  1. #1

    Standard FrSky V8FR mottagare binder inte?

    Jag försöker binda en FrSky V8FR (version 1 alltså) till Taranis X9D+ men det lyckas inte. Mottagaren har en kompis använt tillsammans med en FrSky sändarmodul i en äldre Futabasändare och nu vill han alltså använda den till sin nya X9D+. Vad är förresten skillnaden mellan V8FR och V8FR II?
    Finns det något enkelt sätt att avgöra vad som är kompatibelt med vad?
    /Leif

  2. #2

    Standard

    Vad jag har förstått är version I inte kompatibel med Taranis utan extern modul i radion.

    /Mats

  3. #3

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej har du provat med bindplug. Man måste ha en extern fskymodul, Interna funkar bara med d16-eu om du har en eu-sändare
    Annars ska det funka med bindplug.

    Thomas

  4. #4

    Standard

    Oavsett EU sändare är jag ganska säker på att v I inte fungerar med Taranis utan modul. V II fungerar bra utan modul före EU i alla fall. Men jag har för mig att när det gäller V8FR så ska det inte spela någon roll om det är EU eller inte. Gäller inte det bara mottagare med telemetri?

    /Mats

  5. #5

    Standard

    Kompisen har faktisk inhandlat en extern XJT FrSky-modul just för ändamålet men det verkar inte gå att binda till den heller. I sändarmenyn har denna exakt samma inställningar som den interna. Båda modulerna går för övrigt att binda till min X8R.
    Jag har inte provat med bindplugg eftersom inget står om det i mottagarens manual. Vilka signalpinnar i så fall?
    /Leif

  6. #6

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Kanske inte behövs på den då, men v8fr11 måste ha bindplug, har en sån. borde ju stå imanualen om det behövs. kommer inte ihåg vilka pinnar som ska bindas kanal 1 med kanal 2 kanske obs endast signalpinnarn du kan ju prova.
    Thomas

  7. #7

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Skillnaden är mellan dom 2 är nog bara, höghastigservon + vanliga ställer man fel brinner vanliga upp.

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    -Se till att sändaren är ställd i D8 mode och channel 1-8.
    -Aktivera bind-mode på sändaren.
    -Förbind med en jumperplug signalstiften på mottagarens kanal 1 och 2.
    -Anslut batteriet till mottagaren (FS-knappen behöver inte tryckas in).
    -Slå av både sändare och mottagare.
    -Tag bort jumperpluggen på mottagaren.
    -Slå på sändare och mottagare igen och det ska funka!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    -Se till att sändaren är ställd i D8 mode och channel 1-8.
    -Aktivera bind-mode på sändaren.
    -Förbind med en jumperplug signalstiften på mottagarens kanal 1 och 2.
    -Anslut batteriet till mottagaren (FS-knappen behöver inte tryckas in).
    -Slå av både sändare och mottagare.
    -Tag bort jumperpluggen på mottagaren.
    -Slå på sändare och mottagare igen och det ska funka!
    Tack för tipset men det funkade tyvärr inte heller, varken med den interna eller eller externa RF-modulen.
    /Leif

  10. #10

    Standard

    När du binder med den externa modulen ska radion stå i PPM har jag för mig och sen använder du knappen på modulen för att göra bind.
    / Jonas

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Externa moduler skall nästan undantagslöst betraktas som PPM-moduler så det har säkert FinnbyFraggel helt rätt i.
    Sen har jag inte bundit nån FrSky-mottagare via "bind-plug" men för andra system så är det ju en vanlig servokontakt med de yttre kontaktstiften förbundna och då brukar det vara kanal 1 och kanal 3 som man "binder ihop" via pluggen. Men som sagt - det kan ju vara annorlunda med FrSky.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    När du binder med den externa modulen ska radion stå i PPM har jag för mig och sen använder du knappen på modulen för att göra bind.
    / Jonas
    Provade nyss det. Fungerade med min X8R men inte med V8FR.
    I manualen för den externa modulen finns en tabell som visar hur de två DIP-switcharna ska ställas för ett antal olika mottagare bland andra X8R och V8FR II. V8FR finns inte bland dessa.
    /Leif

  13. #13

    Standard

    Om jag minns rätt ska du ställa diparna till No Telemetry och radion på external PPM och sen använda bind knappen på både modulen och mottagaren, alltså inte bygeln på mottagaren.
    Det var många år sedan jag hade en sån modul men jag minns att det var lite pillrigt att binda.
    / Jonas

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om jag minns rätt ska du ställa diparna till No Telemetry och radion på external PPM och sen använda bind knappen på både modulen och mottagaren, alltså inte bygeln på mottagaren.
    Det var många år sedan jag hade en sån modul men jag minns att det var lite pillrigt att binda.
    / Jonas
    Följande alternativ finns i tabellen:
    on off D8: V8FR II, V8FR II m.fl.
    off off D16: X8R, X4R m.fl.
    off on LR12: L9R m.fl.
    on on "Not defined"
    /Leif

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag köpte en DJT-modul enkom för mitt lager av V8FR, V8R7 mm älsta sortens frsky mottagare. Jag tror inte XJT är kompatibel med de första mottagarna. Bindning på några av mottagarna är lite lurig, man får prova några gånger och ett tu tre tar det.

    Jag har 1=off, 2=on för V8-protokollet på modulen.

    Manual = http://www.t9hobbysport.com/_app_/re...%20Modules.pdf
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-07-23 klockan 12:51.
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag köpte en DJT-modul enkom för mitt lager av V8FR, V8R7 mm älsta sortens frsky mottagare. Jag tror inte XJT är kompatibel med de första mottagarna. Bindning på några av mottagarna är lite lurig, man får prova några gånger och ett tu tre tar det.

    Jag har 1=off, 2=on för V8-protokollet på modulen.

    Manual = http://www.t9hobbysport.com/_app_/re...%20Modules.pdf
    Det var väl just det, att kunna använda alla sina gamla mottagare, som min kompis var ute efter när han köpte den externa XJT-modulen. Han skulle kanske valt en DJT. Eller?
    /Leif

  17. #17


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmmm? När jag kollade mina V8FR-mottagare så är samtliga typ II. Kanske därför som jag inte har haft några bindningsproblem...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Det var väl just det, att kunna använda alla sina gamla mottagare, som min kompis var ute efter när han köpte den externa XJT-modulen. Han skulle kanske valt en DJT. Eller?
    FrSky är lite kassa på att dokumentera kompatibiliteten (eller brott av densamma) men det finns en sida på eflightwiki
    http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry och på rggroups (hittar inte) och en lista till

    De mottagare som bara har V8 protokoll behöver en DJT för att binda
    http://www.redsilico.com/frsky-receiver-chart
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    FrSky är lite kassa på att dokumentera kompatibiliteten (eller brott av densamma) men det finns en sida på eflightwiki
    http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry och på rggroups (hittar inte) och en lista till

    De mottagare som bara har V8 protokoll behöver en DJT för att binda
    http://www.redsilico.com/frsky-receiver-chart
    Jag lägger eflightwiki.com bland mina bästa bokmärken
    Nu ska jag cykla till Postens utlämningsställe och hämta min alldeles egen Taranis Plus, har ju bara lekt med kompisens hittills.
    /Leif

  20. #20

    Standard

    Jaha, då har man packat upp sin nya X9D+. Det visar sig att den är en EU-version och den gick inte att till binda min X8R. Vilka möjligheter har jag? Ändra firmware på mottagaren? Sändaren?
    Förlåt trådkapningen men det har ju ändå med ämnet att göra.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •